بعید می‌دانم VAR به نیم‌فصل دوم برسد/ فغانی بازی‌های سختی را قضاوت کرد!

«تیم داوری ایران نزد ناظران فیفا از مقبولیت خاصی برخوردار بوده و توانایی آن‌ها ثابت شده است. با توجه به تورنمنت‌هایی که قضاوت کرده‌اند و شرکت در کلاس‌های آموزشی فیفا، آن‌ها توانسته‌اند رزومه خوبی را به‌جا بگذارند. کمیته داوران در مرحله گروهی رقابت‌ها دو قضاوت بسیار سخت را به آنان واگذار کرد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا با پایان یافتن مرحله مقدماتی جام جهانی و شروع پیوسته دور حذفی، موضوع مهمی که ذهن فوتبال‌دوستان را به خود درگیر کرده، حواشی کم قضاوت داوران در این جام بوده است.

البته که در چند بازی تصمیم‌های بحث‌برانگیز، واکنش‌های زیادی دربرداشته اما درمجموع جام کم‌حاشیه‌ای را برای داوران شاهد بوده‌ایم، موضوعی که به نظر می‌رسد نقش بسزای کمک‌داور ویدئویی را نشان می‌دهد و به نوعی قاضیان مسابقه روزهای بهتری در این جام خواهند داشت.

درخصوص همین موضوع به سراغ «اشکان خورشیدی» یکی از داوران باسابقه لیگ برتر رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم. صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

فکر می‌کنید عملکرد کوبل داوری کدام قاره در این دوره از مسابقات قوی‌تر بوده است؟

به‌طورکلی عملکرد کوبل داوری اروپا خیلی خوب بوده‌ و از همه بهتر ظاهر شده‌اند. همچنین در کوبل داوری آسیایی علیرضا فغانی در قضاوت دو بازی عملکرد قابل قبولی داشت.

عملکرد کوبل داوری ایرانی را در مسابقات چطور دیده‌اید؟ آیا در این دوره شانس حضور در فینال را خواهند داشت؟

تیم داوری ایران نزد ناظران فیفا از مقبولیت خاصی برخوردار هستند و توانایی آن‌ها ثابت شده است. با توجه به تورنمنت‌هایی که قضاوت کرده‌اند و همچنین شرکت در کلاس‌های آموزشی فیفا، توانسته‌اند رزومه خوبی را به جا بگذارند.

کمیته داوران در مرحله گروهی رقابت‌ها دو قضاوت بسیار سخت را به آن‌ها واگذار کرد؛ در بازی اول که میان برزیل و صربستان، قضاوت بسیار عالی داشتند و در بازی دوم نیز قضاوت بازی خیلی خوب بود.

امیدوارم در مرحله بعدی هم این روال برای تیم داوری ایران وجود داشته باشد. ما هم مانند همه ایرانی‌ها امیدواریم علیرضا فغانی را در فینال این رقابت‌ها ببینیم نه صرفاً برحسب علاقه بلکه این کوبل داوری توانایی قضاوت فینال مسابقات را دارد.

بعید می‌دانم VAR به نیم فصل دوم برسد/ فغانی بازی‌های سختی را قضاوت کرد!

میزان پیشرفت داوران ایرانی را چطور می‌بینید؛ باتوجه به خارج شدن فغانی از لیست ملی داوری کشور، آیا ایران پتانسیل شانس حضور دوباره داور بین‌المللی را در جام جهانی خواهد داشت؟

اگر بخواهیم وضعیت داوری کشورمان را از ریشه بررسی کنیم، جامعه داوری کشور ما نسبت به کشورهای دیگر از امکانات بسیار کمی برخوردار است. اینکه در تهیه وسایل اولیه داوران عاجزیم، جای تأسف دارد.

