سالروز درگذشت حمدابراهیم نقاش‌باشی نعمت‌الهی

حمدابراهیم نقاش‌باشی در زمینه‌های قلمدان‌سازی، تصویرگری کتب، ظروف مینایی، طراحی روی پرده و مقوا و نقاشی گل‌وبوته، مناظر طبیعی، چهره، مجلس بزم، صحنه‌های رزم و حیوانات به شیوه آبرنگ، لاکی، روغنی و مینایی چیره‌دست بود. از آثار او تصویر منحصربه‌فرد امیرکبیر است که در قالب رنگ و روغن ترسیم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _یکشنبه یازدهم دی‌ماه_ مصادف با زادروز و درگذشت مشاهیر و بزرگان مجموعه تاریخی تخت فولاد است.

سالروز درگذشت حمدابراهیم نقاش‌باشی نعمت‌الهی

حمدابراهیم نقاش‌باشی نعمت‌الهی فرزند محمدحسین شیرازی آئینه‌ساز، نقاش متبحر و چهره‌پرداز معروف از دوره ناصری تا اواخر قاجاریه است. نقاشی کردن را نزد استادان نقاش آن زمان، همچون فرزندان آقانجف نقاش‌باشی، محمداسماعیل نقاش‌باشی، خاندان امامی، خاندان شیرازی به‌ویژه نزد آقاعباس آموخت.

وی در زمینه‌های قلمدان‌سازی، تصویرگری کتب، ظروف مینایی طراحی روی پرده و مقوا و نقاشی گل‌وبوته، مناظر طبیعی، چهره، مجلس بزم، صحنه‌های رزم و حیوانات به شیوه آبرنگ، لاکی، روغنی و مینایی چیره‌دست بود. از آثار او تصویر منحصربه‌فرد امیرکبیر است که در قالب رنگ و روغن ترسیم کرده است و هنر خود را به زیباترین نمونه ارائه داده است. از دیگر آثارش تصویر نشسته عباس‌میرزا نایب‌السلطنه و تصاویر آبرنگی کتاب «کلیات سعدی» به خط فتح‌الله جلالی، شامل ۱۶ قطعه آبرنگ است.

وی در حدود سال ۱۲۶۹ ش، سفری به قفقاز کرد و از استادان نقاشی آن دیار استفاده کرد و اولین فردی است که سبک جدید طبیعی‌سازی را از بلاد روسیه به ایران آورد. لقب «نقاش‌باشی» را طی حکمی در سال ۱۳۱۷ ق از ظل‌السلطان دریافت کرد. از شاگردانش استاد هادی تجویدی، استاد محمدحسین مصورالملکی و استاد محمدحسین ولی‌الهی را می‌توان نام برد. این استاد بزرگ سرانجام در یازدهم دی‌ماه ۱۲۹۳ ش ودیعت حیات سپرد و در تکیه آغاباشی مدفون شد.

کد خبر 630569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.