شرط تصویب پروژه در شهرداری داشتن پیوست فرهنگی است

فرهنگ همچون روح کالبد فیزیکی است، نمی‌توانیم بگوییم در جایی وجود دارد و در جایی نیست و در شهرداری با فرهنگ به شکل انضمام نباید رفتار شود؛ لذا معنای فرهنگ در این پیوست، تعریف وسیع آن در حوزه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا به حال در اصفهان پیوست فرهنگی به معنای واقعی وجود نداشته است و پیوست فرهنگی تدوین‌شده پس از چند ماه پیگیری به‌زودی تصویب خواهد شد، به‌طوری که تمام پروژه‌های شهرداری دارای پیوست فرهنگی باشد و شرط تصویب پروژه این است که پیوست فرهنگی داشته باشد.

معنای فرهنگ در این پیوست، تعریف وسیع فرهنگ در حوزه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی است و باید بیش از پیوست کار کرد. فرهنگ همچون روح کالبد فیزیکی است، نمی‌توانیم بگوییم در جایی وجود دارد و در جایی نیست و در شهرداری با فرهنگ به شکل انضمام نباید رفتار شود. فرهنگ باید در ذات پروژه‌ها باشد.

به‌عنوان مثال اگر کرامت موضوع مهم ما در فرهنگ است، هر پروژه‌ای که در شهر وجود دارد باید کریمانه تعریف شود و این معنای فرهنگ در ذات پروژه است. اگر کاری بدون توجه به مسائل فرهنگی انجام شود و سپس به آن پیوست فرهنگی اطلاق شود، صحیح نیست؛ چراکه باید زیباسازی در ذات پروژه باشد. باید زیبا بسازیم نه اینکه پروژه‌ای ساخته شود و سپس برای زیباسازی آن برنامه‌ریزی کنیم زیرا اصفهان مهد زیبایی و هنر است و هر اتفاقی که در آن می‌افتد باید زیبا باشد.

چهار سال آینده، شهر اصفهان باید زیرساخت‌های فرهنگی برای بهتر شدن حال و روح شهر داشته باشد. همچنین باید گفتمان «شهر زندگی» در شهر اصفهان پیاده شود، یعنی مدیران و مردم اصفهان دارای باورهای فرهنگی هماهنگ باشند و این باورهای نشئت گرفته از اصفهان، در زندگی شهروندان جاری باشد.

در واقع هر اصفهانی باید فرهنگ و شهر خود را بشناسد و به اصفهانی بودن خود ببالد. در این حالت می‌توانیم بگوییم آن چتر گفتمان شهر زندگی در شهر پیاده شده است. پروژه دیگر حوزه فرهنگ این است که به بعضی از چالش‌های موجود شهر پاسخ داده‌ایم. این موضوعی است که در گذشته یا به صورت شخصی تصمیم‌گیری می‌شد یا رها شده بود.

کد خبر 626700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.