عملکرد وزارت علوم در اصلاح «مدیریت انرژی» مناسب نیست!

یک دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت: به دلایل مختلفی رشته‌هایی که در حوزه انرژی وجود داشت، محدود شده یا از بین رفته است. درحال‌حاضر اگر به شرایط کشور توجه کنیم، متوجه می‌شویم که رشته‌های مرتبط با مدیریت انرژی تنها در تعداد کمی از دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش وزارت علوم در تصحیح فرهنگ مصرف انرژی، اظهار کرد: هنگامی که دانش‌آموزان در مقطع پیش از دانشگاه با فرهنگ صحیح مصرف انرژی آشنا می‌شوند، باید وارد جامعه‌ای شوند که بتوانند از دانش مطلوب خود استفاده کنند.

وی افزود: در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم و وزارت علوم عملاً در حوزه فرهنگ‌سازی و تصحیح مصرف انرژی نه تنها پیشرفت مطلوبی نداشته بلکه به عقب بازگشته است.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: طی سال‌های گذشته، رشته‌های تخصصی مناسبی در حوزه انرژی تدریس می‌شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به رشته مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد.

وی تاکید کرد: به دلایل مختلفی رشته‌هایی که در حوزه انرژی وجود داشت، محدود شده و یا از بین رفته است. درحال‌حاضر اگر به شرایط کشور توجه کنیم، متوجه می‌شویم که رشته‌های مرتبط با مدیریت انرژی تنها در تعداد کمی از دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

صفریان با اشاره به اهمیت عملکرد وزارت علوم در حوزه فرهنگ‌سازی گفت: زمانی که وزارت علوم در این راستا برنامه‌ریزی نداشته‌باشد، حتی اگر آموزش و پرورش هم به خوبی وظیفه خود را انجام دهد، علم‌آموزان نمی‌توانند به پتانسیل خود دست یابند و عملاً زنجیره نیروی انسانی متخصص در حوزه انرژی ناقص مانده و شرایط مطلوبی نخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اهمیت این مسئله، نیاز است که وزارت علوم بازنگری جدیدی در برنامه‌های خود داشته‌باشد و در حوزه تصحیح فرهنگ مصرف انرژی عملکرد بهتری داشته باشد.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: وزارت علوم باید در این زمینه رشته‌های جدیدی را تعریف کند تا متقاضیان بتوانند با تحصیل در این رشته‌ها به توسعه کشور کمک کنند.

با تعریف رشته‌های جدید در مراکز علمی دانشجویان می‌توانند باری از مشکلات کشور کم کرده و در نهایت به متخصصانی تبدیل شوند که آینده بهتری را خواهند ساخت.

کد خبر 631199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.