ساسان صفریان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش آموزش و تدریس در مدیریت و مصرف صحیح انرژی، اظهار کرد: یکی از مباحث حائز اهمیت در مدیریت انرژی و ایجاد فرهنگ مصرف صحیح انرژی به برنامه و رسمالخط سازمانهای دولتی و سیستم آموزشی کشور بازمیگردد.
وی اشاره کرد: تاکنون در کتب درسی مقاطع ابتدایی، متوسطه و حتی دانشگاه در رابطه با انرژی مباحثی ذکر شده است، اما این مطالب برای مدیریت و ایجاد فرهنگ مصرف صحیح انرژی، کافی نیست.
این دکترای مدیریت و آیندهپژوهی انرژی ادامه داد: درواقع مطالب کتب درسی در تمام سطوح به گونهای است که هنگام مطالعه، علمآموز نمیتواند مباحث را جدی بگیرد.
وی تاکید کرد: با توجه به این مسئله باید مطالب مربوط به اهمیت مصرف صحیح انرژی در کتب درسی نقش پررنگتری داشتهباشد و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
صفریان افزود: مسائلی نظیر صرفهجویی در مصرف انرژی و مدیریت آن بسیار حائز اهمیت است و باید مانند سایر مسائل حیاتی روزانه به آن توجه داشت.
وی در رابطه با اهمیت درک انرژی از سنین کودکی گفت: با توجه به اهمیت انرژی مردم باید از کودکی با مباحث مربوط به مدیریت و صرفهجویی در مصرف انرژی آشنا شوند و آگاه شوند که «انرژی» عنصر حیاتی است و زیرساخت کشور را تشکیل میدهد.
این دکترای مدیریت و آیندهپژوهی انرژی در همین رابطه ادامه داد: اگر چنین مسائلی را از کودکی به جامعه آموزش ندهیم، مردم قادر نخواهند بود در آینده این مباحث را درک کنند و در نتیجه مدیریت انرژی را جدی نمیگیرند.
وی تاکید کرد: درک دانش انرژی و مدیریت آن باید از سطوح ابتدایی آغاز شود و تا مقطع متوسطه و حتی دانشگاه ادامه یابد؛ البته دولت نیز باید فعالیتهایی در این راستا انجام دهد.
صفریان در رابطه با نقش دولت در مدیریت انرژی گفت: دولت باید برای سازمانهای مرتبط با مصرف انرژی طرحهای تشویقی و تنبیهی در نظر بگیرد و به واسطه چنین طرحهایی، سازمانهایی که بیش از حد استاندارد مصرف انرژی دارند را مجبور به اصلاح رویه کند.
نظر شما