ناتوانی آذربایجان در اقدام نظامی علیه کشورمان/ نبض دیپلماسی منطقه در دست ایران است

یک کارشناس مسائل قفقاز با تاکید بر اینکه آذربایجان قدرت بالقوه کافی برای اقدام نظامی علیه ایران را ندارد، ‌گفت: همبستگی با صهیونیست شرایطی ایجاد می کند که صهیونیست احساس کند می‌تواند در مرزها برای ایران خطرآفرین باشد.

پاتریک ساهاکیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آذربایجان تلاش کرد خود را به غرب نزدیک کند و با توجه به اینکه متحد استراتژیک این کشور در منطقه یعنی ترکیه از اعضای ناتو است، سیاست‌های پان‌ترکیسم که بین کشورهای ترک زبان رایج است در دستور کار باکو قرار دارد.

وی سیاست کلی آذربایجان را گرایش به غرب دانست و افزود: سال‌های گذشته دیدیم که آذربایجان به صهیونیست نیز گرایشاتی پیدا کرد از جمله می‌توان به تولید تسلیحات نظامی مشترک و مراودات تجاری و بازرگانی بسیار زیاد بین رژیم صهیونیستی و آذربایجان اشاره کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گرایش به دشمنان ایران را عامل اصلی به هم خوردن روابط عادی آذربایجان با ایران معرفی کرد و گفت: با این گرایش‌ها آذربایجان خواه ناخواه باید سیاست‌های این کشورها را در منطقه اجرا کند، به طور کلی سیاست خارجه آذربایجان تحت تأثیر این مولفه‌ها قرار گرفته و بر حسب آن تنش با ایران را در لایه‌های دیپلماتیک خود دارد.

وی با اشاره به تعطیلی سفارت آذربایجان در ایران ادامه داد: تعطیلی سفارت یک کشور در کشور دیگر باعث قطع روابط دیپلماتیک دو کشور می‌شود البته آذربایجان هنوز کنسولگری خود را در تبریز تعطیل نکرده است اما پس از تعطیلی سفارت دیگر روابط دیپلماتیک در سطح سفارت نخواهد بود.

ساهاکیان درباره موضع‌گیری‌های الهام علی‌اف در قبال ایران خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان از اتفاقاتی که در صحنه‌های مختلف رخ می‌دهد، استفاده می‌کند تا در عرصه‌های گوناگون رفتارهای ایران را متهم کند از جمله در روابط با ارمنستان نیز چندین بار جمهوری اسلامی را محکوم به همکاری با ارمنستان یا خرید تسلیحات از ایران و مواردی از این دست کرد.

رفتار دیپلماتیک در برابر سیاست تنش‌زایی

وی همکاری دیپلماتیک و اصولی ایران با جمهوری آذربایجان را برای بررسی ابعاد پرونده عامل حمله به سفارت این کشور ضروری دانست و گفت: آنچه مشهود است و با توجه به سابقه شخصی که وارد سفارت شده است، این اتفاق را نمی‌توان تروریستی نامید، در حالی که مقامات آذربایجان بارها از این اصطلاح استفاده کرده‌اند و این همان کلماتی که غربی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رفتار دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به حادثه حمله به سفارت آذربایجان گفت: باید بسیار هوشیارانه و با نگاهی باز به موضوع نگاه کنیم، رفتار دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دعوت از آذربایجان برای همکاری در زمینه مشخص شدن ریشه‌ها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه نشان‌دهنده حرکت دیپلماتیک و منطقی ایران برای حل مشکل به شکل دوستانه و با روش‌های مسالمت‌آمیز است.

وی رفتار جمهوری آذربایجان در قبال این حادثه را تنش‌زایی توصیف کرد و ادامه داد: این سیاست دنباله‌رو رفتارهای صهیونیسم و غرب بوده است، از سوی دیگر گرچه رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی منطقه روابط دیپلماتیک برقرار کرده است و طی چند سال گذشته سران کشورها با رژیم صهیونیستی دیدارهایی داشتند اما به واسطه قدرتمند نبودن و شکنندگی کشورهای عربی هیچ‌گاه به رژیم صهیونیستی اجازه هر گونه اقدام نظامی بر ضد جمهوری اسلامی را نخواهند داد.

ساهاکیان وضعیت آذربایجان را نگران کننده دانست و افزود: این کشور به واسطه نزدیکی به ترکیه، آمریکا و به‌تازگی برقراری ارتباطات بیشتر با رژیم صهیونیستی، آماده ایجاد یک تنش نظامی است که این موضوع جای نگرانی دارد اما تلاش مسئولان ما برای حل موضوع با روابط دیپلماتیک و همکاری قابل تقدیر است.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان قدرت بالقوه کافی برای اقدام نظامی علیه ایران را ندارد، گفت: توان نظامی یک قدرت بالفعل است و آذربایجان در شرایط کنونی از نظر قدرت بالفعل یا بالقوه توان درگیری با ایران را ندارد اما همبستگی با صهیونیست شرایطی ایجاد می‌کند که صهیونیست احساس کند می‌تواند در مرزها برای ایران خطرآفرین باشد.

احتمال تشدید تنش در آینده

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره احتمال تشدید تنش بین دو کشور در آینده اظهار کرد: سیاست علی‌اف برای گرایش به غرب و رژیم صهیونیستی احتمال تشدید تنش در آینده را افزایش می‌دهد که این موضوع جای نگرانی دارد و دستگاه دیپلماسی کشور باید در این زمینه اقدامات پیشگیرانه کافی داشته باشد و از نظر نظامی نیز باید آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشیم.

وی در واکنش به احتمال تعطیلی سفارت ایران در باکو تاکید کرد: جمهوری اسلامی در زمینه دیپلماسی و در میدان همواره آمادگی خود را برای برقراری روابط دوستانه اعلام کرده است، به‌طور کلی ایران به واسطه آموزه‌های شیعی و مکتب حاکم بر رفتارهای کشور همواره از جنگ دوری می‌کند و تمام سیاست خود را بر توان دفاعی گذاشته است.

ساهاکیان با اشاره به ادامه فعالیت سفارت ایران در باکو گفت: سفارت ایران در آذربایجان تعطیل نخواهد شد مگر اینکه فشاری از طریق آذربایجان وارد شود که باعث قطع روابط و آغاز مرحله دیگری از تنش‌ها شود اما به‌طور قطع ایران ایجادکننده تنش نخواهد بود و رفتار دوستانه و همکاری را همچنان ادامه می‌دهد.

وی با تاکید بر وجود تنش‌های بسیار زیاد در منطقه تصریح کرد: در صورتی که بر موضوع امنیت بیشتر متمرکز شویم، تنها به تأمین امنیت مرزها محدود نمی‌شود، بلکه موضوع دیگری به نام امنیت منطقه‌ای وجود دارد که با وجود تلاش کشورهای همسایه و عربی منطقه برای برقراری روابط دوستانه با رژیم صهیونیستی یا غرب، ایران همواره از درگیری خودداری کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تمرکز بر دیپلماسی را سیاست اصلی ایران برای برقراری امنیت در منطقه دانست و گفت: کشور ما برای امنیت منطقه‌ای خود تاکنون با ترکیه و آذربایجان وارد هیچ‌گونه تنشی نشده و سعی کرده است رفتار دیپلماتیک را حفظ کند و هیچ‌گونه درگیری در منطقه ایجاد نشده است، نشان می‌دهد که ایران در رفتار خود موفق بوده است.

کد خبر 643062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.