لزوم خوانش نو از شاهنامه برای نسل جوان

نویسنده کتاب گام‌به‌گام با شاهنامه فردوسی با بیان اینکه با نوشتن این کتاب کاری کردم که خوانش شاهنامه برای نسل امروز آسان و راحت شود، گفت: من دبیر ریاضی و آمار در دبیرستان‌ها بودم و می‌دانم زمانی که دانش‌آموز متوجه نشود چه چیزی می‌خواند، طبیعی است که به مبحث علاقه‌مند نشود.

مهران امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خط به خط و بیت به بیت شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را معنا و تلاش کردم با گویش امروز و به‌گونه‌ای بنویسم که اگر نسل امروز به گویش آن روزها آشنایی ندارد، بتواند با این مجموعه معظم ارتباط بگیرد.

وی افزود: نگارش این مجموعه هفت‌جلدی هفت سال زمان برد. کتاب در جلد اول با ستایش خرد آغاز می‌شود، سپس به آفرینش می‌رسد، با چگونگی پیدایش رستم، انسان، خورشید و ماه ادامه می‌یابد و در نهایت به ستایش سلطان محمود ختم می‌شود.

نویسنده کتاب گام‌به‌گام با شاهنامه فردوسی خاطرنشان کرد: داستان این مجموعه از جریان «کیومرث» آغاز می‌شود. در تاریخ تکامل بشر می‌بینیم انسان از کوه به پایین می‌آید، لباسی از جنس پوست حیوانات می‌پوشد، به‌مرور تکامل می‌یابد و اختراعات و اکتشافات، او را پیش می‌برد؛ و جالب اینکه تمام این سیر تکاملی در گستره سرزمینی ایران بزرگ روی داده است.

وی اظهار کرد: هفت‌اقلیم در کره زمین وجود داشته است که فریدون آن را به بین پسرانش تقسیم می‌کند. توران را به تور می‌دهد، غرب را به سلم و ایران را به ایرج واگذار می‌کند. بعد از آن، برادران به ایرج حسادت می‌ورزند و عامل کشته شدن او می‌شوند؛ سپس نوه فریدون به نام منوچهر انتقام قتل پدرش را از دو برادر می‌گیرد.

امینی تصریح کرد: ایرانی‌ها هیچ‌وقت ابتدا به ساکن به‌جایی حمله نمی‌کردند و باعث کشتار و آزار نبودند، اما اگر ایرانی‌ها را اذیت می‌کردند، ایرانی‌ها گذشت نمی‌کردند. این یک نکته مهم است که در شاهنامه قید شده است که اگر فردی کوچک‌ترین آزاری به ایرانی‌ها می‌رساند، آن‌ها این آزار را فراموش نمی‌کردند و تا انتقام نمی‌گرفتند آرام نمی‌شدند.

لزوم خوانش نو از شاهنامه برای نسل جوان

وی ادامه داد: تا آخر شاهنامه می‌بینید که افراسیاب همواره به ایران حمله می‌کند و ایرانیان در برابر هجوم او دفاع می‌کنند اما در نهایت ایرانی‌ها انتقام می‌گیرند. این مسئله بسیار جالبی در شاهنامه فردوسی است.

نویسنده کتاب گام‌به‌گام با شاهنامه فردوسی افزود: فردوسی یک حکیم است و با یک فرد عادی فرق می‌کند. وی انسانی دانشمند، فلسفه‌دان، تاریخ‌دان، جغرافیدان، خردمند و عالم است و حتی درباره پزشکی سخنانی دارد. او حتی درباره «عمل سزارین» در شاهنامه سخن گفته است و آن زمان و قبل از اینکه عمل سزارین برای به دنیا آمدن سزار اتفاق افتاده باشد، در به دنیا آمدن رستم از آن گفته است.

وی تصریح کرد: اگر فردوسی حکیم و دانشمندی جامع‌الاطراف نبود، نمی‌توانست این همه شعر و ابیات را به زبان شیرین فارسی بسراید، طوری‌که هر بیت آن با دیگری هم‌قافیه باشد و در عین حال این قافیه‌ها به‌قدری زیبا است که معنای ابیات نیز زیبا از کار درمی‌آید.

امینی اظهار کرد: سال‌ها روی نکته‌های این کتاب متمرکز شدم و آن را مطالعه و تلاش کردم با دقت فراوان و صحیح بنویسم و در چاپ‌های بعدی برخی موارد و اشکالاتی که وجود داشت را نیز تصحیح کردم.

وی با اشاره به فعالیت خوب فرهنگیان و ادب‌دوستان در شهرستان‌ها ادامه داد: امروزه شاهد برگزاری محافل و نشست‌های ادبی فعال در برخی مناطق و شهرها هستیم و من با شماری از آن‌ها در سایر شهرهای ایران ارتباط دارم.

نویسنده کتاب گام‌به‌گام با شاهنامه فردوسی با بیان اینکه با نوشتن این کتاب کاری کردم که خوانش شاهنامه برای نسل امروز آسان و راحت شود، خاطرنشان کرد: من دبیر ریاضی و آمار در دبیرستان‌ها بودم و خوب می‌دانم زمانی که دانش‌آموز متوجه نشود چه چیزی می‌خواند طبیعی است که به مبحث علاقه‌مند نشود، اما وقتی متوجه مطلب شد به آن علاقه پیدا می‌کند و آن را فرامی‌گیرد.

وی تصریح کرد: معلمان همواره کوشش می‌کنند و باید به آینده ادبیات امیدوار بود و دانست که ریشه همه علوم و دروس، ادبیات فارسی است و حتی برای خوانش مسائل ریاضی و آمار نیز، ابتدا باید ادبیات بلد بود.

کد خبر 634689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.