اجرای طرح «خودمراقبتی» برای زنان و دختران/ خطر فشارخون بالا پس از بارداری

اجرای طرح «خودمراقبتی» برای زنان و دختران، شنیدن‌شدن صدای دانشجویان، توقف مصرف داروهای سرطان سینه در بارداری، ایجاد راه گفتمان با جوانان در فضای مجازی، جزئیات راه‌اندازی «اپلیکیشن» دختران و افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا پس از بارداری را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح خودمراقبتی با اولویت زنان و دختران با هدف ارتقای سواد سلامت در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر خبر داد.

آرزو ذکایی‌فر با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در برنامه‌های پیشگیری به ویژه پیشگیری سطح یک، توانمندسازی آحاد جامعه برای مراقبت از خود و خانواده است، اظهار کرد: خودمراقبتی گام نخستِ سلامت بوده و شامل مهارت‌هایی است که افراد یاد می‌گیرند چگونه از خود، اطرافیان و خانواده‌شان مراقبت کنند، بنابراین باعث ارتقای کیفیت زندگی می‌شود و این موضوع بالطبع بر ارتقای کیفیت زندگی، اجتماع، کارایی و افزایش نیروی مولد در جامعه نیز اثرگذار است.

وی ادامه داد: مطالعات متعدد انجام شده نیز نشان می‌دهد بین ۶۵ تا ۸۵ درصد مراقبت‌هایی که در حوزه‌های مختلف به سلامت منتهی و منجر می‌شود، محصول خودمراقبتی است که علاوه بر جنبه جسمی، دارای حیطه‌های روانی، اجتماعی و معنوی است؛ به عبارتی دیگر افراد باید بیاموزند زمانی که مسئله‌ای بحرانی برای خود یا خانواده‌شان رخ می‌دهد، چگونه مهارت‌های حل مسئله و مقابله‌ای را به کار گیرند و کمتر دچار مخاطرات و عوارض ناشی از بحران شوند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره کارکرد خودمراقبتی در ابعاد معنوی نیز تصریح کرد: علاوه بر اینکه کارکرد خودمراقبتی در حیطه‌های مختلف باعث ارتقای سلامت فرد و خانواده می‌شود، موجب ارتقای سلامت اجتماعی نیز خواهد شد. مسلماً زمانی که فردی بتواند از خود در برابر بیماری‌های جسمی و روانی و آسیب‌های اجتماعی مراقبت کند، بالطبع جامعه نیز سالم‌تر خواهد بود.

ذکایی‌فر خاطرنشان کرد: ازآنجاکه سازمان بهزیستی براساس قوانین بالادستی دارای وظایف و مسئولیت‌هایی در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه پیشگیری است، کارهای متعددی در برنامه‌های آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و دانش‌افزایی آحاد مردم جامعه انجام می‌شود، بر همین اساس به منظور ارتقای سواد سلامت جامعه، سازمان بهزیستی طرحی تحت عنوان خود مراقبتی با اولویت زنان و دختران تدوین کرده است.

وی با تاکید بر اینکه حدود دو سال از اجرای طرح مذکور می‌گذرد، اظهار کرد: در سال اول، برنامه خودمراقبتی در هفت استان و در سال دوم در ۱۴ استان اجرا شد، اما با توجه به دستاوردها و خروجی‌های طرح و نیازها و اولویت‌های اساسی اجتماعی جامعه انسانی این طرح از ابتدای سال جاری در سراسر کشور به اجرا درآمد.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: این برنامه در دامنه سنی ۱۳ تا ۴۰ سال در حال اجراست و براساس گروه‌های سنی برنامه‌های مختلف آموزشی به افراد ارائه می‌شود، اما آنچه در این برنامه مورد تاکید واقع شده، خودآگاهی، خودباوری، احیای حقوق مادی و معنوی، استقلال، مهارت‌های حل مسئله و مهارت‌های مقابله و افزایش سلامت اجتماعی است.

وی تصریح کرد: البته ازآنجاکه جوانان و نوجوانان با فضای مجازی در ارتباط هستند، دانش و سواد رسانه‌ای در فضای مجازی می‌تواند در خودمراقبتی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر باشد، از همین رو یکی دیگر از موضوعات در این آموزش‌ها، ارتقای سواد رسانه‌ای است.

