تهیه اطلس ماندگاری برای مادی‌های اصفهان/۶۰ درصد فضای سبز شهر آبیاری قطره‌ای می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه مادی‌های اصفهان جزو میراث طبیعی و سرمایه‌های اکولوژی شهر محسوب می‌شود که به دلیل نبود آب در آن با تهدید نابودی روبه‌رو است، گفت: اطلس ماندگاری از مادی‌های شهر اصفهان با حضور کارشناسان متخصص در حال تهیه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید عرفان‌منش امروز _یکشنبه چهاردهم اسفند_ در جمع خبرنگاران با تشریح مجموعه اقدامات و برنامه‌های شهرداری برای روز درختکاری اظهار کرد: حدود شش هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد که ۱۶۰۰ هکتار آن در اختیار سایر ارگان‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان از سه میلیون و ۷۴۳ هزار و ۷۰۴ درخت برخوردار است، افزود: آمار تعداد درختان شهر از طریق نرم‌افزاری به تفکیک مناطق موجود است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۷۳۹ هکتار فضای سبز تفرجگاهی در اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: سرانه اکولوژیک فضای سبز هر شهروند اصفهانی ۲۸ مترمربع است که در رده یک تا سه کشور قرار داریم اما سرانه تفرجگاهی هر شهروند ۳.۶۳ مترمربع است که رتبه اصفهان در این زمینه در سطح کشور مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه مادی‌های اصفهان جزو میراث طبیعی و سرمایه‌های اکولوژی شهر محسوب می‌شود که به دلیل نبود آب در آن با تهدید نابودی روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: طول مادی‌های اصفهان ۳۱۰ کیلومتر است که بیشتر آن‌ها در شمال زاینده‌رود قرار دارد.

عرفان‌منش خاطرنشان کرد: در این راستا اطلس ماندگاری از مادی‌های شهر اصفهان با حضور کارشناسان متخصص در حال تهیه است.

وی با بیان اینکه علاوه بر پارک‌های همسایگی، محلی و شهری در سطح مناطق پانزده‌گانه، سه پارک جنگلی در اصفهان وجود دارد که این پارک‌ها فرامنطقه‌ای است، اظهار کرد: منطقه چهار با ۶۵.۶ مترمربع بیشترین سرانه فضای سبز به ازای هر نفر را در بین مناطق دارد و مناطق پنج و شش شهرداری در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

اصفهان رکوردار تصفیه آب از پساب شهری برای آبیاری فضای سبز در کشور است

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: در بین مناطق پانزده‌گانه، منطقه هشت و منطقه ۱۱ با سرانه هفت مترمربع برای هر نفر کمترین میزان سرانه فضای سبز را دارند.

وی با بیان اینکه طی یک دهه خشکسالی نتوانسته‌ایم تمام میزان مورد نیاز آب خود را برای آبیاری فضای سبز تأمین کنیم، گفت: بر اساس قانون، وزارت نیرو موظف به تأمین آب برای فضای سبز شهر است، اما شهرداری اصفهان طی سال‌های گذشته از جیب مردم، ۲۷ میلیون مترمکعب برداشت از آب زیر زمینی و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه حقابه از زاینده‌رود را خریداری کرده است.

عرفان‌منش با بیان اینکه میزان آب مورد نیاز فضای سبز شهری اصفهان ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است، افزود: در بهترین حالت ممکن در شرایط حاضر فقط ۲۷ میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز داریم که از این میزان هشت میلیون مترمکعب نیز از پساب فاضلاب است که از تصفیه خانه آب و فاضلاب توسط شهرداری خریداری شده است.

وی اظهار کرد: در این راستا ۱۴۰ لیتر بر ثانیه پساب از تصفیه خانه سپاهان‌شهر خریداری کرده‌ایم که در بهترین حالت تنها ۸۰ لیتر در ثانیه پساب تحویل گرفته‌ایم و از تصفیه خانه شاهین شهر نیز ۵۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه شده تحویل می‌گیریم.

عرفان‌منش توضیح داد: حدود هزار هکتار فضای سبز شرق اصفهان را از طریق تصفیه خانه سپاهان شهر آبیاری می‌کنیم، به نوعی شهر اصفهان رکوردار تصفیه آب از پساب شهری برای آبیاری فضای سبز در کشور است.

