تاریخچه و معرفی برند نایک

 برند قدرتمند نایک که در آمریکا نایکی هم تلفظ میشود، یکی از پرآوازه ترین و معروف ترین برندهایی می باشد که در همه جای دنیا میتوان آن را دید و با قاطعیت میتوانیم بگوییم این برند در میان افراد مشهور و مردم عادی محبوب ترین برند است.

برند نایک انتخاب اول اکثر علاقه مندان به ورزش برای خرید کفش است. در ادامه مطلب تاریخچه این غول صنعت پوشاک و کفش ورزشی یعنی کمپانی نایک را مورد بررسی قرار میدهیم.

آغاز ماجرای نایک

داستان این برند با دونده ای به نام فیلیپ نایت و مربی حرفه ای دو و میدانی او یعنی بیل بورمن شروع شد. بورمن خیلی دوست داشت کفش های دونده خود را بهینه سازی کند، به همین علت بعد از این که یکسری از نکات را در خصوص تولید کفش یاد گرفت، شروع به انجام تغییراتی برای بهبود راحتی و کیفیت این کفش ها کرد. اولین دانشجویی که به صورت آزمایشی از کفش های بورمن استفاده کرد، دونده تحت نظر او یا همان فیل نایت بود. آنها با با بالا نگه داشتن کیفیت در طول این سال ها باعث شدند تا هنوز هم انتخاب اول همه، خرید کتونی نایک باشد.

شروع طراحی کفش های نایک

طراحی کفش های نایک توسط بورمن از جایی شروع شد که کنی مور از دوندگان دو ماراتون دانشگاه اورگان، از یکی از کفش های تایگر برای شرکت در مسابقه استفاده کرد. در این مسابقه به علت قدم اشتباه دونده، میخ ته کفش به پای دونده ضربه زد و استخوان پای او شکست. در واقع این اشتباه شرکت Blue ribbon Sport بود که این کفش را اشتباهی به عنوان کفش مخصوص دویدن فروخته بود. بورمن بعد از این که کفش را برسی کرد فهمید در بخش جلویی و پاشنه این کفش ها اسفنج هست اما برای بخش قوش کفش چیزی قرار داده نشده است. این ماجرا جرقه ای بود تا بیل بورمن یکی از کفش های ماندگار ورزشی را طراحی کند. او با یک بالشتک نرم کف کفش را نرم کرده و بخش بالا پاشنه و قسمت جلو را اسفنج نرم گذاشت. وی همچنین برای بخش میانی اسنفج سفت را به کار برد و از یک لاستیک سفت هم برای زیر آن استفاده کرد. بورمن برای کمپانی تایگر این کفش را فرستاد، آنها کمی تغییر در ساختار این کفش داند و در نهایت این مدل کفش به عنوان راحت ترین و بهترین کفش دویدن در مسیری طولانی به اسم تایگر کورتز در سال ۱۹۶۷ به بازار عرضه شد.

تاریخچه و معرفی برند نایک

تاسیس برند Blue Ribbon Sport

در سال ۱۹۶۳ فیل نایت شاگرد بورمن و دونده آمریکایی به ژاپن سفر کرده و به بازدید از شرکت تایگر که در حوزه تولید کفش های ورزشی فعالیت میکرد پرداخت. کفش هایی که برند تایگر تولید میکردند، قیمتی مناسب و کیفیتی بالا داشتند، به این ترتیب نایت تصمیم گرفت، بعضی از این کفش ها را برای بورمن بفرستد تا برسی شوند، بورمن که از کیفیت این کفش ها تحت تاثیر قرار گرفته بود تصمیم گرفت مقداری از این کفش ها را به آمریکا وارد کنند، در نهایت این دو نفر به صورت شریکی شرکت Blue Ribbon Sport را تاسیس کردند.

تغییر نام کمپانی

وقتی کفش های تایگر ژاپنی فروش خوبی را تجربه کرد، نایت و بورمن در طراحی این کفش ها تغییراتی انجام داده و محصولات مناسب تر و با کیفیت تری را وارد بازار کردند. در سال ۱۹۷۱ بود که اسم برند آنها از Blue Ribbon Sport به Nike تغییر کرد.