وی در خصوص اجرای طرح خود مراقبتی گفت: در این طرح بالغ بر ۴۵۰ تسهیل‌گر که آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت کرده‌اند، برای اجرای طرح همکاری می‌کنند.

ذکایی‌فر افزود: درحال‌حاضر این برنامه به صورت اجتماع‌محور در محلات اجرا می‌شود. هم‌اکنون ۱۲۰ شهرستان و ۳۸۰ محله تحت پوشش با اولویت مناطق حاشیه‌ای و آسیب‌خیز تحت پوشش این برنامه هستند که از برنامه‌های آموزشی به طور رایگان بهره‌مند می‌شوند. تاکنون بالغ بر ۴۰۰۰ کلاس آموزشی ویژه مخاطبین برگزار شده است، گفت: علاوه بر این کلاس‌های آموزشی ۱۲۰ نوع محتوای رسانه‌ای در قالب کلیپ و موشن‌گرافی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

صدای دانشجویان باید شنیده شود

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: نظر رئیس‌جمهور این است که چندصدایی در دانشگاه‌ها وجود دارد و باید صداها شنیده شود، از این رو ما هم با حضور در جمع دانشجویان، صدای آنان را می‌شنویم.

انسیه خزعلی درباره اینکه چه کاری باید انجام داد تا صدای دانشجویان شنیده شود، اظهار کرد: معتقد هستیم باید نقد و اعتراض در جامعه وجود داشته باشد و گوش شنوای دولت هم برای دریافت نظر دانشجویان آماده است.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارها این است که دانشجویان حرف‌های دلشان را بدون هرگونه سانسور بیان و مسئولان نیز به صورت صمیمی با آن‌ها صحبت کنند. مسئولان هم باید تلاش کنند موضوعاتی که در مسیر قانونی امکان پیاده‌سازی دارند را انجام دهند. همچنین مسئولان و متولیان امر باید درخواست‌هایی که در مسیر رسیدن به بسیاری از اهداف دانشجویان و حتی ارتقا و رشد آنان وجود دارد را به صورت جدی پیگیری کنند تا به نتیجه مطلوبی برسند.

آیا می‌توان مصرف داروهای سرطان سینه را در بارداری قطع کرد؟

یک کارآزمایی بالینی جدید نشان می‌دهد که توقف روش‌های طولانی‌مدت هورمون درمانی در طول بارداری باعث افزایش خطر بازگشت تومور برای بازماندگان از سرطان سینه نمی‌شود. زنانی که سرطان آن‌ها از طریق هورمون‌های زنانه مانند استروژن تغذیه می‌شود، اغلب با داروهایی مانند مهارکننده‌های آروماتاز یا تاموکسیفن تحت درمان قرار می‌گیرند که این داروها، هورمون‌ها را سرکوب می‌کنند یا عملکردشان را مسدود می‌کنند تا مانع از عود مجدد سرطان شوند.

محققان پی بردند زنانی که هورمون درمانی خود را به خاطر سلامت کودک به حالت تعلیق درآوردند، در مقایسه با زنانی که هورمون درمانی خود را متوقف نکرده بودند، در مدت زمانی مشابه سرطانشان بازگشته بود.

سرطان سینه بیشتر در زنان پس از سن فرزندآوری اتفاق می‌افتد، اما حدود ۵ درصد از موارد تشخیص جدید در زنان ۴۰ یا جوان‌تر رخ می‌دهد. «آن پارتریج»، محقق ارشد از انستیتوی سرطان دانا-فاربر در بوستون، در این باره توضیح داد: «۴۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که در سن ۴۰ سالگی یا کمتر به سرطان سینه مبتلا شده‌اند، نگران باروری آینده خود هستند، به خصوص اگر این بیماری قبل از اینکه تصمیم بگیرند مادر شوند یا نه، رخ دهد.»

محققان توضیح دادند که مطالعات قبلی نشان داده است که بارداری پس از سرطان امکان‌پذیر و بی‌خطر است، اما بسیاری از زنان نگران این هستند که درمان سرطان سینه ممکن است در بارداری تداخل ایجاد کند. آن‌ها همچنین نگران این هستند که بارداری ممکن است خطر ابتلاء به سرطان آن‌ها را افزایش دهد.

