کارلوس کی‌روش بماند یا برود؟

دیدگاه کارشناسان فوتبال را درباره عملکرد سرمربی تیم‌ کشورمان در جام‌جهانی و حضور آینده وی روی نیمکت فوتبال ایران، مورد بررسی قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی ایران با عملکرد نه چندان مطلوب در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و به نوعی با مستعدترین نسل فوتبالی کشورمان از صعود به مرحله حذفی بازماند. دریافت ۶ گل برابر انگلیس و باخت نزدیک به آمریکا، منتقدان مربی پرتغالی را به صف کرد تا روی یک جمله بیش از پیش تاکید داشته باشند: «او باید برود».

بدون تردید حواشی پیرامون تیم کشورمان تا قبل از شروع رقابت‌های قطر، بیش از دوره‌های پیش بود و همین موضوع یکی از عوامل نتیجه‌نگرفتن ملی‌پوشان فوتبال شد.

تیم ملی ایران اگرچه با اسکوچیچ یک صعود دراماتیک و زودهنگام به جام‌جهانی ۲۰۲۲ را رقم زد اما با روی کار آمدن مهدی تاج در رأس فدراسیون فوتبال، کارلوس کی‌روش پس از دوری چندساله از نیمکت ایران در فاصله ۶۰ روز تا جام‌جهانی هدایت یوزه‌ای ایرانی را برعهده گرفت، این ناهماهنگی و تعلل در آماده‌سازی بازیکنان تیم ملی منجربه کسب نتیجه ضعیف در گروه B جام‌جهانی قطر شد.

پس از حذف ایران از گردونه بازی‌های جهانی، اخباری مبنی بر جدایی کی‌روش یا حضور این سرمربی تا پایان جام ملت‌های آسیا مطرح شد. در همین خصوص سعی کردیم نظر مخالفان و موافقان کی‌روش را در رابطه با ماندن یا رفتن او را بدانیم که در ادامه می‌خوانید.

وزیر ورزش چراغ اول را روشن کرد؛ از کی‌روش همه جانبه حمایت می‌کنیم

پس از بازگشت تیم ملی ایران از رقابت‌های جام‌جهانی قطر، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان درباره تمدید با کی‌روش اظهار کرد: مسائل فنی در فدراسیون پیگیری می‌شود. ما به خاطر مواضع و نگرش کی‌روش از او ممنونیم. در دوره قبل جام جهانی ۲۵ روز تیم در اختیار کی‌روش بود اما در این دوره فقط ۵ روز بود. در هر صورت کارنامه و زحمات او مشخص است. ما هم قدردان او هستیم. از فدراسیون حمایت می‌کنیم و اگر نظر ما را بخواهند از کی‌روش هم پشتیبانی می‌کنیم. او ارتباط خوبی با بازیکنان دارد و بازیکنان هم او را دوست دارند. البته این‌گونه تصمیمات فنی است و منتظر نظر فدراسیون در این خصوص هستیم.

بنابراین با توجه به صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین ارکان ورزشی کشور از موافقان کارلوس کی‌روش محسوب می‌شود.

کارلوس کی‌روش بماند یا برود؟

مخالف یا موافق؛ نظر نهایی هیئت رئیسه مشخص نیست!

روز گذشته نیز طهمورث حیدری عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در رابطه با ماندن یا رفتن سرمربی تیم کشورمان عنوان کرد: قرارداد کارلوس کی‌روش تا پایان جام جهانی بود. او در حال حاضر قراردادی ندارد. اگر هم قرار به ماندن او باشد، باید بیاید قرارداد ببندد و برای تمدید این قرارداد موافقت هیئت‌رئیسه الزامی است. تا جایی که می‌دانم، هیئت‌رئیسه با ماندن کی‌روش مخالف است و موافقت نخواهد کرد. البته همان زمان که اسکوچیچ سرمربی تیم ملی بود هم با کی‌روش موافق نبودم، نه اینکه او را قبول نداشته باشم، به خاطر اینکه به نظرم وقتی اسکوچیچ تیم را به جام جهانی برده بود، کنارگذاشتن او ناجوانمردی بود.