ما از داشتن حداقل امکانات مانند سیستم رادیویی و پرچم‌های ویبره محروم هستیم و حتی در مسابقات لیگ برتر، سیستم رادیویی نداریم. بحث var در لیگ برتر کش‌وقوس‌های فراوانی داشته و هنوز موفق به داشتن آن نشدیم؛ درواقع همه این زیر ساخت‌ها برای پیشرفت داوری مورد نیاز است.

با رفتن فغانی ممکن است کار برای داوران ایرانی سخت شود اما پتانسیل‌های خوبی داریم. در کنار این، فدراسیون باید بتواند زیرساخت‌ها را فراهم کند و داوران با تلاش خود به دانش قضاوت‌شان بیفزایند. فغانی شدن و دست یافتن به این جایگاه در دنیا و آسیا یقیناً سخت خواهد بود و باید برای آن تلاش کرد.

در این جام شاهد اضافه شدن زمان تلف شده زیادتری برای هر بازی هستیم. با توجه به اینکه شنیده می‌شود فیفا درنظر دارد بازی‌های جام جهانی را صددقیقه‌ای کند، آیا اضافه شدن این زمان‌های اضافه شده مقدمات این موضوع را فراهم می‌کند؟

بله. پیش‌تر بنا بر این بوده وقت مفید بازی افزایش پیدا کند. زمان مفید بازی کمتر از ۵۰ دقیقه برآورد شد. فیفا با تمهیداتی سعی کرده است زمان را بیشتر کند، کما اینکه زمان مفید بازی به ۶۰ تا ۷۰ دقیقه رسید؛ همچنین فیفا تصمیم دارد به این زمان مفید بیفزاید و زمان مفید بازی به ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه برسد.

محاسبه وقت‌های تلف شده در جام جهانی امسال که مورد آزمایش قرار گرفته است، امکان وقوع این وقت مفید را فراهم کرد و باعث شد تیم‌ها کمتر درصدد اتلاف وقت در طول بازی باشند، همچنین زمان آسیب‌دیدگی، شادی پس از گل و استفاده داور از var محاسبه می‌شود. همه این موارد باعث افزایش زمان مفید بازی خواهد شد و در اصل شاهد نزدیک‌تر شدن به زمان مورد نظر فیفا خواهیم بود.

بعید می‌دانم VAR به نیم فصل دوم برسد/ فغانی بازی‌های سختی را قضاوت کرد!

حضور var در جام جهانی و تأثیر آن در نتایج این دوره از مسابقات، با توجه به بررسی میلی‌متری صحنه‌ها از جمله صحنه مهم مسابقه ژاپن و اسپانیا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

یقیناً وجود تکنولوژی به کاهش اشتباهات داوری کمک خواهد کرد. تیم‌ها و جامعه داوری از وجود این تکنولوژی استقبال می‌کنند اما باید توجه داشته باشیم که وجود var و سایر وسایل هوشمند باعث نمی‌شود اشتباهات داوری به صفر برسد، چراکه دستگاه‌های الکترونیکی به خصوص کمک‌داور ویدئویی تحت کنترل افراد است و آن‌ها تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

در همین جام جهانی دیده‌ایم حتی با وجود var داورها اشتباهاتی داشته‌اند اما این امکانات باعث به حداقل رساندن اشتباهات داوری می‌شود و عدالت در فوتبال رخ می‌دهد.

از توپ‌های جدید فیفا بگویید. حضور توپ‌های هوشمند در این دوره جام جهانی چه تأثیراتی در ثبت گل و سایر صحنه‌های بازی داشته است؟

مورد توجه‌ترین، مورد حضور توپ‌های هوشمند در ثبت آفساید است. همچنین عبور توپ از خط که نمونه بارز آن درباره عبور توپ از خط در بازی ژاپن و اسپانیا مشاهده کردیم و بسیار کمک‌کننده در امور داوری بوده است.

