لزوم توجه به بعد غیرفناورانه در هوش تجاری

مسئول واحد مدیریت داده سازمان فاوای شهرداری اصفهان گفت: برای اجرای مؤثر هوش تجاری به منظور ارتقای سطح خدمت یا افزایش درآمد در سازمان، بُعد فرهنگی و غیرفناورانه به همراه درک صحیح تکنولوژی با همکاری تمام ذی‌نفعان ضروری است که با هدایت مدیران ارشد سازمان‌ها میسر خواهد بود.

امراله تندر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رسیدن به دید جامع از یک کسب‌وکار را هوش تجاری یا (BI) می‌نامند که طی آن تمام فرایندها، روش‌های جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌های عملیاتی بررسی می‌شود و اطلاعات جامع جهت ایجاد نگرش سریع را برای مدیریت آن مجموعه فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: هوش تجاری مجموعه‌ای از فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که داده‌های خام را به اطلاعات معناداری تبدیل و اقدامات سودآور تجاری را هدایت می‌کند.

مسئول واحد مدیریت داده سازمان فاوای شهرداری اصفهان با بیان اینکه ابزارهای هوش تجاری، سیستم‌های اطلاعاتی هستند که با شناسایی منابع داده‌ای مهم، آن‌ها را استخراج و بعد از کنترل کیفی، مدیریت و پردازش می‌کنند، خاطرنشان کرد: این ابزارها همچنین برای تبدیل داده‌ها به اطلاعات و دانش، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هوش تجاری تأثیر مستقیمی بر تصمیمات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی سازمان دارد و از تصمیم‌گیری مبتنی بر واقعیت با استفاده از داده‌های تاریخی به جای مفروضات و احساس درونی، پشتیبانی می‌کند.

تندر تاکید کرد: ابزارهای هوش تجاری، تجزیه و تحلیل داده‌ها را انجام می‌دهد و گزارش‌ها، خلاصه‌ها، داشبوردها، نقشه‌ها و نمودارها را ایجاد می‌کند تا اطلاعات دقیقی را در مورد ماهیت کسب‌وکار به مدیران و کاربران ارائه دهند.

وی افزود: طی انجام مراحل اعلام شده، داده‌های یکپارچه در قالب انباره داده یا دریاچه داده، شناسایی و ایجاد می‌شود که با مدل‌سازی آنها در قالب موضوعات مشخص و بر اساس سوالات مدیریت، شاخص‌های کلیدی اندازه‌گیری می‌شود و در نهایت به صورت نمودارهای گرافیکی و تصویری و گاهی متنی نمایش داده می‌شود.

مسئول واحد مدیریت داده سازمان فاوای شهرداری اصفهان با بیان اینکه این انباره با قابلیت تهیه سریع گزارش‌ها، آمارها و تعامل مؤلفه‌های تأثیرگذار بر آنها و تحلیل اطلاعات، به دست می‌آید و منجر به تشخیص زود هنگام نقاط ضعف و قوت می‌شود، افزود: با این انباره می‌توان دید جامعی به منظور بهره‌وری و کارایی از وضعیت سازمان در اختیار مدیران گذاشت و استراتژی‌ها و عملکردها را تحت تأثیر قرار داد.

وی گفت: برای اجرای مؤثر هوش تجاری به‌منظور ارتقای سطح خدمت یا افزایش درآمد در سازمان، بُعد فرهنگی و غیرفناورانه به همراه درک صحیح تکنولوژی با همکاری تمام ذی‌نفعان ضروری است که تنها با هدایت مدیران ارشد سازمان‌ها میسر خواهد بود.

کد خبر 627204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.