از صحبت‌های حیدری می‌توان نتیجه گرفت اگرچه مهدی تاج و حمید سجادی از موافقان ادامه همکاری کی‌روش هستند، اما دیگر اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مخالف جدی تداوم همکاری مربی پرتغالی‌اند و پیش از روی کار آمدن کی‌روش و در مراسم انتخاب رئیس فدراسیون هم میرشاد ماجدی به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه اختلاف‌نظر خود با تاج را در حضور اصحاب رسانه اعلام کرده بود. البته در ترکیب اعضای هیئت رئیسه هستند کسانی که هنوز روی حضور کی‌روش اتفاق نظر دارند.

نتایج ما رویایی نبود اما بهتر است کی‌روش بماند

از دیگر موافقان سرمربی فعلی تیم کشورمان می‌توان به مرتضی پورعلی‌گنجی، مدافع پرسپولیس اشاره کرد زیرا این بازیکن اخیراً در مصاحبه‌ای نظر خود را درباره شرایط تیم ملی این‌گونه تصریح کرد: کی‌روش از فوتبال ایران شناخت دارد و نتایج گویا است. با اینکه نتایجی که ما گرفتیم رویایی نبود اما با زمانی که کمی داشتیم و حواشی که ایجاد شده بود تلاش کردیم تا بهترین نتیجه را بگیریم. تمام بازیکنان رقبای ما در بهترین تیم‌های دنیا بازی می‌کنند و با توجه به بضاعتی که فوتبال ایران داشت، با همه هجمه‌های منفی توانستیم دل مردم را شاد کنیم. با این شرایط بهتر است کی‌روش بماند.

کارلوس کی‌روش بماند یا برود؟

مخالف جدی مربی پرتغالی؛ هدف کی‌روش ثبت رکورد فردی در جام‌جهانی بود!

به نظر می‌رسد محمد نصرتی پیشکسوت فوتبال ایران که در حال حاضر به عنوان مربی در کادر فنی تراکتور فعالیت دارد از مخالفان جدی کارلوس کی‌روش باشد، زیرا در گفت‌وگویی درخصوص حمایت از کی‌روش عنوان کرده بود: زمانی که کی‌روش سرمربی ایران شد باید از او حمایت می‌کردیم و این کار را هم انجام دادیم اما قبل از آن گفتیم که این مربی به درد تیم ملی ما نمی‌خورد. وی هدفش رسیدن به جام‌جهانی بود که بتواند بین مربیانی قرار بگیرد که بیشترین حضور در جام‌جهانی را داشتند و به این هدف نیز رسید.

وی ادامه داد: مردم ما در وهله اول نباید دیگر از کی‌روش حمایت کنند. اگر من رئیس فدراسیون بودم یک هزار تومنی هم به کی‌روش نمی‌دادم اما مهدی تاج برای او حقوق هم مشخص کرده است و این همه هزینه از بیت‌المال را باید در آینده پاسخ‌گو باشد. باید با او قطع همکاری کنند و جایگزین مناسبی برای او بیاورند. مربیان خوب داخلی وجود دارند و باید بهترین برنامه را در جام ملت‌های آسیا داشته باشیم.

باید برای ۴ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم

در جبهه مخالفان و موافقان کی‌روش هستند کسانی که نظر خود را در رابطه با رفتن یا ماندن این سرمربی در لفافه بیان می‌کنند، مجید جلالی پیشکسوت فوتبال کشورمان یکی از همین افراد است که اخیراً در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرده بود: باید از همین امروز برنامه توسعه را برای ۴ سال آینده طراحی کنیم و ببینیم چه کسی می‌تواند مجری این برنامه باشد؛ اما اگر بگوییم او فوتبال ما را می‌شناسد یعنی اینکه ما برنامه‌ای برای آینده نداریم.

وی افزود: ما با فوتبال دنیا زندگی می‌کنیم و اگر او از تیم ملی ما جدا شود در حوزه مربیگری پیشنهاد خوبی نخواهد داشت. طبیعی است که در این شرایط دوست دارد با ما ادامه دهد اما ما باید برای ۴ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و به فکر فوتبال خودمان باشیم. این برنامه را هم می‌توان با تعدادی از نخبگان در عرض یک ماه آماده کرد. براساس ظرفیت‌هایمان باید فوتبال ملی را آسیب‌شناسی کنیم. آنچه مسلم است ما یکی از پیرترین تیم‌های حاضر در جام جهانی بودیم، پس باید خیلی چیزها را تغییر دهیم که این در قالب یک برنامه‌ریزی اصولی است.

