اهمیت تشکیل کارگروه شناسایی سازه‌های آسیب‌پذیر چیست؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اقداماتی در حوزه ایمنی ساختمان‌ها انجام شده است تا بتوان سازه‌های فرهنگی، گردشگری، مسکونی و تجاری را مورد بررسی قرار داد، همچنین اگر نواقصی از لحاظ ایمنی وجود داشته باشد به مالک اخطارهای لازم داده می‌شود.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از منظر مدیریت بحران یکی از مولفه‌ها مهمی که در تمام برنامه‌ها از جمله حوزه گردشگری و توسعه سرمایه‌گذاری باید فاز اجرایی به خود بگیرد، رعایت الزامات مدیریت بحران در تمام فرایندها است.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا سبب شد صنعت گردشگری تحت تأثیر شیوع این ویروس منحوس قرار گیرد، از این رو باید فرمول لازم را فرا گرفت که چگونه می‌توان سازگار با این شرایط فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت گردشگری ادامه یابند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری تمهیدات و ملاحظات مرتبط با مخاطرات طبیعی و الزامات زیست محیطی باید مورد توجه قرار گیرد از جمله در مباحث جانمایی نیاز است، جانمایی ظرفیت‌های گردشگری در نقاطی شکل گیرد که در مناطق خطرپذیر واقع نباشند و تحقق این مهم نیازمند انجام مطالعات در خصوص ظرفیت‌های مخاطره‌پذیری از جمله لرزه‌خیزی و سیل‌خیزی است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به حفظ حریم و بستر رودخانه‌ها، ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌ها و احداث مکان‌های گردشگری باید در مناطقی شکل گیرد که با مخاطرات کمتری مواجه است، از این رو در زمینه سیل نباید حریم رودخانه‌ها مورد تصرف قرار گیرد.

شیشه فروش اضافه کرد: چرخه مدیریت بحران شامل مراحل مختلفی است که بعضی از مراحل این چرخه پیش از وقوع حادثه باید اتفاق بیفتد، لذا لازم است بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و بررسی‌های انجام شده بدانیم چه کنیم تا حادثه‌ای رخ ندهد یا اگر قرار است حادثه‌ای رخ دهد، اثرات کمتری داشته باشد و خطرات کمتری افراد را تهدید کند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت قوانین حریم و بستر رودخانه‌ها، تاکید کرد: اگر در دامنه کوهیایه‌ها و مسیر رودخانه‌ها ساخت‌وساز انجام و توسعه گردشگری شکل گیرد، در مواقع بحران دچار آسیب خواهیم شد.

ضرورت احداث ساختمان‌های تاب‌آور در برابر مخاطرات طبیعی و جوی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در پهنه‌های مطالعه شده گسل‌خیز نیز نباید اقدام به ساخت‌وساز کرد، چرا که با وقوع زلزله شاهد آثار تخریبی فراوان این بحران خواهیم بود و در زلزله اخیر ترکیه و سوریه این مهم قابل ملاحظه است.

وی اضافه کرد: در جانمایی قبل و پس از اجرا نیز باید ملاحظات مختلفی در احداث ساختمان‌ها، رعایت مقررات ملی ساختمان و مباحث کارشناسی رعایت شود تا شاهد احداث ساختمان‌های تاب‌آور در برابر مخاطرات طبیعی و جوی باشیم.

شیشه فروش افزود: در ساختمان‌های موجود نیز باید ارزیابی خطر انجام گیرد تا با ارزیابی‌های انجام شده دریابیم آیا ساختمان‌ها نسبت به حوادث تاب‌آوری لازم را دارند و درصدد رفع معایب موجود برآییم.

وی از تشکیل کارگروهی تحت عنوان شناسایی سازه‌های آسیب‌پذیر خبر داد و گفت: شهرداری‌ها اقداماتی در این حوزه انجام داده‌اند و می‌توانند سازه‌های فرهنگی، گردشگری، مسکونی و تجاری را مورد بررسی قرار دهند تا اگر نواقصی از لحاظ ایمنی داشته باشند؛ به مالک اخطار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: اگر مالکان سازه‌های فرهنگی، گردشگری، مسکونی و تجاری اخطاری را به دلیل نواقص ایمنی دریافت کردند؛ موظف هستند در مدت زمان مشخص اقدام به رفع نقص کنند و چنانچه اقدام لازم انجام نپذیرفت از طریق قوه قضائیه پیگیری‌های مربوطه انجام خواهد شد تا ساختمان رفع عیب شود.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری ایمن، گفت: گردشگری ایمن مبحث مهمی در حوزه گردشگری است و اهمیت ویژه‌ای دارد، از این رو تورهای گردشگری و گردشگران باید قبل از سفر وضعیت مقصد و مخاطرات آب و هوایی منطقه مورد نظر را بررسی کنند تا دچار مشکل نشوند.

آموزش‌های ایمنی باید به گردشگران ارائه شود

شیشه فروش تصریح کرد: آموزش‌های ایمنی باید به گردشگران ارائه شود تا بدانند اگر در مسیر سفر دچار حادثه شدند، چگونه از خود مراقبت کرده و مشکلات به وجود آمده را به دستگاه‌های امدادی اطلاع‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت بحران انتظار می‌رود؛ ایمن‌سازی سایت‌های گردشگری در برابر حوادث مورد توجه قرار گیرد و علاوه‌بر رعایت الزامات، ارائه آموزش‌های لازم به گردشگران به مرحله اجرا برسد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به مخاطرات موجود در شهرستان لنجان، گفت: مخاطراتی که این منطقه را تهدید می‌کند، سیلاب‌های ناگهانی، کم‌آبی، تصادف‌های جاده‌ای، بروز حوادث صنعتی به دلیل استقرار صنایع و حوادث غرق‌شدگی در رودخانه زاینده رود را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: به دلیل وقوع حوادث مختلف در شهرستان لنجان می‌طلبد شهرداری‌های منطقه در مسیر تقویت امکانات و تجهیزات تخصصی گام بردارند تا تجهیزات مورد نیاز را در مقابله با بحران‌ها در اختیار داشته باشند.

شیشه فروش با اشاره به اهمیت استقرار امداد نجات ساحلی در شهرستان لنجان، خاطرنشان کرد: آموزش نیروهای غواص، وجود تجهیزات غواصی در مسیر رودخانه با هدف پیشگیری از رخدادهای احتمالی و امدادرسانی به حوادث غرق‌شدگی از جمله مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین لازم است پایگاه‌های امداد و نجات متناسب با مخاطرات، در این شهرستان وجود داشته باشد.

کد خبر 641248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.