زاینده‌رود در راه اصفهان/ آب به کشت دوم پاییزه رسید

با توافق کشاورزان مناطق شرق و غرب استان اصفهان، از شامگاه _پنجشنبه بیستم بهمن‌ماه_ دریچه‌های سد زاینده‌رود به مدت ۱۰ روز به‌منظور کشت غلات کشاورزان بازگشایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوبت اول کشت پاییزه آبان ماه امسال به دلیل شرایط بحرانی سد و کمی بارش‌های مناسب در ابتدای پاییز امکان بازگشایی آب وجود نداشت و آبی به کشاورزان تخصیص داده نشد. به دنبال تخصیص ندادن آب برای کشت اول پاییزه دولت مکلف شد که هزار میلیارد تومان جهت خسارت عدم کشت به حقابه داران زاینده رود پرداخت کند. مسئله‌ای که بنابر قول معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، با وجود پیگیری‌های انجام شده توسط مدیران استان به دلیل تأمین نشدن اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه کشور هنوز محقق نشده است.

انتشار اخبار بازگشایی زاینده‌رود در هفته سوم مهرماه

حسین وحیدا؛ رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان در روز _یکشنبه هفدهم مهرماه_ با تأیید رهاسازی آب برای کشت پاییزه کشاورزان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مسئولان استانی و وزارت نیرو روز جمعه در جمع کشاورزان شرق اصفهان قول دادند که با توجه به ذخیره نامناسب سد، با افزایش صرفه‌جویی، حتماً آب پاییزه را به کشاورزان اختصاص دهند.

وی درخصوص تاریخ رهاسازی آب گفت: این رهاسازی قرار است پاییز اول (آبان‌ماه) اتفاق بیفتد اما با توجه وضعیت نامناسب سد زاینده‌رود، ممکن است تاریخ رهاسازی آب، یک هفته تا ۱۰ روز با تاریخ اعلام شده تفاوت داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان ادامه داد: مقرر شد تا جهاد کشاورزی بذر اصلاح شده لازم برای کشت کشاورزان را فراهم کند و کشاورزان نیز اقدامات زیرساختی از جمله شخم زدن زمین‌ها را برای کشت قلعه انجام دهند تا به نحو مطلوب بتوانند از آب رهاسازی شده استفاده کنند.

احتمال بازگشایی زاینده‌رود برای کشت پاییزه امسال اصفهان، ضعیف است

محمود چیتیان؛ معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان‌ روز _دوشنبه هجدهم مهرماه_ اظهار کرد: اکنون مقدار آب موجود در سد ۱۵۱ میلیون مترمکعب، میزان ورودی آن شش مترمکعب بر ثانیه و میزان خروجی آن برای تأمین آب آشامیدنی حدود ۱۷ مترمکعب بر ثانیه است.

معاون آب منطقه‌ای اضافه کرد: از طرفی گزارش‌های اداره کل هواشناسی استان حاکیست که پاییز امسال کم بارش خواهد بود به همین دلیل از لحاظ فنی احتمال ضعیفی وجود دارد که این رودخانه برای کشت پاییزه در آبان امسال رهاسازی شود.

وی با اشاره به رصد روزانه وضعیت سد و سرچشمه‌های رودخانه ادامه داد: سال آبی گذشته از لحاظ ورودی آب به مخزن سد، سال مناسبی نبود و خشکسالی در پاییز سال جاری نیز استمرار یافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: بازگشایی زاینده‌رود بر اساس ابلاغ سالانه مُبتنی بر برنامه منابع و مصارف حوضه آبریز انجام می‌شود، بر همین اساس جلسات مُکرری از ابتدای سال با حضور ذی‌نفعان بخش کشاورزی برگزار شده و اکنون آگاهی و اطلاعات کشاورزان نسبت به وضعیت این سد کاملاً به‌روز است.

چیتیان، روند بازگشایی سد برای کشت پاییزه را در وهله نخست تقاضا و نیاز آبی کشاورزان و سپس اعلام به سازمان جهاد کشاورزی دانست و گفت: سازمان جهاد کشاورزی درخواست کشاورزان را به شرکت آب منطقه‌ای اعلام می‌کند و این درخواست توسط آب منطقه‌ای بررسی و در صورت امکان تأمین منابع آبی و پس از تصویب آن در کارگروه سازگاری با کم‌آبی و ابلاغ برنامه، اجابت خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که بارندگی به حد مناسبی برسد تا بتوان به نیاز کشاورزان پاسخ داد، هرچند که در حال حاضر شرایط تابع وضعیت هیدرولوژی (آب شناسی) حوضه زاینده‌رود است.

معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته این رودخانه در ۱۰ نوبت برای کشاورزان شرق و غرب استان بازگشایی شد، گفت: تمام مراحل بر اساس تصمیم کارگروه سازگاری و کمیته‌های مربوطه صورت گرفته است.

۲۶ تیرماه؛ آخرین بازگشایی سد زاینده‌رود

محمود چیتیان، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای اصفهان درخصوص افزایش خروجی از سد زاینده‌رود اظهار کرد: خروجی آب از سد زاینده‌رود براساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی با حجم محدودی فقط برای حفظ درختان باغات غرب استان افزایش یافت.

وی افزود: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰) تا بیست‌وچهارم تیرماه درمجموع ۸۹۰ میلیون مترمکعب بوده است درحالی‌که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۶۹۸ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۲ ساله) یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ذخیره سد زاینده‌رود امروز به ۳۲۳ میلیون مترمکعب رسید، خاطرنشان کرد: حجم آب ورودی به سد هم‌اکنون ۱۷ مترمکعب بر ثانیه است. آب رها شده صرفاً برای نوبت چهارم آبیاری باغات غرب به مدت ۹ روز افزایش یافته و در محدوده‌ی شهر اصفهان جریان نخواهد یافت.

افزایش خروجی سد زاینده‌رود برای کشت دوم پاییزه

مهران زینلیان، معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به بارش‌های خوب روزها و هفته‌های گذشته در استان، اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی جدید به استان در روزهای آینده، با پیگیری مدیریت استان اصفهان و جلساتی که با وزرای کشور و نیرو برگزار شده است، آب سد زاینده‌رود به‌منظور کشت دوم پاییزه رهاسازی خواهد شد.

وی درباره زمان و میزان تخصیص آب افزود: در جلسات روزهای آینده، در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.

بازگشایی دریچه‌های سد زاینده‌رود از شامگاه پنجشنبه ۲۰ بهمن‌ماه

سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم اصفهان، اظهار کرد: با توافق کشاورزان مناطق شرق و غرب استان، آب به مدت ۱۰ روز به‌منظور کشت غلات کشاورزان بازگشایی می‌شود.

۱۲ درصد سد زاینده‌رود آب دارد

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا شانزدهم بهمن‌ماه، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۱۴۸ میلیون متر مکعب رسیده که برابر با ۱۲ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش را ثبت کرده است.

کد خبر 640227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.