«ماهواره خیام» جایگاه صنایع فضایی ایران را تثبیت می‌کند

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: ماهواره خیام که به‌تازگی به فضا پرتاب شده است، تلاش دارد حضور ایران را در مدار پایینی جو زمین تثبیت کند و در صورتی که بتوانیم چند ماهواره دیگر به این محدوده ارسال کنیم، جایگاه مطلوبی در حوزه هوافضا کسب خواهیم کرد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پروژه‌های فضایی ایران و جایگاه فعلی کشور در این صنعت، اظهار کرد: به‌طور کلی اکثر پروژه‌هایی فضایی کشور اعلام عمومی نمی‌شود، اما در حال حاضر با توجه به پروژه‌هایی که اعلام شده، می‌توان گفت که در جایگاه مطلوبی قرار گرفته‌ایم.

وی افزود: پروژه‌های فضایی کشور تاکنون نقاط عطف مطلوبی را با موفقیت طی کرده است و مقدار خطای هر پروژه بسیار اندک بوده است.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: از طرفی تعداد مراجع منابع علمی دنیا به مقالات ایران نیز در حد بسیار خوبی قرار داشته است و عملاً می‌توان گفت که صنعت هوافضای کشور طی چند سال اخیر عملکرد مطلوبی داشته است.

وی در رابطه با چالش‌های پیش‌رو برای توسعه صنعت فضایی کشور گفت: با وجود جایگاه مطلوب ایران در حوزه هوافضا، متأسفانه بودجه کشور برای توسعه این صنعت محدود است به همین دلیل معمولاً صنایع نظامی کشور برای توسعه صنعت هوافضا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

منتظری افزود: در بعضی از مواقع که پروژه ملی طراحی شده باشد، معمولاً برای جذب سرمایه با کشورهای دیگر همکاری می‌کنیم و به طور مثال ماهواره‌ای را به یک مدار مشخص می‌فرستیم، اما نمی‌توانیم تعداد زیادی ماهواره ارسال کنیم.

وی در رابطه با هدف‌گذاری کشور در حوزه هوافضا گفت: در حال حاضر هدف‌گذاری ایران در حوزه هوافضا، تثبیت جایگاه خود در لایه پایینی جو زمین است تا در نهایت به لایه میانی قدم بگذارد.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: ماهواره خیام که به‌تازگی به فضا پرتاب شده است نیز تلاش دارد حضور ایران را در مدار پایینی جو زمین تثبیت کند و در صورتی که بتوانیم چند ماهواره دیگر به این محدوده ارسال کنیم، جایگاه مطلوبی در حوزه هوافضا کسب خواهیم کرد.

کد خبر 639989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.