ارتباط HPV و ابتلا به سرطان در چیست؟

یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه عوامل پرخطر ویروس HPV می‌تواند طی دو سال بدون درمان از بدن پاک‌سازی شود، گفت: ‏‬ایجاد سرطان توسط HPV فرایندی ۱۰ تا ۲۰ ساله است، در صورتی که غربالگری‌ها و تشخیص به موقع صورت نگیرد و ویروس مقاوم بماند، می‌تواند فرد را مبتلا به سرطان کند.

ندا مقتدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این سوال که آیا هر فردی که مبتلا به زگیل تناسلی است به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شود؟، اظهار کرد: پاسخ منفی است، بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV از انواع پرخطر و کم‌خطر وجود دارد.

وی با بیان اینکه عوامل پرخطر ویروس می‌تواند در دو سال بدون درمان از بدن پاک‌سازی شود، افزود: ‏‬ایجاد سرطان توسط HPV فرایندی ۱۰ تا ۲۰ ساله است، در صورتی که غربالگری‌ها و تشخیص به موقع صورت نگیرد و ویروس مقاوم بماند، می‌تواند فرد را مبتلا به سرطان کند.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: از عوامل مقاومت ویروس HPV در بدن، مصرف دخانیات، استفاده از داروهایی برای پیشگیری از باروری به مدت طولانی و ضعف ایمنی است، اگر در پاپ‌اسمیری که انجام شده است، غربالگری HPV از نوع پرخطر مثبت گزارش شود، این مسئله قابل درمان است و افراد به سرطان دهانه رحم مبتلا نمی‌شوند.

وی افزود: علت پرخطر بودن بعضی از انواع ویروس HPV آن است که ممکن است روی دهانه رحم باقی بماند و تبدیل به سرطان دهانه رحم شود، اما این مهم ۱۰ تا ۱۵ سال به طول می‌انجامد تا تبدیل به سرطان شود.

مقتدری گفت: مهم این است که در مراحل غربالگری، این ویروس بسیار سریع یافت و از پیشرفت آن جلوگیری شود، آن زمان به صورت کامل قابل درمان است و نباید نگران بود و تنها لازم است برای غربالگری به صورت مرتب به پزشک مراجعه کنید.

احتمال انتقال HPV از مادر به جنین کم گزارش شده است

وی با اشاره به تزریق واکسن گارداسیل، خاطرنشان کرد: این واکسن به حجم ۰.۵ میلی‌لیتر به روش داخل عضلانی تزریق می‌شود، فواصل تزریق این واکسن، صفر، دو و شش ماه بوده و بهتر است واکسیناسیون در ۱۲ یا ۱۱ سالگی انجام شود، در غیر این صورت افراد باید در محدوده سنی ۲۱ تا ۲۶ سالگی واکسینه شوند.

این متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال انتقال ویروس HPV از مادر به جنین وجود دارد؟، گفت: انتقال HPV در دوران بارداری به جنین بسیار کم گزارش شده است، اما در زمان زایمان اگر مادر مبتلا به ضایعات فعال HPV باشد، توصیه شده که بهتر است برای پیشگیری از ابتلای نوزاد به پاپیلوماتوز حنجره، عمل سزارین انجام شود.

مقتدری در پاسخ به این سوال که آیا زگیل تناسلی از راه توالت فرنگی منتقل می‌شود؟، اضافه کرد: زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است، سطح توالت فرنگی می‌تواند به انواع میکروب‌ها آلوده باشد، اما انتقال‌دهنده زگیل تناسلی نیست.

کد خبر 639722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.