شهرهای آینده؛ محله‌محور خواهد بود

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید بر اینکه نظام مدیریت شهری به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است، گفت: مشارکت مردم بخش مهمی از نظام شهری است و باید بیشتر از گذشته از ظرفیت‌های مردمی در راستای کارآمدسازی نظام مدیریت شهری بهره گیریم.

به گزارش ایمنا و به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی‌نژاد در مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری که به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: متناسب با پیشرفت دانش و تکنولوژی، مدیریت شهری به سمت شهر دانش پایه و کارآفرین در حرکت است.

وی با اشاره به تغییر سبک زندگی و وابستگی روزافزون انسان‌ها به فناوری‌های نوین در قرن جدید، افزود: بر اساس تحلیل‌ها و مطالعات انجام شده در عصر انفجار اطلاعات هر پنج سال دانش بشری ۲.۵ برابر می‌شود و لازم است از این ظرفیت برای تحول در نظام مدیریت شهری بهره گیریم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه سرعت تغییرات علم و فناوری از سرعت هماهنگی و تطبیق انسان با شرایط بیشتر است، بر نیاز به آموزش دائمی شهروندان جهت تطابق با این فناوری‌ها تاکید کرد.

جمالی‌نژاد با اشاره به جزئیات نظام جدید تحول شهری و تکنولوژی، خاطرنشان کرد: بیکاری‌های جدید در جامعه امروزی بر اثر دسترسی نداشتن به آموزش دائم، جایگزین شدن تکنولوژی با انسان، ایجاد فاصله طبقاتی جدید میان داراها و ندارهای اطلاعات یا شکاف دیجیتالی از پیامدهای عصر جدید اطلاعات است؛ لذا باید ظرفیت‌های لازم را برای تبلور آگاهی و دانش در راستای کارآفرینی و فن‌آفرینی در عرصه شهر به‌کار گیریم.

وی با اشاره به بررسی شاخصه‌های زندگی در نظام شهری، تاکید کرد: سبک جدید زندگی شهروندان نیازهای جدید را برای ساکنان شهری رقم زده است که نیازمند توجه جدی به راهبرد شهرهایی با الگویی ایرانی–اسلامی است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به چالش‌های نوین در مدیریت شهری گفت: با توجه به رشد فزاینده شهرها، امروز با مسائلی نظیر حمل‌ونقل، پسماند، ترافیک و آلودگی‌های محیطی مواجه هستیم که برای غلبه بر این چالش‌ها باید از فناوری‌های نوین بهره گیریم.

جمالی‌نژاد با اشاره به ویژگی شهرهای آینده، افزود: در آینده، فناوری و داده‌ها بسیار اثربخش‌تر از امروز شهرها را متحول خواهد کرد و مناطق، هوشمندتر، پایدارتر و تاب‌آورتر از امروز خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده شهرهای آینده محله‌محور با محوریت مردم خواهد بود، اظهار کرد: لازم است سیاست‌هایی نظیر طراحی سبز فضاهای عمومی با رویکرد دسترسی آسان شهروندان، توسعه سلامت هوشمند، تقویت امکانات زیرساختی به خصوص در بخش پیاده‌راه و استفاده از دوچرخه‌سواری، هوشمند کردن خدمات با قابلیت دسترسی آسان و عادلانه شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید بر ضرورت دانش‌محوری در مدیریت شهری حال و آینده خاطرنشان کرد: با توجه به یافته‌های علمی، دانش‌محوری در مدیریت شهری یک الزام است؛ لذا باید بیشتر از گذشته به سمت استفاده از ظرفیت‌های نرم افزاری و دانشی و به‌کارگیری دانش برای ارائه خدمات به شهروندان حرکت کنیم.

کد خبر 627948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.