گروسی: هیچ‌کس نمی‌گوید ایران در حال ساخت سلاح اتمی است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هیچ‌کس نمی‌گوید که ایران در حال ساخت سلاح اتمی است.

به گزارش ایمنا، رافائل گروسی امروز _ شنبه نوزدهم آذر _ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره بدون اشاره به زرادخانه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی در منطقه که فاقد نظارت این نهاد هم هست، در سخنانی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره «غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم از سوی ایران» اظهار کرد: این میزان غنی‌سازی قطعا به میزان غنی‌سازی در سطح تسلیحاتی نزدیک است. البته غنی‌سازی تسلیحاتی ۹۰ درصد است، اما غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران ۶۰ درصد است.

وی افزود: کسی نمی‌گوید که آنها (ایران) در حال ساخت سلاح اتمی هستند. آشکار است که برآورد دائمی مواد در این سطوح بالا، نیازمند حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی صحت همه امور است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای واهی و بدون سند و مدرک پادمانی این نهاد درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در این مصاحبه ادامه داد: به شفاف‌سازی نیاز داریم. پاسخ ایران به پرسش‌های آژانس لازم است.

رافائل گروسی اضافه کرد: راه‌اندازی سانتریفوژهای نسل جدید نشان می‌دهد که ایران مصمم است اورانیوم بیشتری را با سرعت زیادی تولید کند. آن‌ها خیلی فراتر از آنچه توافق شده بود، حرکت می‌کنند و پشت سر این اقدامات یک پیام نهفته است. اکنون داریم به سوی استفاده از سانتریفوژهای آی آر ۲، آی آر ۴، آی آر ۶ و اضافه کردن هزاران سانتریفوژ و هزاران آبشار حرکت می‌کنیم. فردتر از آمارها، آن‌ها در حال پیشرفت و غنی‌سازی خیلی بیشتر از آنچه پیش‌تر درباره آن توافق کرده بودند، هستند.

وی تصریح کرد: ما بعضی فعالیت‌های بازرسی را در ایران انجام می‌دهیم و این‌طور نیست که آژانس اصلا در ایران حضور نداشته باشد. اما ظرفیتی که ما داریم، پی‌درپی کاهش یافته است. آن‌ها در ماه ژوئن ۲۷ دوربین را خاموش کردند که قبلا به‌طور داوطلبانه توافق کرده بودند فعال باشد. وقتی چنین کاری انجام می‌دهید، پیامی که منتقل می‌کنید این است که می‌خواهید دید جامعه بین‌المللی کم شود. چرا این‌طور است؟ حرف ما این است که این ایده خوبی نیست. با آژانس همکاری کنید، کارتان را شفاف کنید و با ما کار کنید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ابتدا از سوی آمریکا در سال ۲۰۱۸ با خروج این کشور از توافق بین‌المللی سال ۲۰۱۵ و سپس انفعال اروپا درقبال تعهدات برجامی خود ادامه داد: استفاده از دستگاه‌های جدید برای غنی‌سازی مواد هسته‌ای، نشان‌دهنده تمایل ایران به ساخت سلاح اتمی نیست. غنی‌سازی اورانیوم به خودیِ خود ممنوع نیست، اما شما باید اطمینان دهید که اقدامات شما شفاف است و انحرافی در مواد اتمی برای اهداف غیرصلح‌آمیز وجود ندارد. اکنون مواردی هست که باید با مذاکره و نظارت درباره آن به نتیجه‌ای برسیم.

منبع: مهر

کد خبر 625746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.