پایان ماه عسل روابط کابل-اسلام‌آباد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تلاش پاکستان برای ایفای نقش خارج از چتر ایالات متحده آمریکا گفت: اتفاقات اخیر موجب شد آمریکایی‌ها به شدت نسبت به نفوذ بالای پاکستان در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نگران شوند، بنابراین درگیری‌های اخیر به احتمال زیاد در آینده گسترش خواهد یافت.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص درگیری مرزی میان افغانستان و پاکستان اظهار کرد: درگیری‌های مرزی اخیر پاکستان و افغانستان نشانه وجود اختلاف بین جبهه‌های مختلف اسلام‌گرایان از جمله در میان طالبان، جبهه حقانی و پاکستان و دولت افغانستان است.

وی شرایط پاکستان را ناپایدار دانست و افزود: آمریکایی‌ها برای ایجاد ناامنی و شکاف بین مسئولان پاکستان و همچنین بین گروه‌های مختلف در پاکستان و افغانستان برنامه‌ریزی سنگینی در دستور کار دارند زیرا پاکستان یکی از کشورهایی است که در نزدیکی چین، عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نقش مهمی ایفا کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تلاش پاکستان برای ایفای نقش در خارج از چتر ایالات متحده و فراتر از مأموریت تعریف شده خود، گفت: اتفاقات اخیر موجب شد آمریکایی‌ها به شدت نسبت به نفوذ بالای پاکستان در منطقه و در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نگران شود بنابراین درگیری‌های اخیر به احتمال زیاد در آینده گسترش می‌یابد و نوعی ناامنی در مرزهای مشترک پاکستان و افغانستان ایجاد خواهد کرد.

وی از احتمال گسترش دامنه درگیری‌ها به داخل اسلام‌آباد خبر داد و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که پاکستان هزینه نزدیکی چین به عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس را پرداخت می‌کند و آمریکایی‌ها نیز برای ناامن کردن پاکستان برنامه‌ریزی سنگینی در دستور کار دارند.

کد خبر 626422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.