ضرورت اجرای قانونی در حمایت از حقوق حیوانات

لایحه‌ای در راستای حمایت از حیوانات در خردادماه ۱۴۰۰ در هیئت وزیران تصویب شد که امیدواریم در این لایحه از حقوق تمام حیواناتی که در این دهکده جهانی دارای حیات می‌شوند، حمایت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که رسول جبارزارع، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی درباره «حقوق حیوانات» در اختیار خبرگزاری ایمنا، قرار داده است:

"در دهکده خاکی امروزی که به تعبیر دیگر جوامع مدرن و غیرمدرن از نظر پیشرفت‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی، آدابی، دینی، اقتصادی و تمام جوانبی که بشر با الفاظ با آن‌ها بازی می‌کند و به تعبیر جایگاه الفاظ و اعتبارات پرداخته است، حقوق حیوانات نیز از این حجم عظیم که در مورد حقوق بشر و حمایت از حقوق بشر جریان یافته است، مانند کودکی که به تازگی شروع به راه رفتن کرده است و هنوز تعادل کافی برای حرکت کردن ندارد، شکل گرفته است. حقوق حیوانات، مدعیانی بیش از پیش به نسبت گذشته پیدا کرده است و تنها خواهان فرهنگ و قوانین خاص برای حیوانات شده‌اند، این مدعیان و به عبارت دیگر حامیان حقوق حیوانات بر این عقیده هستند که حیوانات زنده در این کره خاکی مانند انسان‌ها حق حیات داشته و تحمیل ایجاد درد و رنج، زندانی، در قفس کردن آن‌ها، استفاده در تحقیقات و مراکز آزمایشگاهی، خوردن آن‌ها، کوچک کردن محیط زندگی حیوانات و هرنوع خشونت و رنجی، نقض و خلاف حقوق حیوانات تلقی شده و باید این حقوق اخلاقی و اجتماعی در فرهنگ بشر برای حیوانات نهادینه و به صورت قانونی جامع در کنار قوانین دیگر تصویب شود و با خاطیان و افرادی که نقض حقوق حیوانات را انجام می‌دهند، برخورد شود.

حقوقی که امروزه و در چند دهه اخیر بشر از آن صحبت می‌کند و دغدغه برای افرادی شده است که مدعی این حمایت هستند و به شکل پراکنده در قوانین کشورها به اجرا رسیده است، پیامبر اسلام (ص) ۱۴۰۰ سال پیش حامی حقوق حیوانات و در مورد اهمیت حمایت از حقوق حیوانات، آیینه‌ای از رحمت و مهربانی در حق آن‌ها بوده است، به شکلی که حضرت رسول (ص) افراد را از آتش زدن لانه مورچه‌ها و بردن اموال و دست رنج مورچه نهی فرموده است، آن حضرت برای فردی که قورباغه را از بین برده است جریمه قرار داد و مردم را از بیرون کشیدن پرنده هنگام شب از آشیانه و لانه‌اش نهی می‌کرد.

همچنان که امر می‌فرمودند، تا زمانی که پرندگان پر درنیاوردند به سراغ آن‌ها نروند و هرگز نباید شبانه خواب را به آن‌ها و مادرانشان حرام کرد و نباید بین آن‌ها و مادرانشان جدایی انداخت و با این کار مادرانشان را حیران کرد. رسول خدا، از تیز کردن چاقو در حضور و جلوی چشم حیوان و نیز از سر بریدن حیوانی در مقابل حیوان دیگر نهی می‌کند و موارد بسیاری در زمینه رعایت حقوق حیوانات مطرح کردند، این در حالی است که مدعیان حقوق بشر به کودکان هم رحم نمی‌کنند.