کارلوس کی‌روش بماند یا برود؟

امیدوارم تصمیمات درستی برای تیم‌ملی گرفته شود

مهدی تارتار نیز در گفت‌وگو با ایمنا، نظر خود را درباره شرایط تیم ملی بدون جانب‌داری خاصی بیان کرد و گفت: تیم ژاپن خیلی خوب در جام‌جهانی ظاهر شد و درواقع نماینده شایسته‌ای برای آسیا بود که در دیدار آخر برابر نایب‌قهرمان جهان در ضربات پنالتی حذف شد. خوشحالم که تیم‌های آسیایی آن‌قدر رشد داشته‌اند اما از سبک بازی تیم خودمان برابر انگلیس و آمریکا باید انتقاد کرد. درواقع این را باید پذیرفت که در جام‌جهانی خوب نبودیم و انتقادپذیر باشیم.

وی تصریح کرد: نکته جالب توجه درباره بازی ژاپنی‌ها این بود که با آنکه سزاوارانه از مسابقات حذف شدند، اما از هواداران خود عذرخواهی کردند. این درس بزرگی است که یک مربی آن‌قدر شجاعت داشته باشد که سر تعظیم برابر هوادار فرود بیاورد. قطعاً برای من مربی این درس است که باید همیشه به هوادار احترام گذاشت. درهرحال امیدوارم مسئولان فدراسیون برای ادامه راه تیم کشورمان تصمیمات خوبی را اتخاذ کنند و ما هم بتوانیم روند خوبی را که از سال گذشته در ذوب‌آهن شروع کرده‌ایم، بتوانیم همچنان ادامه دهیم.

دراگان اسکوچیچ؛ کسی که هنوز عزلش را باور نمی‌کند!

ازجمله منتقدان کی‌روش که هم‌اکنون به عنوان کارشناس با رسانه‌های ورزشی ایران مصاحبه می‌کند، دراگان اسکوچیچ سرمربی اسبق تیم کشورمان است که اخیراً نیز در رابطه با تیم ملی چنین تصریح کرده است: ایران در بازی مقابل انگلیس، به شدت محتاط بازی کرد که اگر قرار بود ۱۰ ترکیب مختلف برای این مسابقه بنویسم، این ترکیب را حدس نمی‌زدم. سه سال آنجا بودم، بازیکنانی در جام جهانی بازی کردند که اصلاً در مسابقات مقدماتی جام جهانی هم بازی نکردند. کی‌روش در مسابقه برابر ولز، ایران را به تیمی نزدیک‌تر کرد که در دوره آخر من بازی می‌کردند. من هم گوشت و خون دارم، تماشای بازی‌های بد ایران برایم سخت بود زیرا باید آنجا می‌بودم، اما به اندازه کافی قوی هستم.

کارلوس کی‌روش بماند یا برود؟

گلزن اسبق تیم‌ملی در جام‌جهانی: کی‌روش اصلاً توانایی ندارد؛ او انتخاب اشتباهی بود

حسن روشن پیشکسوت استقلال تهران و یکی از کارشناسان فوتبالی مخالف با کی‌روش به شمار می‌رود. وی اخیراً در گفت‌وگو با ایمنا، با لحنی انتقادی عملکرد کی‌روش را این طور عنوان کرد: کی‌روش از همان هشت سال پیش که به ایران آمد، دوره‌اش تمام شده بود مطمئن باشید اگر توانایی داشت منچستر او را رها نمی‌کرد زیرا این سرمربی برای منچستر کارآمد بود و مسئولان ما گول همین موضوع را خوردند. چند سال گذشته کی‌روش به عنوان مربی وارد ایران نشد، این بار هم که دوستان وی و کسانی که فوتبال را نمی‌فهمیدند تصمیم گرفتند کسی را بیاورند که می‌خواهد گل نخورد، هیچ جای دنیا با چنین سرمربی‌ای همکاری نمی‌کنند، چون می‌خواهند پیروز باشند. درواقع کی‌روش بدترین خیانت را به مهره‌های خوب کشورمان کرد.

حیف است جام ملت‌های آسیا را با تعلل از دست بدهیم

آرش برهانی بازیکن اسبق تیم ملی و استقلال تهران که اکنون در آکادمی باشگاه استقلال مشغول به کار است از کسانی بود که موضع خود را در رابطه با رفتن یا ماندن کی‌روش، نامشخص بیان کرد و گفت: نمی‌توانم بگویم او بماند یا برود. آرزو می‌کنم بهترین اتفاق و تصمیم‌گیری درباره تیم ملی بیفتد. دیگر حیف است جام ملت‌ها را به خاطر انتخاب دیرهنگام مربی از دست بدهیم و بهانه‌جویی را کنار بگذاریم و همین الان سریع‌تر تمام تمرکز خود را روی جام ملت‌ها قرار بدهیم؛ امیدوارم هر چه که صلاح است برای تیم ملی اتفاق بیفتد.

