معیارهای مکان‌یابی ساختمان‌های بلندمرتبه دقیق باشد

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: لازم است معیارهای تعیین شده برای مکان‌یابی ساختمان‌های بلندمرتبه به وسیله سیستم‌های آماری شهرسازی مشخص و امکان احداث این دسته از بناها در یک مکان بررسی شود.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: معیارهای متفاوتی برای ساختمان‌های بلندمرتبه وجود دارد، یکی از معیارها برای مکان‌یابی این ساختمان‌ها بُعد کالبدی-فضایی آن است؛ این معیارها آینده شهر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و باید به درستی انتخاب شود.

وی افزود: این معیار به تراکم جمعیت، دسترسی‌ها، عرض خیابان‌های اطراف و معابر، وضعیت زمین‌های خالی و حتی مکان‌های اطراف بستگی دارد که باید در قالب طرح‌های جامع و تفصیلی دیده شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: مساحت زمین، تناسب کاربری مدنظر با کاربری‌های موجود و سازگاری با ساختمان‌های اطراف از دیگر مواردی است که برای جانمایی ساختمان‌های بلندمرتبه باید مورد توجه قرار گیرد.

کریمی تصریح کرد: کیفیت محیط معیار دیگری است که جهت و سرعت باد، تغییرات شیب زمین و نزدیکی به گسل را بررسی می‌کند؛ در ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه باید ضوابطی مانند کنترل ارتفاع که از طریق طرح‌هایی مانند طرح جامع مصوب می‌شود، رعایت شود. ضوابط محوریت، سایه‌اندازی روی ساختمان‌های دیگر و رعایت هماهنگی ساختمان‌ها با خط آسمان از دیگر مواردی است که باید در جانمایی ساختمان‌های بلندمرتبه مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: ضوابط کنترل ارتفاع ساختمان در کریدورهای هوایی که بر اساس ضوابط سازمان هواپیمایی مشخص شده است نیز باید رعایت شود.

این کارشناس حوزه شهرسازی تاکید کرد: مشکل این است ضوابطی که در خصوص بناهای بلندمرتبه در ایران رعایت می‌شود مربوط به آپارتمان‌ها و ساختمان‌هایی با ارتفاع کمتر و محدودتر است، در حالی که به منظور مکان‌یابی احداث یک ساختمان بلندمرتبه باید معیارها مشخص شود.

کریمی ادامه داد: لازم است معیارهای تعیین شده برای مکان‌یابی ساختمان‌های بلندمرتبه به وسیله سیستم‌های آماری شهرسازی مشخص و امکان احداث این دسته از بناها در یک مکان بررسی شود.

وی گفت: شواهد عینی از جانمایی نادرست برج‌های دوقلوی شهرکرد حاکی از آن است که احداث این دو بنا موجب افزایش ترافیک شده است، چراکه خیابان‌های منتهی به برج‌های دوقلو با عرض محدود گنجایش این حجم از تردد را ندارد، مگر اینکه تعریض معابر یا احداث زیرگذر و روگذر انجام شود که بسیار بعید است.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد افزود: برج‌های دوقلو از نظر سازگاری با ساختمان‌های اطراف نیز مسئله‌ساز است و در نزدیکی بیمارستان شهر قرار دارد، در حالی که بیمارستان باید در مکانی با سروصدای کمتر ساخته شود و احداث این برج‌ها موجب تشدید سروصدا می‌شود.

کد خبر 634455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.