همچنین در قرآن، سیره و سخن پیامبر (ص) در مورد حقوق حیوانات آمده است: تمام موجودات، مانند انسان نظام اجتماعی دارند (البته با توجه به تفاوت‌های ذاتی انسان و حیوان، ساختار اجتماعی آن‌ها نیز تفاوت دارد)، همچنین رزق و روزی هر دو (انسان و حیوان) برعهده خدا است، به گونه‌ای که در کتاب خدا، عنایت ویژه‌ای به نیازهای حیاتی حیوانات دارد که در کنار نیازهای حیاتی بشر آورده است. مثله کردن و بریدن اعضای حیوانات کاری شیطانی شمرده شده است و از آزار و اذیت حیوانات به عنوان کاری شیطانی و وعده ابلیس نام برده شده و از آن به عنوان خسارتی بزرگ یاد شده است.

همان طور که از کلام قرآن و پیامبر (ص) مشخص است، تمام حیوانات و موجودات در این کره خاکی، حق و حقوقی دارند که باید مورد توجه انسان‌ها قرار گیرد و انسان‌ها، حقوق حیوانات را دست آویزی بلند برای رسیدن به حرص و طمع‌های خود در این جهان قرار ندهند.

همچنین در کتاب‌های فقهی، فقها برای حیوانات حق و حقوقی از جمله حق تولیدمثل، حق آزار ندیدن، حق محل سکنی، حق زیاد کار نکشیدن از آن‌ها و حق احترام را مورد توجه قرار دادند.

صاحب جواهر در بحث ودیعه می‌نویسد، اگر مالک حیوان به شخصی که حیوان را امانت گرفته است، بگوید به آن آب و علف ندهید، پذیرش دستور او روا نیست و بر او آب و علف دادن به حیوان واجب است.

در کشور ایران در قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۰ در مواد ۳۶۲، ۶۷۹، ۶۸۰ و ۶۸۸ مجازات برای افرادی که ناقض این حقوق هستند، پیش‌بینی شده است که نواقص بسیاری در آن وجود دارد و به صورت کامل به آن‌ها پرداخته نشده است، همچنین در قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ که حدود ۵۵ سال پیش به تصویب رسیده و اصلاحاتی در آن قانون انجام شده است، مانند قانونی جامع و کامل در مورد حقوق حیوانات نیست و در بعضی مواد آن شکار کردن حیوانات از مجازاتی که در آن قانون وجود دارد، صرفه بیشتر و بالاتری دارد.

با توجه به ضرورت نیاز امروزی در پاسداری شرعی و حقوقی از حمایت و امنیت حیوانات در کشور، جلوگیری از آزار و اذیت رساندن به آن‌ها، مانع منقرض شدن نسل آن‌ها در مورد گونه‌های آبزیان، چارپایان، خزندگان، پرندگان و تمام موجوداتی که نام حیوان بر آن‌ها نامیده می‌شود و به منظور فرهنگ‌سازی و افزایش راهکارهای صحیح برخورد با حیوانات، جلوگیری از کوچک کردن محیط زندگی و رفع نواقص و خلاءهای قانونی موجود در حوزه مقابله با حیوان آزاری، پیش‌بینی ضمانت اجرایی قانونی پیشگیرانه و بازدارنده در مورد اینکه هیچ بشری در کفه ترازو در مورد نقض حقوق حیوانات مجازاتی که از طرف قانون‌گذار وضع می‌شود، به این فکر و نتیجه نرسد که اگر حیوانی را مورد آزار یا کشتن قرار داد مجازات سنگینی در انتظار وی نیست.

پس با توجه به موارد بازگو شده در راستای نیاز به قانونی در حمایت از حقوق حیوانات، لایحه‌ای در حمایت از حیوانات در خردادماه ۱۴۰۰ در هیئت وزیران تصویب شد و روز ششم مردادماه همان سال از سوی رئیس جمهور برای طی سایر تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که امیدواریم در این لایحه از حقوق تمام حیواناتی که در این دهکده جهانی دارای حیات می‌شوند، حمایت شود. "

کد خبر 645228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.