تاثیر پرداخت زکات در رفع فقر

مسئول علمی جشنواره زکات در استان اصفهان گفت: اگر ستون زندگی فردی و اجتماعی مومنانه، نماز باشد، مکمل آن در برپایی سازنده این سازه مومنانه زکات بوده و این مهم در تاریخ ایرانی اسلامی، نقشی تعیین‌کننده در رفع فقر و احداث تأسیسات زیربنایی مانند جاده و پل داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد واعظ امروز _پنجشنبه بیست‌ونهم دی‌ماه_ در اختتامیه جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات، اظهار کرد: اگر ستون زندگی فردی و اجتماعی مومنانه، نماز باشد، مکمل آن در برپایی سازنده این سازه مومنانه زکات است. زکات در تاریخ ایرانی اسلامی، نقشی تعیین‌کننده در رفع فقر و احداث تأسیسات زیربنایی مانند جاده و پل داشته است و چرخه‌ای قوی برای حمایت از محرومان و فقرا و راهی برای جلب قلوب سایر ملل و پیروان مذاهب مختلف فراهم می‌کرده است.

وی افزود: نرخ پایین زکات در مقایسه با نرخ متعارف مالیات در نظامات مالی موجود جهانی، فشار نیاوردن بر تشکیل سرمایه بنگاه‌ها و دریافت آن بر مبنای محرک‌های دینی و عاطفی از ابعاد برجسته این فرضیه الهی و آثار توزیعی و تثبیتی آن در اقتصاد کلان مورد توجه است.

مسئول علمی جشنواره زکات در استان اصفهان تصریح می‌کند: فروپاشی صفویه، جابه‌جایی‌های سریع و خونین قدرت مرکزی پس از آن، تضعیف جایگاه روحانیت، ضعف فعالیت دولت در احداث تأسیسات زیربنایی بر مبنای درآمدهای حاصل از زکات، نادیده گرفتن حقوق عمومی در بهره‌برداری و مرمت بناهای برآمده از زکات و تضعیف نظام توزیع درآمد مبتنی بر زکات، جایگاه زکات را در تاریخ اقتصادی ایران طی دو قرن اخیر تضعیف کرده است.

وی ادامه داد: در قرون ۱۳ و ۱۴ هجری شمسی، استقراض از داخل و خارج، شیوه رایج تأمین کسری بودجه شد. تضعیف زکات و گرایش به سمت استقراض به خصوص استقراض خارجی برای دولت‌ها در تاریخ اقتصادی کشور همراه شده است.

واعظ گفت: یکی از نهادهایی که در افق پیش‌رو و در آرمان‌شهر تمدن دینی باید مورد توجه باشد، زکات است و احیای آن یک فعالیت بلند مدت در مسیر تحقق تمدن نوین دینی خواهد بود. کمیته امداد حضرت امام، بر مبنای تجربه سال‌های اخیر در جلب زکات سلسله همایش‌های استانی را در سطح کشور برگزار کرده است و خواهد کرد.

وی اضافه کرد: همایش جاری با همکاری نهادهای دیگر مانند حوزه علمیه و دانشگاه اصفهان، برنامه‌ریزی و تدوین شده است و هدف از این همایش، ارائه تجربیات موفق در جلب زکات و زمینه‌سازی به منظور تکثیر این تجربیات موفق است. همچنین شناخت ابعاد زکات به خصوص با نگاه به آینده از سایر موضوع‌ها مورد توجه در این جشنواره است.

مسئول علمی جشنواره زکات در استان اصفهان اظهار کرد: بر مبنای فراخوان این همایش، ۲۰ مقاله علمی ارسال و بر مبنای داوری جمعی، ارزیابی شد. سه مقاله که ارزیابی آنها از ۸۰ به بالا بر مبنای ۱۰۰ بود، برای ارائه حضوری انتخاب شدند، پنج مقاله که ارزیابی بین ۷۰ تا ۸۰ داشتند، شایسته تقدیر شدند و مابقی به نوعی دیگر شایسته توجه قرار گرفتند.

وی افزود: مقالات شایسته تقدیر تحت عناوین توجه به اثرات فردی و اقتصادی زکات، تأثیر زکات بر زندگی نیازمندان، تأثیر زکات بر سبک زندگی، نقش زکات در خنثی‌سازی تحریم اقتصادی و مدیریت فناوری دیجیتال در افزایش زکات است. مقالات قابل ارائه در موضوع‌های الگوی تمکین زکات در آموزه‌های دینی، احکام اساسی زکات و رویکردهای اساسی زکات است.

کد خبر 634939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.