طراحی لوگو نایک

خوب است بدانید لوگو معرف نایک که دارای شهرت جهانی است به وسیله یک شرکت معتبر تبلیغاتی طراحی نشده و در واقع یک دانشجویی ساده گرافیک از دانشگاه پورتلند به نام کرولاین دیویدسون این لوگو را طراحی کرده است. این کار را با هزینه کلی ۳۵ دلار یعنی ساعت دو دلار انجام داد. پس از این که نایک معروف شد، سهامداران این شرکت قسمتی از سهام آن را به ارزش یک میلیون دلار با یک انگشتر الماسی که لوگوی برند نایک روی آن بود به کرولاین دیویدسون هدیه دادند. در ابتدای کار لوگو نایک به عنوان strip و بعد از آن به خاطر الیاف به کار رفته در کفش های این شرکت نام آن به صورت swoosh تغییر پیدا کرد. Swoosh به همان صدایی گفته میشود که وقتی چیز پرسرعتی از کنارتان عبور کرد میشنوید، قوس هایی که در لوگو این شرکت به کار رفته است هم معنای جنبش و سرعت را میرساند.

شعار نایک آخرین جملات یک قاتل!

حتما شما هم با شعار برند نایک که Just Do It یا به فارسی “فقط انجامش بده” میباشد، آشنایی دارید. این شعار خیلی سریع میان خانواده های آمریکایی شناخته شد. این جمله که برای مدت زیادی از بهترین شعارهای تبلیغاتی محسوب میشد و یکی از پنج شعار برتر قرن بیستم است در کمال تعجب الهام گرفته شده از آخرین جمله یک قاتل سریالی میباشد! دن ویدن که ایده این شعار را داد گفت که آن را از قاتلی سریالی به نام گری گیلمور که اهل یوتا بود الهام گرفته است. در سال ۱۹۷۷ این فرد به خاطر دزدی از دو مرد و کشتن آنها به مرگ محکوم شد. وقتی گلیمور برای اجرای حکمش در مقابل جوخه آتش قرار گرفت به آنها گفت Just Do It. این شعار در نهایت باعث درهم شکسته شدن همه محدودیت ها و حصارهای افراد شد و این باور را در ذهن آنها بیدار کرد که با وجود همه موانع و مشکلات میتوانند به موفقیت برسند.

تاریخچه و معرفی برند نایک

خدای پیروزی یونان و طراحی لوگو نایک

نایک که تلفظ اصلی آن نایک میباشد، برگرفته از اسم الهه پیروزی از یونان باستان است. حتی گفته میشود که لوگو نایک هم از بال های این الهه الهام گرفته شده است. یونانیان باستان اعتقاد داشتند خدای پیروزی نایک باعث قدرت گرفتن سربازان و پیروزی آنها در جنگ میشود. لوگو نایک که طراحی آن فقط با دو خط منحنی است، با همین سادگی میلیاردها دلار ثروت را برای صاحبانش به جای گذاشت.

همکاری نایک و سلبریتی ها

با توجه به شعار های نایک، این شرکت به برتری، پیروزی و قهرمان بودن اهمیت میدهد و با بزرگترین و بهترین باشگاه های دنیا قرارداد بسته و به سراغ بهترین ورزش های دنیا میرود، البته گاهی کاملا برعکس عمل کرده و به سراغ معمولی ها میرود و آنها را تبدیل به بهترین میکند. به هر حال این برند هدف یکه تازی و برتری را در میدان رقابت برندها دارد. نایک همکاری زیادی با افراد سرشناس و مشهور داشت تا نام خودش را در سرتاسر دنیا پخش کند. از جمله اسطوره های فوتبالی که با این شرکت همکاری کردند میتوان به لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، نیمار، سرخیو راموس، جرارد پیکه، اینیستا، زلاتان ابراهیموویچ و .. اشاره کرد.

کد خبر 642602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.