کارلوس کی‌روش بماند یا برود؟

هیچ مربی در ایران به اندازه کی‌روش حمایت نشد

از مخالفان دیگر سرمربی تیم کشورمان می‌توان به حمید درخشان پیشکسوت پرسپولیس اشاره کرد، زیرا پس از حذف ایران از جام‌جهانی درباره کی‌روش اظهار کرد: هیچ مربی در تیم ملی ایران به اندازه کی‌روش فرصت و حمایت به خود ندیده است. هر کسی این قدر حمایت می‌شد حداقل یک قهرمانی جام ملت‌های آسیا برای ما به ارمغان می‌آورد. الان فرصت کافی برای انتخاب سرمربی داریم و نباید در انتخاب سرمربی عجله کنیم؛ باید با مطالعه کافی سرمربی خود را انتخاب کنیم و اگر قرار است خارجی باشد یک مربی جوان‌تر و باانگیزه پیدا کنیم. مربیان زیادی هستند که می‌توانند به فوتبال ایران کمک کنند. باید از کی‌روش تشکر و خداحافظی کرد. او در کلمبیا و مصر هم نتایج مشابهی با ما گرفت و درست سر بزنگاه و درجایی‌که تیم‌های آن کشور نیاز به پیروزی داشتند ناکام ماند.

باید تعصب را کنار بگذاریم زیرا تنها تیم حذف شده از جام‌جهانی ایران نبود

اما موافقان و مخالفان سرمربی تیم ملی به داخل کشور محدود نمی‌شوند؛ روته مولر کارشناس فوتبال اروپا در حمایت از کی‌روش تصریح کرد: اگر تیمی پیروز شود نمی‌توان گفت مربی خوبی داشته یا بر عکس اگر تیمی شکست خورد نباید معتقد باشیم سرمربی ضعیف عمل کرده است. کی‌روش در کل عملکرد مطلوبی داشت. درهرحال او یک مربی با دانش و باکیفیت است که علاوه بر دانش فوتبالی بالا به هوش بازیکنان ایرانی هم اشراف دارد. درباره رفتن یا ماندن او فدراسیون فوتبال ایران باید تصمیم‌گیری کند اما باید تعصب را کنار بگذاریم و این موضوع را در نظر داشته باشیم که تنها تیم حذف شده از جام‌جهانی ایران نبود و بسیاری از تیم‌های بزرگ همین سرنوشت را داشتند.

نتایج کی‌روش را مربیان داخلی با هزینه‌های کمتر رقم زدند

منتقدان کی‌روش تنها بازیکنان یا کارشناسان فوتبالی کشورمان نیستند و برخی از اهالی رسانه نیز عملکرد او را مورد نقد قرار دادند که جواد خیابانی از جمله این افراد بود. وی در یک گفت‌وگو نظر خود را درباره او این طور گفت: قرار نیست هرکسی به ما انتقاد می‌کند دشمن ما باشد، درواقع باید از این انتقادها برای بهبود شرایط استفاده کنیم. کی‌روش باید پاسخ بزرگان فوتبال ما همچون حسن روشن، امیر قلعه‌نویی و حشمت مهاجرانی را بدهد، اینگونه نیست که راحت از کنار مسائل عبور کند. باید بگوید در طول ۹ سال حضور روی نیمکت ایران درقبال هزینه‌هایی که برای او شده چه دستاوردی برای فوتبال کشورمان داشته است؟ نباید فراموش کنیم تمام نتایج کی‌روش را مربیان وطنی با هزینه‌های کمتر و آبرومندانه‌تر رقم زده‌اند و چه بسا بهتر از او هم عمل کرده‌اند.