وی افزود: حدود ۶۰ درصد از وسعت فضای سبز شهری با آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شود و مابقی آبیاری به صورت غرقابی یا روش‌های دیگر صورت می‌گیرد، البته روش غرقابی فقط برای درختان کهن سال شهر صورت می‌گیرد، چراکه ریشه آنها برای ادامه حیات به این روش عادت کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: در آبیاری غرقابی مناطق قدیمی شهر به دلیل سن بالای درختان ناچار به استفاده از این روش هستیم، سن بالای درخت از نظر ما درختانی با عمر بالای ۳۰ سال است که عمدتاً در منطقه یک و سه شهر اصفهان شاهد چنین درختانی هستیم.

هوشمند سازی آبیاری فضای سبز در سال آینده

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ سیاست مدیریت شهری این است که به سمت هوشمندسازی آبیاری فضای سبز حرکت کند.

وی ادامه داد: فضای سبز خیابانی این مشکل را دارد که علاوه بر حفظ فضای سبز باید به مباحث رفیوژگذاری و ایزولاسیون نیز توجه کرد، اما در برخی مواقع در هنگام عملیات پیاده‌روسازی بین نگهداشت ریشه درخت و آب افتادگی در خیابان، یک راه را باید انتخاب کرد که برای حفظ فضای سبز مهم است.

عرفان‌منش خاطرنشان کرد: در بهترین حالت بیشتر از ۱۹ میلیون مترمکعب از آب زیر زمینی برداشت نمی‌کنیم که در خیلی از مواقع این آب کیفیت ندارد و مجبور به آمیخته کردن آن با آب تصفیه شده با پساب هستیم.

وی اظهار کرد: در اصفهان دو رینگ پساب یکی از سپاهان‌شهر به سمت شهر و یکی از شاهین‌شهر به سمت میدان جمهوری داریم که قصد داریم این رینگ را به سمت پارک ناژوان توسعه دهیم، چرا که در حال حاضر وضعیت منابع آبی در جنوب شهر اصفهان بسیار وخیم است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: در حال حاضر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان هیچ منبع آبی ندارد، همچنین منطقه شش شهرداری نیز وضعیتی بسیار اسف بار در این زمینه داشته است.

عرفان‌منش تصریح کرد: هر مترمکعب پساب فاضلاب در تصفیه مجدد توسط شهرداری اصفهان، حدود ۲۰ هزار تومان هزینه در بر دارد که عدد بسیار سنگینی است، اما شهرداری اصفهان با تمام مشکلات در حوزه آب، فضای سبز شهر اصفهان را سرپا نگه داشته و فضای اکولوژی را برای اصفهان فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه اصفهان آلوده‌ترین شهر محسوب می‌شود، زیرا انواع تولیدات پالایشگاهی و ۷۰ درصد سوخت جت‌های کشور و یا بیش از ۷۰ درصد فولاد کشور در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان تولید می‌شود، گفت: از این تولیدات همه مردم ایران منتفع می‌شوند، اما آلودگی این تولیدات برای مردم اصفهان باقی می‌ماند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: امسال بیش از هزار میلیارد تومان در حوزه فضای سبز شهر اصفهان توسط شهرداری هزینه شده و برای سال ۱۴۰۲ پیمانکاری انتخاب شده است که فقط ۳۵۰ میلیارد تومان برای نگه داری فضای سبز درخواست داشته و مابقی هزینه‌ها در بخش زیرساختی فضای سبز چون مباحث خاک و تصفیه آب هزینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده حدود ۷۰۰ پروژه در حوزه فضای سبز خواهیم داشت که احداث پارک کوهستانی شمال شهر در بختیار دشت از بزرگترین پروژه‌های سال ۱۴۰۲ است، بر این اساس نیز آئین درخت‌کاری در روزهای هجدهم و نوزدهم اسفند به‌صورت اردوی خانوادگی در این محدوده برگزار می‌شود.

عرفان‌منش اضافه کرد: سال‌های گذشته توزیع درخت رایگان را برای شهروندان داشتیم که طی بررسی‌های انجام شده به نتایج مطلوبی از این اقدام نرسیدیم و متوجه شدیم که تنها حدود یک درصد از درختان توزیع شده، سالم و در حال رشد باقی مانده است.

