مراغه ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد دارد

شهردار مراغه گفت: ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در شهر وجود دارد که نیازمند بازآفرینی و ایمن‌سازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد مقتومی امروز _ یکشنبه چهارم دی‌ماه _ در نخستین نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم با انتقاد از ضوابط میراث فرهنگی در احیای بافت تاریخی شهر مراغه، اظهار کرد: به منظور احیا و نوسازی املاک واقع در بافت تاریخی شهر، میراث فرهنگی اجازه صدور مجوز ساخت بیشتر از دو طبقه را نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در این صورت سرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه‌گذاری و احیای این مناطق ندارند، افزود: ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در شهر است که نیاز به بازآفرینی و ایمن‌سازی دارد.

مقتومی خاطرنشان کرد: نخستین نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم با حضور سفیران بازآفرینی شهر با موضوع نقش بازآفرینی در کاهش آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده به میزبانی شهرداری برگزار شد که امیدوارم مؤثر باشد.

در ادامه رضا عسکری، رئیس شورای اسلامی شهر مراغه با بیان اینکه بزرگترین آفت جامعه امروزی جلسات نمایشی و فرمایشی است، تاکید کرد: تاکنون ده‌ها جلسه مختلف در این خصوص برگزار شده اما خروجی ملموسی نداشته است؛ این جلسات زمانی ارزش دارد که خروجی مثبتی برای شهر و شهروندان داشته باشد.

حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند

دقتی، رئیس کارگروه معماری شرکت بازآفرینی شهری مراغه تصریح کرد: حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی شهرهای کشور سکونت دارند.

وی با بیان اینکه وسعت بافت‌های ناکارآمد شهری حدود ۱۷۰ هزار هکتار است، ادامه داد: در بافت‌های فرسوده، سکونت‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی کشور بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی شده است.

رئیس کارگروه معماری شرکت بازآفرینی شهری مراغه با تاکید بر اینکه استحکام خانه‌های واقع در بافت فرسوده و حاشیه شهرها به تنهایی از عهده دولت خارج است، اظهار کرد: به منظور نوسازی و مقاوم‌سازی خانه‌ها در بافت‌های فرسوده مشوق‌هایی شامل وام ۳۵۰ میلیون تومانی و تخفیف ۵۰ درصد پروانه ساخت برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است.

دقتی با بیان اینکه ۲۵ درصد وسعت شهرهای کشور بافت‌های ناکارآمد است، ادامه داد: بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های ناایمن در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی نیازمند همکاری شهروندان است.

وسعت بافت‌های ناکارآمد در استان آذربایجان شرقی بیش از شش هکتار است

مرضیه فرقانی، رئیس اداره بازآفرینی شهری راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه وسعت بافت‌های ناکارآمد در استان شش هزار و ۲۴۸ هکتار است، گفت: در بافت ناکارآمد استان حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ناایمن وجود دارد که یک میلیون نفر در آن‌ها سکونت دارند.

وی افزود: مصالح به کار رفته در خانه‌های این سکونتگاه‌های غیراستاندارد و کوچه‌ها و معابر سطح شهر برای ارائه خدمات و امدادرسانی نامناسب است.

کد خبر 629060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.