نخستین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در اصفهان برگزار می‌شود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: نخستین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان برای رفع معضلات ترافیک و حمل‌ونقل شهری اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین حق‌شناس امروز _پنجشنبه چهارم اسفند_ در برنامه پنجشنبه‌های فناور با موضوع «حمل‌ونقل دانش‌بنیان» اظهار کرد: مهم‌ترین چالش مردم در شهرها و کلان‌شهرهایی مانند اصفهان، آلودگی هوا و ترافیک است، لذا در برنامه امروز تلاش می‌کنیم مشکلات حوزه حمل‌ونقل را با تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان رفع کنیم و از این طریق با ایجاد فضای تعامل مشکلات شهر را بهبود بخشیم.

وی توسعه حمل‌ونقل همگانی را سیاست کلی حوزه حمل‌ونقل شهرداری دانست و افزود: یکی از چالش‌های این بخش وارداتی بودن قطعات اصلی و تجهیزات مورد نیاز است، بر این اساس در زمان تحریم، آسیب‌پذیرترین حوزه، حمل‌ونقل است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه مترو یکی از مدهای حمل‌ونقل پاک و ایمن به‌شمار می‌رود، از این‌رو استقبال خوبی از سوی مردم شده است، ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده مهرماه سال ۱۴۰۰ روزانه ۶۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌کردند که این رقم اکنون به ۱۲۰ هزار نفر در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه از ۱۴ رام قطار شهری، ۹ رام آن فعال است، خاطرنشان کرد: کمبود قطعات و روند تعمیر و نگهداری باعث شده است سرفاصله عبور واگن‌ها در مترو اصفهان افزایش یابد، بنابراین امیدوارم شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به این حوزه و تأمین نیازها، مشکل اصفهان و دیگر شهرها را در تأمین قطعات رفع کنند.

حق‌شناس با اشاره به اینکه یکی از افتخارات مدیریت شهری اجرای اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها بر مبنای مطالعات و تحقیقات است، گفت: پس از دوران شیوع کرونا فرهنگ مردم در استفاده از حمل‌ونقل همگانی تغییر کرده است و شهروندان خودرو محور شدند، در حالی که زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل ضعیف شده است.

وی با اشاره به انجام مطالعات جامع حمل‌ونقل که ۱۰ سال آینده را ترسیم خواهد کرد، افزود: سیاست اصلی مدیریت شهری در این طرح افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی است که در کنار آن مدیریت تقاضای سفر نیز انجام می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه باید به اقتصاد حوزه حمل‌ونقل به عنوان یک نیاز توجه شود، اظهار کرد: قیمت تأمین یک اتوبوس پنج میلیارد تومان، یک رام قطار شهری ۳۰۰ میلیارد تومان و تأمین یک تاکسی به نرخ دولتی ۳۰۰ میلیون تومان است که این هزینه‌ها با کرایه‌ها نسبتی ندارد، بنابراین باید فکری اساسی کرد که چگونه این هزینه‌ها را جبران کنیم.

وی گفت: از سال گذشته نیازهای فناوری سازمان‌ها در پنج محور احصا و تمام نیازها مشخص و به تفکیک قطعات مورد نیاز لیست شده است، از این‌رو همکاری خود را با شرکت‌های دانش‌بنیانی که می‌توانند نیازها را تأمین کنند، اعلام می‌کنیم.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه برای اجرای فرهنگ ترافیک کمتر کار کردیم و یکی از نقاط ضعف است، خاطرنشان کرد: بافت اصفهان تاریخی و سنتی است، بنابراین هرچه پیاده‌راه بسازیم می‌توانیم به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم، بر این اساس کاهش گلوگاه‌های ترافیکی و ارتقای بهره‌وری شبکه حمل‌ونقل نیز از دیگر سیاست‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با معاون علمی ریاست‌جمهوری و وزارت کشور تصریح کرد: شهرداری اصفهان برای انعقاد قرارداد سه‌جانبه پیش‌قدم شد و تفاهم‌نامه‌ای در سال گذشته بین شهرداری، معاون علمی ریاست‌جمهوری و وزارت کشور منعقد شد، لذا بر اساس این قرارداد نیازهای مدیریت شهر را شناسایی و به معاونت علمی ارائه کردیم تا در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان، این نیازها برطرف شود، مدیریت شهر بر اساس این قرارداد از شرکت‌های دانش‌بنیان برای رسیدن به محصولاتی که مشکل شهر را رفع می‌کنند، حمایت خواهد کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه امسال چهار موضوع که بیشتر در حوزه هوشمندسازی است به مرحله قرارداد رسیده است و سال آینده این قراردادها به محصول می‌رسد، اظهار کرد: نخستین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان برای رفع معضلات ترافیک و حمل‌ونقل شهری نیز اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد.

کد خبر 643262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.