وی با بیان اینکه بر این اساس به سمت اجرای پویش «درخت بانی» رفتیم که توجه شهروندان را به سمت یک شهروند اصفهانی تحت عنوان «درخت» جلب کنیم، گفت: دومین دلیل این بود که یک حس اعتراضی ایجاد کنیم که باغ شهر اصفهان به دلیل توجه نکردن مسئولان به تأمین آب به مرحله درخت بانی رسیده است.

آغاز هفته درختکاری با شعار «حیات در حیاط»

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: امسال تمرکز خود را بر مدارس سطح شهر گذاشته‌ایم و با شعار «حیات در حیاط» کاشت درخت در مدارس خیر ساز را از پانزدهم اسفند آغاز می‌کنیم که مدارس در این طرح تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی با بیان اینکه برنامه افتتاحیه هفته درختکاری پانزدهم اسفند در حیاط هنرستان هنرهای زیبا آغاز می‌شود، گفت: ۱۶ اسفندماه درخت کاری در پایانه‌های شهرداری به یاد «شهدای راننده» و هفدهم اسفند در باغ رضوان ویژه برنامه کاشت درخت را خواهیم داشت، همچنین روزهای هجدهم و نوزدهم اسفند ویژه برنامه کاشت درخت در قالب اردوی خانوادگی در پارک کوهستانی بختیار دشت برگزار خواهد شد.

عرفان‌منش با تاکید بر اینکه برنامه کاشت درخت امسال به صورت هدفمند دنبال می‌شود، گفت: در این راستا چندین نوبت توزیع بذر در حومه شهر در فصل پاییز و زمستان داشته‌ایم.

وی با اشاره به خشکسالی شدید یک دهه اخیر توضیح داد: در این راستا درختانی که دچار آسیب‌های فیزیولوژیکی شده بودند به منظور رفع خطر مالی و جانی برای شهروندان به شکل ریزش و شکست، شناسایی و درصدد اصلاح و ساماندهی آن برآمده‌ایم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: به تازگی دستگاه سی تی اسکن درختان را با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان فراهم کردیم که تراکم چوب درختان را تهیه می‌کند و میزان پوسیدگی درختان را به ما می‌دهد و سپس در صورت تشخیص خطر آفرین بودن درخت، آنها را اصلاح، ترمیم و یا قطع می‌کنیم.

هرس پلارد درختان شهر

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه امسال برای اولین بار هرس درختان شهری و خیابانی را تحت عنوان هرس پلارد در حجم گسترده انجام دادیم، افزود: هرس پلارد یک نوع جوان‌سازی است که باعث می‌شود برای چندین سال درخت باردهی کمتر و به ازای آن رشد برگی بیشتر و تنه‌ای بهتر داشته باشد، در زمینه این نوع هرس سعی کرده‌ایم مبتنی بر دانش پیش برویم و در این راستا در کارگروه نه‌گانه خود تمام نخبگان تخصصی شهر را دعوت می‌کنیم که کارگروه هرس، باغبانی و کارگروه خاک از آن جمله است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش توسعه فضای سبز در درون بافت شهری این است که در طرح تفصیلی کاربری فضای سبز بر روی املاک مسکونی گذاشته شده که تملک و آزاد سازی آن در توان اعتبارات شهرداری نیست و این از دلایل عمده کاهش سرانه فضای سبز در مناطق هشت و ۱۱ است، تصریح کرد: از دیگر دلایل آن توسعه زیاد جمعیت اسکان در این مناطق است که میزان سرانه فضای سبز را کاهش داده است.

عرفان‌منش با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که در اثر جابه‌جایی الوار چوب‌های وارداتی و بیماری در شهر، آلودگی از چوبی به چوب دیگر انتقال یابد، خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان برای درختانی که آلوده شوند، دستور قطع و یا تیمار آن‌ها را در اسرع وقت می‌دهیم و سپس به کارخانه تولید نئوپان ارسال می‌کنیم.

وی با اشاره به تماس‌های شهروندان با این سازمان برای هرس درختان حیاط منازل خود گفت: بالغ بر ۶۰۰ منزل در شهر اصفهان درخواست هرس حیاط داشتند که بیش از ۹۰ درصد این درخواست‌ها صورت گرفته است.

