پایش نم‌زدگی بناهای تاریخی اصفهان در طرح «از نشاط تا خواجو»

مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی، محوری را با عنوان «از نشاط تا خواجو» تعریف کرده‌اند که از همان روز پایان بارش‌ها، کار را از مسجد جامع اصفهان در این محدوده آغاز کردند.

شهرام امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارندگی‌های هفته گذشته بسیار شدید بود و طبق اعلام سازمان هواشناسی، ۷۰ میلی‌متر باران طی ۷۲ ساعت ثبت شده، این در حالی است که مجموع بارش‌ها تنها در طول سال گذشته ۱۲۰ میلی‌متر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اثر بارش روزهای پایانی بهمن‌ماه، بخشی از سقف‌ها یا دیواره بناهای تاریخی دچار آب‌گرفتگی و نم‌زدگی شد. هیئت پایش بناهای تاریخی فردای روز اتمام بارش‌ها تشکیل شد و به شکل روزانه، بازدید از این سازه‌ها و بناها را در دستور کار فوری و جدی قرار داد.

مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان افزود: دو پل تاریخی دو طبقه در شهر اصفهان وجود دارد که یکی از پل‌ها مورد بازدید کارشناسان و ارزیابان میراث فرهنگی قرار گرفت، همچنین پایش سی‌وسه پل به اتمام رسیده و ارزیابان پایش پل خواجو را آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار ویژه برای مرمت فوری بناهای آسیب‌دیده و نم‌زده ناشی از بارندگی، تصریح کرد: علاوه بر پل‌ها، بخش کوچکی از دیواره کاه‌گلی کلیسای وانک و سقف بازار تاریخی اصفهان ریزش کرده و آسیب دیده بود.

امیری تصریح کرد: طبق اطلاع سازمان هواشناسی تا پانزدهم اسفندماه بارندگی دیگری نخواهیم داشت و در این فرصت که هوا مساعد است، مرمت این آثار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان، محوری را با عنوان «از نشاط تا خواجو» تعریف کرده‌اند که از همان روز پایان بارش‌ها، کار را از مسجد جامع اصفهان در این محدوده آغاز کردند. طبق گزارش این گروه آسیب‌ها محدود بوده و تنها در بازار اصفهان شاهد آسیب‌هایی بودیم که قبل از ریزش بخشی از سقف جلوی آن گرفته شد.

مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: طبقات و رواق‌های فوقانی سی‌وسه پل و حتی پایه‌های این پل تاریخی، با توجه به فشار آب ناشی از بازگشایی آب سد و همزمانی آن با بارش‌ها آسیب چندانی ندیده و تنها در بخش‌هایی دچار آب‌گرفتگی و نم‌زدگی شده است؛ همچنین تنها پلی که می‌توان وارد قسمت زیرین آن شد، پل خواجو بود که در زمان وقوع بارندگی یگان حفاظت میراث فرهنگی، این قسمت را مسدود کردند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد اشاره شده ناودان پشت مسجد شیخ لطف‌الله دچار شکستگی شده بود که مرمت شد. در طبقه چهارم عمارت تاریخی عالی‌قاپو هم تعدادی از ناودان‌ها آسیب دیده بود که مرمت آن‌ها آغاز شده است. عمارت چهل‌ستون، کاخ هشت بهشت، منار جنبان و آتشگاه هم آسیب خاصی ندیده‌اند.

امیری در رابطه به آسیب بارندگی برف در بخش‌های جنوبی و غربی استان اصفهان اظهار کرد: عمده آثار تاریخی منطقه سمیرم سنگی است و آسیب‌ها محدود بوده، ضمن اینکه آثار طبیعی این شهرستان شاخص و بیشتر است. در غرب اصفهان و در شهر چادگان آثار تاریخی همچون خانه تاریخی صالحی مورد پایش قرار گرفته که با پارو کردن به موقع برف جلوی آسیب گرفته شد.

وی افزود: در شهرستان فریدن نیز چند بنای تاریخی متعلق به هموطنان ارمنی وجود دارد ازجمله کلسیاهایی در زرنه و قرغن که با پارو کردن به موقع برف آسیبی ندیدند و تنها بر اثر بارش شدید باران در بخش‌های محدودی دچار نم‌زدگی شدند.

مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه تا قبل از تعطیلات عید نوروز و با توجه به هم‌زمانی عید نوروز با دهه اول ماه مبارک رمضان، ستاد نوروزی فعالیت خود را زودتر آغاز خواهد کرد، گفت: امیدوارم گردشگران و شهروندان استفاده و بهره بهتری از این فرصت ببرند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یک‌هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های "وزوان"مزدآباد" و "مون" به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

کد خبر 642520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.