راه گفتمان با جوانان را در فضای مجازی ایجاد کنیم

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: برای نسل جوانی که بیشتر با فضای مجازی عجین شده است، فارغ از صحیح یا نادرست بودن این موضوع، باید راه گفتمانی در همین فضای مجازی ایجاد کنیم که بومی و ایرانی باشد.

لاله فرهنگ‌متین، درباره تأکیدهای رئیس‌جمهور مبنی بر ضرورت راه‌اندازی فضا برای گفت‌وگوی آحاد جامعه به ویژه جوانان با توجه به حوادث اخیر، اظهار کرد: معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری به سهم خود در تلاش است تا گوش شنوای دختران نوجوان و جوان باشد و دغدغه‌های آن‌ها را نسبت به اشتغال، قوانین حمایتی و نگرانی‌هایی که نسبت به آینده دارند، رفع کند و با همین رویکرد بر پیوستگی اجتماعی تاکید داریم.

وی تصریح کرد: اتفاقات اخیر ثابت کرد که اگر سخنی گفته نشود، ممکن است در گذر زمان فرصت سوءاستفاده برای دشمنان نظام و انقلاب فراهم شود. با تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری (مدظله) در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و پیگیری‌های مستمر رئیس‌جمهور برای ایجاد «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» ما نیز در معاونت زنان و خانواده برنامه‌هایی در این زمینه داریم.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی و راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری درباره تأکیدهای رهبر معظم انقلاب و ضرورت توجه به الگوی سوم زن و اینکه پیاده‌سازی این موضوع نیازمند چه اقداماتی است، گفت: به طور قطع، پیاده‌سازی الگوی سوم زن جزو وظایف اجرا شده و در حال پیگیری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است. طراحی فضای پرنشاط اجتماعی برای حضور جوانان و سپری کردن اوقات فراغت آنان در کانون خانواده می‌تواند جایگزین‌های اثربخش برای دختران جوان کشور باشد.

فرهنگ‌متین خاطرنشان کرد: نگاه جدید به نقش کنشگر زن مسلمان ایرانی که نه در تعریف زن شرقی می‌گنجد و نه اجازه می‌دهد در قالب زن غربی محاصره شود، الگوی شناسایی شده و تعریف شده‌ای است که تاریخ زنانه جدیدی را توسط بانوان مسلمان پیش چشم جهانیان ترسیم می‌کند.

جزئیات راه‌اندازی «اپلیکیشن» دختران / ‏ فراخوان فعالان فضای مجازی

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری هدف از تهیه «اپلیکیشن ویژه دختران» از سوی این معاونت را پوشش‌دهی مطالبات و نیازهای دختران نوجوان اعم از پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات، تأمین نیازهای معنوی، راهنمایی در مباحث بهداشت و سلامت، مشاوره و مدد رسانی در زمینه نیازهای روحی روانی به منظور افزایش نشاط، شادابی و پرورش استعدادهای دختران عنوان کرد.

انسیه خزعلی با بیان اینکه از ماه‌ها پیش برنامه‌ای را برای تهیه محتوا در فضای مجازی و پاسخ‌گویی به نیازها و مطالبات دختران آغاز کردیم و پس از نشست با صاحب‌نظران این امر روی ایجاد «ویترین محتوای مناسب دختران» در پیام‌رسان‌های ملی متمرکز شدیم، اظهار کرد: در این راستا با بعضی از پیام‌رسان‌های داخلی مذاکراتی انجام شد. طبیعتاً این امر با رویکرد ویژه‌ای که دارد، اختصاص به دختران دارد و پس از طراحی اولیه زیرساخت و تکمیل محتوا، نرم افزار مذکور در اختیار دختران قرار خواهد گرفت.