از حضور احتمالی var در ایران صحبت کنید؛ آیا در ایران هم می‌توان با این عملکرد از این وسیله الکترونیکی برخوردار شد و شاهد قضاوت مورد پسند باشگاه‌ها و هواداران باشیم؟

در ایران بارها راجع به var صحبت شده و تا به حال نتیجه‌ای نداشته است. به دلیل مشکلات موجود وارد کردن var به کشور سخت است. تمام تلاش مسئولان فدراسیون و کمیته داوران بر این است که هر چه زودتر این اتفاق رقم بخورد و ما هم امیدواریم در آینده نزدیک این تکنولوژی وارد کشور شود.

برخی گمانه‌زنی‌ها می‌گوید از نیم‌فصل دوم لیگ برتر var خواهیم داشت، اما این موضوع صحیح نیست چراکه اگر این روزها ما var را در کشور داشته باشیم، ملزم به گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ مدرک از فیفا خواهیم بود. حدس من بر این است var به نیم‌فصل دوم نمی‌رسد. امیدوارم هر چه زودتر این دستگاه وارد کشور شود و پس از گذراندن دورهٰ‌ها، داوران در ابتدای فصل بعد از این سیستم استفاده کنند.

در جام جهانی ۲۰۲۲ شاهد برخوردهای بعضاً خطرناک و عجیب در دیدارهای مقدماتی بوده‌ایم؛ به نظر شما در مرحله نیمه‌نهایی این برخوردهای فیزیکی داوران در نشان دادن کارت‌هایشان متفاوت عمل می‌کنند؟

نه موافق این مورد نیستم بلکه فیفا سختگیری‌های جدیدی را در دستور کار قرار داده است تا از بازیکنان محافظت شود. مطمئن باشید اگر داوران صحنه‌ای ببینند که بازیکن مستحق دریافت کارت زرد یا قرمز باشد، قطعاً برخورد خواهند کرد. باید قبول کنیم فوتبال یک ورزش فیزیکی است و در آن درگیری زیادی است اما این درگیری‌ها مانع چشم‌پوشی داوران از خطاها نخواهد شد.

قطعاً اگر صحنه‌ای رخ دهد که بازیکن باید کارت زرد یا قرمز دریافت کند به خصوص با وجود کمک‌داور ویدئویی در صحنه‌های منجر به اخراج حتماً ورود می‌کنند و تصمیم درست خواهند گرفت. باتوجه به افزایش سطح مسابقات و پیشرفت تیم‌ها ما بازی‌های پربرخورد و پرتنشی را شاهد هستیم اما این موضوع باعث نرمش داوران در تصمیم‌های خود نشده است.

بعید می‌دانم VAR به نیم فصل دوم برسد/ فغانی بازی‌های سختی را قضاوت کرد!

در این جام برای نخستین‌بار قضاوت بانوان را در مسابقات شاهد بودیم. نوع قضاوت کوبل داوری بانوان و در اصل اولین قضاوت خانم کلن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مدتی است که فیفا این تصمیم را گرفته است کمااینکه در بازی‌های جام جهانی فوتسال مردان از بانوان استفاده شد. ما هم دارای نماینده از کشورمان بوده‌ایم. فیفا این بار تصمیم گرفت در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی فوتبال دنیا این اتفاق رقم بخورد و به نظر می‌رسد قضاوت خوبی خانم کلن داشت و تصمیم فیفا جواب داده است.

به عنوان پرسش پایانی از وضعیت خودتان بگویید. آیا در تست نیم فصل دوم لیگ برتر شرکت خواهید کرد؟

امیدوارم این اتفاق رخ دهد. آسیب‌دیدگی کهنه‌ای سال‌ها با من همراه است. در کلاس‌های پیش‌فصل شرکت کردم اما این آسیب‌دیدگی شدیدتر شد؛ تمام تلاشم بر این است که در نیم‌فصل دوم با پشت سر گذاشتن تست‌های آمادگی جسمانی به داوری فوتبال بازگردم.

کد خبر 624557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.