کهن‌سال‌ترین درخت گردوی ایران در اصفهان به ثبت ملی رسید

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از ثبت ملی ۱۲ اثر طبیعی از جمله کهن‌سال‌ترین درخت گردوی ایران در اصفهان خبر داد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، علیرضا ایزدی اظهار کرد: از میان پرونده‌های آثار طبیعی ارسالی به شورای ثبت استان، ۱۲ پرونده به‌منظور ارسال به شورای ثبت ملی آثار طبیعی کشور انتخاب و ارسال شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه تمام این ۱۲ پرونده در این شورا تأیید و ثبت ملی شد، که در این میان کهن‌سال‌ترین درخت گردوی ایران که تاکنون شناسایی شده، با ۹۵۰ سال سن به همراه ۴۵ درخت کهن‌سال دیگر در روستای کلوسه از توابع شهرستان فریدون‌شهر در استان اصفهان به ثبت ملی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تصریح کرد: از دیگر آثار مهمی که در این شورا تأیید شد و به ثبت رسید می‌توان به ثبت ملی منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه مربوط به دوران الیگوسن و میوسن با ویژگی‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی در شهرستان نطنز همچنین ثبت درخت کهن‌سال اُرس در روستای مازه ابول از توابع شهرستان فریدون‌شهر اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ثبت ملی درختان کهن‌سال گردوی نر پنبه و درخت کهن‌سال گردو روستای خوش میوه، ثبت ملی درختان گردوی کهن‌سال در روستای کوچیره، ثبت ملی درختان گردوی وستگان در روستای وستگان، ثبت ملی دو درخت کهن‌سال گردو در روستای وهرگان از توابع شهرستان فریدون‌شهر از دیگر مواردی بود که در این شورا به ثبت ملی رسید.

ایزدی تأکید کرد: در شهرستان تیران و کرون نیز درخت کهن‌سال نارون روستای سرپنگ سقاخانه و درخت کهن‌سال نارون روستای وسک دیجر، دو پرونده ثبتی دیگر بود که به همراه درخت چنار کهن‌سال روستای خوشوئیه در شهرستان لنجان و درخت کهن‌سال پسته مزرعه محمدیه شهرستان نائین به‌عنوان دومین درخت کهن‌سال پسته شناسایی‌شده در ایران، از استان اصفهان به ثبت ملی رسید و امیدواریم با ادامه این روند در ثبت آثار طبیعی، ملموس و ناملموس استان، قدم مهمی به‌منظور حفاظت و معرفی این آثار بی‌نظیر برداشته شود.

کد خبر 636175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.