وی درباره اینکه اپلیکیشن مذکور کدام یک از دغدغه دختران را رفع خواهد کرد و به کدام نیازها می‌پردازد، تصریح کرد: این اپلیکیشن به نیازهای متعددی از قبیل ورزش و تندرستی، سلامت و بهداشت، تفریح و اوقات فراغت، علم و زندگی، شناسایی خلاقیت و ابتکار دختران، امور تربیتی و اخلاقی، مهارت‌های ده‌گانه با رویکرد بوم و محیط و جنسیت و بسیاری از دیگر نیازها که به اقتضای شرایط دختران و مزیت‌های ویژه نوجوانان باید به آن‌ها توجه کرد، می‌پردازد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: نرم‌افزار مذکور در مرحله اول پاسخ‌گوی دختران ۱۲ تا ۱۸ سال خواهد بود و امید می‌رود در مرحله بعد در خصوص زنان جوان هم برنامه مورد نظر تکمیل و بارگذاری شود.

خزعلی خاطرنشان کرد: پوشش‌دهی مطالبات و نیازهای دختران نوجوان اعم از پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات، تأمین نیازهای معنوی، راهنمایی در مباحث بهداشت و سلامت، مشاوره و مددرسانی در زمینه نیازهای روحی روانی به منظور افزایش نشاط، شادابی و پرورش استعدادهای دختران اهداف اصلی راه‌اندازی نرم‌افزار است که درحال‌حاضر مراحل طراحی زیرساخت و آماده‌سازی محتوای خود را طی می‌کند و امیدواریم طی ماه‌های آینده قابلیت بهره‌برداری پیدا کند.

افزایش خطر ابتلاء به فشارخون بالا پس از بارداری

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که از هر ۱۰ زن، یک زن برای نخستین‌بار در طول یک سال پس از زایمان، به فشار خون بالا مبتلا می‌شود.

«سامانتا پارکر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوستون گفت: «یافته‌های مطالعه حاکی از مراقبت‌های پس از زایمان، به‌ویژه در میان بیماران بدون سابقه فشار خون بالا است ما از تعداد موارد ابتلاء به فشارخون که بیش از شش هفته پس از زایمان ثبت شده‌اند، شگفت‌زده شدیم، دوره‌ای که به خوبی خارج از پیگیری‌های معمول پس از زایمان است. نظارت در این دوره می‌تواند عوارض شدید پس از زایمان و عوارض طولانی مدت قلبی‌عروقی را کاهش دهد.»

اطلاعات بسیار کمی برای زنانی که بیش از شش هفته پس از زایمان به فشارخون بالا مبتلا می‌شوند وجود دارد. در این مطالعه، محققان از سوابق پزشکی برای مطالعه داده‌های قبل از بارداری، زایمان و پس از زایمان در میان ۳۹۲۵ زن باردار که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در مرکز پزشکی بوستون صاحب نوزاد شدند، استفاده کردند.

تیم تحقیق اندازه‌گیری فشار خون بیماران را از دوره قبل از بارداری تا ۱۲ ماه پس از زایمان تجزیه و تحلیل کردند. این اندازه‌گیری‌ها در طول ویزیت و مراقبت‌های اورژانسی انجام شد. برای این مطالعه، آن‌ها فشار خون جدید پس از زایمان را به عنوان حداقل دو اندازه‌گیری جداگانه، حداقل ۴۸ ساعت پس از زایمان که در آن فشار خون سیستولیک (عدد بالا) حداقل ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) حداقل ۹۰ میلی متر جیوه بود، تعریف کردند. فشار خون شدید ۱۶۰ میلی متر جیوه بر ۱۱۰ میلی متر جیوه تعریف شد.

۴۳ درصد از بیماران مبتلا به فشار خون بالا تا زمانی که از بیمارستان مرخص نشده بودند، بیماری‌شان تشخیص داده نشده بود که در نیمی از آن‌ها پس از ۶ هفته این اتفاق افتاد.

مادرانی که در معرض بالاترین خطر ابتلاء به این فشار خون بالا پس از زایمان قرار داشتند، بالای ۳۵ سال سن داشتند، سیگاری فعلی یا سابق بودند یا نوزادان خود را از طریق سزارین به دنیا آورده بودند. بیمارانی که هر سه این عوامل خطر را داشتند، ۲۹ درصد در معرض خطر ابتلاء به فشار خون جدید پس از زایمان بودند.

کد خبر 626852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.