درگیری مستقیم ۵۰ درصد افراد جامعه با فرایند ثبت‌نام مدارس/ پیگیری اجرای الکترونیک ثبت‌ نام

رئیس اداره نظارت و بازرسی بر امور آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ثبت‌نام مدارس یکی از برنامه‌های دارای اولویت و با اهمیت برای دستگاه آموزش و پرورش است، چرا که بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه به‌طور مستقیم درگیر این فرایند هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی سراج در حاشیه همایش تخصصی رؤسای ادارات، کارشناس مسئولان و کارشناسان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات قطب دو آموزش و پرورش کشور در اصفهان، اظهار کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان سال گذشته به حوزه ارزیابی عملکرد سپرده شد؛ سوالی که مطرح شد این بود که چرا حوزه ارزیابی عملکرد به‌عنوان ناظر باید مجری باشد.

وی ادامه داد: حوزه ارزیابی عملکرد به‌عنوان دبیرخانه ستاد ثبت نام، مدیریت ستاد ثبت‌نام را برعهده دارد و مجری ثبت‌نام معاونت‌های آموزش، مشارکت‌های مردمی، ادارات شاهد، سمپاد، در سطح استان هستند و درواقع ما طرح‌واره ثبت‌نام را تدوین و شرح وظایف سایر قسمت‌ها را تعیین می‌کنیم و در فرایند اجرا نیز وظیفه نظارت خود را انجام خواهیم داد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی بر امور آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش خطاب به اعضای حاضر در جلسه گفت: در ستادهای ثبت‌نام دو مورد را مد نظر قرار دهید؛ نقشه راه خود را تعریف و همه جوانب کار را بسنجیم تا به‌درستی انجام گیرد و به‌عنوان وظیفه باید مدیریت ستاد ثبت نام را عهده‌دار باشیم، نقش دوم ما نقش نظارتی بر اجرای ثبت‌نام است و باید بر حسن اجرای برنامه نظارت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در جایگاه مدیریت ستاد ثبت‌نام همه تلاشمان را انجام می‌دهیم تا چالش‌های ثبت نام سال گذشته رفع شود و به همین دلیل زمان زیادی را روی آسیب‌شناسی ستاد ثبت‌نام اختصاص دادیم و جلسات متعددی با حوزه فناوری برگزار کردیم تا بستر الکترونیک را که بسیار برای ما مهم است فراهم کنیم؛ ارتباطات و مکاتبات متعدد با حوزه‌های درون و برون سازمانی انجام دادیم و با پیشنهادات استان‌ها جمع‌بندی لازم را انجام دادیم.

سراج اضافه کرد: روح حاکم بر فرایند ثبت‌نام تحقق شعار دولت مردمی اطلاع‌رسانی، رعایت اصل کرامت و احترام به والدین و انسجام ستادهای ثبت‌نام استان‌ها و نواحی و مناطق جهت تسهیل فرایند نام‌نویسی بوده است.

وی گفت: تشکیل ستادهای استانی و منطقه‌ای و استقرار در دبیرخانه به وضوح در دستورالعمل آورده شده و تبیین قوانین و مقررات و تعریف پایگاه سنجش از دیگر چالش‌های بود که با آن مواجه بودیم و در راستای آن اقدام کردیم.

رئیس اداره نظارت و بازرسی بر امور آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: جذب حداکثری لازم‌التعلیمان هماهنگی با نهادهای محلی مانند استانداری، فرمانداری و رسانه‌ها و تعریف کارگروه ماده ۱۸ و زمینه‌سازی جهت دریافت گزارش مردمی و تسهیل در راستای ثبت نام مناطق عشایر، همچنین ممنوعیت دریافت وجوه و اهتمام جدی در راستای اجرای مفاد دستورالعمل نظارت بر حقوق والدین از دیگر اموری بود که سامان داده شد.

وی تصریح کرد: ثبت نام به‌عنوان یکی از برنامه‌های دارای اولویت و با اهمیت برای دستگاه آموزش و پرورش است و از مهم‌ترین دلایل این موضوع نیز می‌توان به گستره بالای مخاطبان آن اشاره کرد که بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه به‌طور مستقیم درگیر این فرایند هستند.

سراج گفت: برای تدوین دستورالعمل ثبت‌نام سال گذشته گام به گام با حوزه‌های بهره‌بردار در ارتباط بودیم و از آن‌ها نظرسنجی کردیم و با آسیب‌شناسی که انجام شد رضایتمندی ۸۰ درصدی را داشتیم؛ ایجاد بستر الکترونیک جهت بارگذاری روزانه فرم‌ها را در برنامه داشتیم و نظارت حداکثری پیش‌بینی کرده بودیم و نتیجه حاصل برای سال اول مورد قبول واقع شد، اما برای بهبود آن باید تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: صدور شیوه‌نامه ثبت‌نام و صدور به هنگام هدایت تحصیلی، اعلام به‌موقع مواردی مانند وجوه مجاز، ساماندهی سرویس حمل‌ونقل دانش‌آموزی و اجرای الکترونیک ثبت‌نام دانش‌آموزی که پیگیر آن هستیم تا به نرم مورد انتظار برسیم.

رئیس اداره نظارت و بازرسی بر امور آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم اداره کل ارزیابی عملکرد، قطب دو آموزش و پرورش کشور مسئول بررسی، تحلیل و برنامه‌ریزی ثبت نام سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ است که با بهره‌گیری از ظرفیت تمام استان‌های کشور صورت پذیرد.

کد خبر 627159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.