کارلوس کی‌روش بماند یا برود؟

سرمربی باید حواشی تیم خود را کنار بگذارد

مرتضی فنونی‌زاده نیز در قامت یکی از مخالفان سرمربی تیم کشورمان ظاهر شد و در یک گفت‌وگو، اظهار کرد: سرمربی باید تمام تمرکز خود را روی مستطیل سبز بگذارد زیرا باید در قبال برد و باخت تیم خود پاسخگو باشد. کی‌روش فردی حاشیه‌ای است و این یک ضعف بزرگ برای او محسوب می‌شود، زیرا باید تمام فکر و هدف خود را معطوف به تمرینات تیم ملی می‌کرد. با اینکه سایر اعضای کادر فنی باید او را راهنمایی کنند اما در نهایت خود سرمربی تصمیم‌گیرنده است و به همین دلیل می‌گویم کی‌روش باید حواشی را کنار می‌گذاشت.

کی‌روش باید در حیطه وظایف خود تصمیم‌گیری کند

علیرضا اسدی، مدیر باشگاه نساجی مازندران نیز با لحنی تند و انتقادی درباره کی‌روش عنوان کرد: سرمربی و بازیکنان تیم کشورمان باید در حیطه وظایف خود و در چارچوب مستطیل سبز عمل کنند و امور غیر به آن‌ها مربوط نیست. کی‌روش باید درباره فوتبال تصمیم‌گیری کند اما آن‌قدر ساختار فوتبالی ما سست بود که وی در همه امور اظهارنظر می‌کرد و اگر مخالفتی با او می‌شد، مردم و رسانه‌های ورزشی نیز نسبت به ما موضع می‌گرفتند.

برای جام ملت‌ها هم شاهد یک ترکیب تکراری هستیم

بهنام ابوالقاسم‌پور یکی از پیشکسوتان فوتبال کشورمان از در انتقاد نسبت به کی‌روش وارد شد و گفت: سرمربی تیم ملی ۲۵ بازیکن را به قطر برد که از این ۲۵ نفر ۴ بازیکن در پست دروازه‌بان بازی می‌کردند و عملاً ایشان دو مهره را با تصمیم خود سوزاند.

وی ادامه داد: یک نفر نبود جلوی او را بگیرد و بگوید ۴ دروازه‌بان به چه کار می‌آید وقتی بازیکنانی مثل امید نورافکن، مهدی قایدی، میلاد سرلک و محمد محبی می‌توانستند در قطر حضور داشته باشند. اگر قرار بود فقط لژیونرها بازی کنند پس چرا لیگ را تعطیل کردند؟ سوال من این است که تکلیف بازیکنان داخلی چه می‌شود؟ آن‌ها در سرما و گرما زحمت می‌کشند و در جام ملت‌ها دوباره قرار است همان بازیکنان همیشگی در ترکیب قرار بگیرند. باید قبول کنیم یک سری از ملی‌پوشان به لحاظ سنی باید کنار بروند و از مهره‌های داخلی جای آن‌ها استفاده شود. قرار نیست او فکر کند بالاتر از ایران است و می‌تواند هر طور که می‌خواهند صحبت کند.

کارلوس کی‌روش بماند یا برود؟

به گزارش ایمنا، با توجه به صحبت کارشناسان و اهالی فوتبال ایران، کی‌روش به دلیل نتیجه‌نگرفتن در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، مخالفان زیادی در کشورمان دارد و قطعاً برای حضور در جام ملت‌های آسیا یک کار دشوار پیش رو خواهد داشت، اما باید منتظر ماند و دید تصمیم نهایی رئیس فدراسیون فوتبال و هیئت رئیسه آن درباره او چه خواهد بود. البته که در صورت تداوم همکاری کی‌روش و تیم ملی تغییر نسل بازیکنان این تیم یکی از مهم‌ترین ملزومات برای موفقیت احتمالی در آسیاست تا حداقل کی‌روش برای سومین بار متوالی که در جام‌ملت‌های آسیا روی نیمکت ایران می‌نشیند به موفقیت احتمالی خود امیدوار باشد و تا حدودی بتواند مخالفان خود را با تیم کشورمان همراه کند.

کد خبر 625241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید حسام موسوی همت IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    1 0
    کارلوس کروش مورد همایت مردم و بازیکنان تیم ملی است.همان دفعه قبلی گذاشتید برود با فشار وزیر ورزش وقت بود و نتایجش را دیدید.تمام مخالفان کروش کسانی هستند که با ماندن او منافعشان در تیم ملی و فدراسیون به خطر میفته.این دفعه میماند و وزیر ورزش هم حمایت کرده رسما از ماندن او.پس برانکو پرستها و دلالان فوتبال تسلیت...
  • اسحاق رحیمی ازبندرعباس IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 1
    کی‌روش باید برود