در شهر اصفهان ۶۰۰ هکتار زمین به صورت پوشش چمن است

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: در شهر اصفهان ۶۰۰ هکتار زمین به صورت پوشش چمن است که اکنون ۴۲۰ هکتار زمین به این شکل وجود دارد، البته کاهش اراضی با هدف حذف چمن نبوده است، چرا که مردم اصفهان علاقه شدیدی به فضاهای سبز با مبنای چمن دارند.

وی ادامه داد: در حال جایگزینی چمن‌های کم مصرف آبی با چمن‌های پر مصرف آبی هستیم به عنوان مثال یک گونه چمن وارداتی با نام چمن «فستوکا» داریم که نیاز آبی بسیاری دارد، این نوع را با چمن گرمسیری که اخیراً تولید کرده و هر ۱۰ روز یک بار نیاز به آب داشته، جایگزین کردیم.

عرفان‌منش با اشاره به اینکه برای حفظ پوشش سبز در شهر به سمت پوشش‌های سبز با گونه پاپیتال و پیچ تلگرافی حرکت کرده‌ایم، تاکید کرد: جایگزینی گونه‌های گیاهی پرمصرف آبی به گونه‌های کم‌مصرف و مقاوم به بی آبی سیاست این دوره شهری است.

وی اظهار کرد: همچنین ۲۵۰ هکتار باغچه گل در سطح شهر داریم که عمدتاً گونه‌های دارویی در آن کاشته شده است، درخت میوه دِه در شهر جایگاهی ندارد چرا که این میوه‌ها به دلیل وضعیت آلایندگی هوا، آلوده هستند و استفاده از آنها مناسب نیست.

عامل آتش‌سوزی درختان در شهر، عمدی و انسانی است

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ۵۰۰ اصله درخت در سال جاری شکسته شده است که عمده درختان کهنسال و به دلیل خشکسالی خشک شده بودند، همچنین طی بررسی به عمل آمده ۱۰۰ درصد عامل آتش سوزی درختان در شهر، همگی عمدی و انسانی است.

وی در باره اینکه آب آلوده به درخت آسیب می‌زند، افزود: این یک امر طبیعی است که آب آلوده به درخت آسیب بزند ولی اینکه آب‌های تصفیه شده پساب، آلوده است، باید گفت خیر، طبق بررسی‌های دقیق روی آب‌های تصفیه شده، این مورد رد می‌شود، اَزن‌های تزریقی در پساب جهت تصفیه، برای آب ضرر نداشته، چرا که به شکل نانو ازن است.

عرفان‌منش تصریح کرد: در حال حاضر فرصت احداث فضای سبز نداریم و باید به سمت نصب فضای سبز با گونه‌های گیاهی از قبل تهیه شده برویم، استفاده از پساب برای ما در محدوده شهر هیچ محدودیتی ندارد، اما برای کشاورزی و صیفی کاری تأثیر دارد که اصلاً مطلوب نیست.

وی در پاسخ به قطع کج شدگی تنه درختان در برخی از مناطق که باعث اذیت شهروندان در حین تردد می‌شود اظهار کرد: درخت تا خطر آفرین نباشد و به مرحله بحرانی نرسد و در کمیته خطر آفرینی شهر با حضور متخصصان به این جمع بندی نرسیم، درخت قطع نمی‌شود.

عرفان‌منش اضافه کرد: گلخانه گیاهان گرمسیری در باغ گل‌ها و ناژوان ایجاد شده ولی افزایش آنها سیاست ما نیست، چرا که گونه‌های گیاهی مناسب اقلیم ما نبوده و هزینه احداث و نگه داری این گل‌ها بسیار بالا است.

۱۰۰ درصد بذرهای گل‌های فصلی وارداتی است

وی با بیان اینکه ۷۰ میلیون دلار به صورت رسمی واردات بذر کشور داریم که اعداد غیر رسمی خیلی بالاتر است، گفت: تمام بذرها عقیم شده است و قابلیت تکثیر ندارد، بنابراین یا باید به سمت تولید بذر برویم که پروتکل‌های بسیار سختی است یا روشی جایگزین داشت.

وی تصریح کرد: ۱۰۰ درصد بذرهای گل‌های فصلی وارداتی است، اما برای رفع این مشکل با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حال کشت بافتی هستیم که البته هزینه‌های زیادی برای ما در بر دارد که در صورت موفقیت در حوزه گل و گیاه فصلی یک کار ماندگار و بی نظیری روی داده است.

کد خبر 645538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.