تغییر کاربری اراضی، بزرگ‌ترین عامل از دست رفتن خاک

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال‌وبختیاری گفت: تغییر کاربری اراضی، بزرگ‌ترین عامل برای از دست رفتن خاک به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر احمدی امروز _یکشنبه، دوم بهمن_ در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهمیت توجه به تغییر کاربری اراضی، اظهار کرد: با توجه به گسترش شهرها و جاده‌ها می‌توان گفت تغییر کاربری اراضی، بزرگ‌ترین عامل برای از دست رفتن خاک به‌شمار می‌آید.

وی افزود: براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی، از ۲۵۰ هزار هکتار خاک موجود در استان که زیر کشت دیم و آبی قرار دارد، حدود ۷۰ هزار هکتار در اطراف شهرها واقع شده است و حدود ۲۰ هزار هکتار نیز در نزدیکی جاده‌ها قرار دارد که برای توسعه جاده‌ها در آینده پیش‌بینی شده است و در حال حاضر حدود ۹۰ هزار هکتار خاکِ در معرض خطر در استان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه فرسایش خاک دومین عامل تلفات خاک به‌شمار می‌آید، ادامه داد: در ایران سالانه حدود ۱۵ تا ۲۰ تن فرسایش خاک وجود دارد، اما در چهارمحال‌وبختیاری این رقم در هر هکتار بین ۱۰ تا ۱۵ تن تخمین زده می‌شود. آلودگی‌های خاک نیز یکی دیگر از عوامل تلفات خاک محسوب می‌شود. البته این عامل در استان به سطح بالا نرسیده و میزان سم و کود شیمیایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌اندازه یک‌سوم میانگین کشوری است، اما در بعضی نقاط بدمصرفی سم و کود شیمیایی وجود دارد، که در این نقاط کشاورزان در کاشت محصول به‌ویژه در جایی که کشت سیب‌زمینی وجود دارد، از کود شیمیایی زیادی استفاده می‌کنند. همچنین در بعضی نقاط این بدمصرفی هنگام سم‌پاشی باغ‌ها برای مبارزه با آفات نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: طرح پایش هوشمند اراضی ملی با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد زمین در استان، برای نخستین بار در کشور با اتصال هشت استان از طریق چهارمحال‌وبختیاری به پنجره واحد زمین، به مرحله اجرا رسیده است.

احمدی گفت: با راه‌اندازی این سامانه، استعلام اراضی ملی به‌صورت هوشمند و یکپارچه انجام می‌گیرد؛ که براساس آن، مدیریت صحیح اراضی ملی به‌منظور جلوگیری از پدیده زمین‌خواری و مفاسد اقتصادی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه چهارمحال‌وبختیاری از استان‌های پیشرو در پایش هوشمند اراضی ملی به شمار می‌رود، تصریح کرد: از یکم بهمن هر متقاضی برای اجرای طرح و یا درخواست فعالیت در زمین‌های ملی باید تقاضای خود را با مراجعه به دفاتر پیشخوان در سامانه سبا ثبت کند و با اتصال به پنجره واحد زمین، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری به این درخواست ظرف یک تا دو هفته پاسخ می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: از این تاریخ به بعد، واگذاری مجوز به متقاضیان به صورت سیستمی انجام می‌گیرد و رصد کامل در این خصوص وجود دارد.

وی با اشاره به وجود ۳۲۰ هزار هکتار جنگل در استان، اظهار کرد: گونه غالب این جنگل‌ها بلوط است که وظیفه این اداره‌کل در قبال آن، رویکرد حفاظتی و زیست‌محیطی است و حفظ این ذخایر به سلامت و زندگی انسان‌ها کمک می‌کند.

احمدی تاکید کرد: ۸۲ درصد از مساحت چهارمحال‌وبختیاری را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، که ۲۰ درصد آن را جنگل و ۶۲ درصد آن را مراتع تشکیل می‌دهد.

کد خبر 635715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.