ارکان توسعه پایدار در تمام اقدامات و طرح‌های مدیران لحاظ شود

یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: بررسی روندهای شهری مشخص می‌کند که عدالت، تاب‌آوری و زیست‌پذیری در شهرهای ما محقق شده است یا از واقعیت‌ها دور شده‌ایم، چراکه توسعه پایدار باید در عمل پیاده‌سازی شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: توسعه پایدار شهری در صورتی محقق می‌شود که استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری‌ها، جهت‌گیری توسعه فناوری و تغییرات نهادی با نیازهای حال و آینده شهر سازگار باشد.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار تأکیدی بر جنبه‌های انسانی و در ارتباط با محیط زیست و نسل‌های آینده است، افزود: سه رکن اصلی توسعه پایدار، حوزه اجتماعی، حوزه اقتصادی و محیط زیست است که از ترکیب هرکدام از این رکن‌ها واژه‌هایی همچون عدالت، تحمل‌پذیری و زیست‌پذیری استخراج می‌شود.

این کارشناس ارشد شهرسازی خاطرنشان کرد: بررسی روندهای شهری مشخص می‌کند که عدالت، تاب‌آوری و زیست‌پذیری در شهرهای ما محقق شده است یا از واقعیت‌ها دور شده‌ایم، چراکه توسعه پایدار باید در عمل پیاده‌سازی شود.

مؤمنی تاکید کرد: حل معضلات امروز شهرها جز با همراهی شهروندان و مشارکت فکری آنها محقق نمی‌شود، باید واقعیت‌ها را پذیرفت و براساس آن برنامه‌ریزی کرد و وعده داد، به عنوان مثال باید واقعیت خشک شدن زاینده‌رود را پذیرفت و با اجرای قوانین متناسب از این تهدید بزرگ به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

وی اضافه کرد: مدیران باید واقعیت‌های جامعه را بپذیرند و نوع نگرش خود را نسبت به موضوعات مختلف از جمله اقتصاد تغییر دهند، به نحوی که شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود.

این کارشناس ارشد شهرسازی گفت: ایجاد فضاهای شهری چندمنظوره برای برگزاری اجتماعات سیاسی، ورزشی و هنری در سطوح مناطق شهری به تفکیک قابل برنامه‌ریزی است، اگر چنین فضاهایی در شهرهایمان ایجاد نکرده‌ایم باید همین امروز اقدام کنیم و نگذاریم هزینه‌های بیشتری به بدنه جامعه و به تبع آن به شهرهایمان وارد شود.

کد خبر 626016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.