۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
کوهرنگ؛ چشم‌ انتظار توسعه

مردم شهرها و روستاهای شهرستان کوهرنگ روزها و شب‌ها از جاده‌های پرخطر عبور می‌کنند تا یک مادر باردار را به درمانگاهی حتی با کمترین امکانات برسانند، در دیگر ابعاد نیز شهر و روستای خود را با کمترین امکانات و زیرساخت اداره می‌کنند تا روزی رنگ توسعه را ببینند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه سرزمین‌های مختلف در صورتی امکان‌پذیر است که به تمام گروه‌هایی که در آن زیست می‌کنند، توجه شود؛ یکی از این گروه‌ها ساکنان مناطق محروم هستند که همواره در طول تاریخ تحولات گوناگونی را شاهد بوده‌اند. با گذار جوامع از سنتی به مدرن، این جامعه تحت تأثیر تحولات، به مرور زمان دچار دگرگونی شد که اثرات اقتصادی و اجتماعی متفاوتی را در زندگی ایجاد کرده است.

شهرستان کوهرنگ یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال‌وبختیاری است که با گذشت سال‌ها در بعد اجتماعی تحولات مطلوبی در وضعیت آموزش، سواد و بهداشت آن ایجاد شده است همچنین در بخش اقتصادی درآمد و پس‌انداز خانوارها نسبت به قبل افزایش یافته است؛ میزان استفاده امکانات تولیدی نسبت به قبل بیشتر شده است، اما اشتغال اصلی مردم همچنان دامداری و کشاورزی به شکل سنتی است و آن‌ها هنوز در خط اول محرومیت هستند.

شناخت ناکافی توانایی‌ها و محدودیت‌های عشایر و روستاییان، سبب کاهش شدید دام به عنوان منبع اصلی درآمد و روی آوردن آن‌ها به مهاجرت شده است و نیروی کار فعال در زندگی عشایری و روستایی تغییر و کاهش پیدا کرده است.

شهرستان کوهرنگ با داشتن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، صنایع دستی، زندگی عشایری و آثار باستانی توان جذب گردشگران زیادی را دارد و تنها توجه به این مهم، گام مؤثری در محرومیت‌زدایی و توسعه منطقه محسوب می‌شود و می‌تواند این محدوده را به قطب گردشگری تبدیل کند؛ این شاه‌کلید با تدابیر و اندیشه‌های کاربردی در شهرستان کوهرنگ که نگین زاگرس است، محقق می‌شود.

با این وجود مردم شهرها و روستاهای این شهرستان هنوز روزها و شب‌ها از جاده‌های پرخطر عبور می‌کنند تا یک مادر باردار را به درمانگاه با کمترین امکانات برسانند و در دیگر ابعاد نیز شهر و روستای خود را با کمترین امکانات و زیرساخت اداره می‌کنند تا روز و روزگاری رنگ توسعه را ببینند.

۵ روستا در بخش مرکزی کوهرنگ جاده ارتباطی ندارد

رسول غیبی‌حاجی‌ور، رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ اظهار می‌کند: بیش از ۷۰ درصد روستاهای دارای دهیاری زیر ۵۰ خانوار هستند و با توجه به اینکه اعتبارات بر اساس سرانه توزیع می‌شود، اعتبارات تخصیصی به این دهیاری‌ها بسیار اندک است و امکان تعریف پروژه عمرانی وجود ندارد و حتی در پرداخت حقوق دهیاران با مشکل مواجه هستیم.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه هیچ‌گونه حق‌الزحمه‌ای به شوراهای اسلامی روستاها پرداخت نمی‌شود و در روستا کسب‌وکار وجود ندارد، اکثر شوراها پس از عضویت در شورای روستا به اجبار و جهت تأمین معاش به شهرهای مجاور می‌روند که امکان سکونت دائم در سال نیز وجود ندارد، از سوی دیگر سلب عضویت آنها تبعات بیشتری خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ با اشاره به اینکه اعتباراتی جهت احداث ساختمان دهیاری‌ها اختصاص داده نمی‌شود، تصریح می‌‎کند: این عامل باعث بلاتکلیفی دهیاری‌ها شده است، همچنین پنج روستا در بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ جاده ارتباطی ندارد و جاده تعداد ١٣ روستای این بخش همچنان خاکی است، همچنین پوشش اینترنت در ۲۳ روستای بخش مذکور وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه شناسه حقوقی شوراهای اسلامی بخش مرکزی همچنان بلاتکلیف است، ضرورت دارد در روند صدور شناسه ملی شوراها تسریع به عمل آید.

غیبی‌حاجی‌ور با اشاره به افق ۱۰ ساله طرح هادی روستاها، اظهار می‌کند: به دلیل مهاجرت معکوس و رشد جمعیت در روستاها تخلفات ساخت‌وساز زیاد شده است، لذا ضرورت دارد بنیاد مسکن در بازنگری زودتر از موعد طرح‌های هادی اقدام کند و در بحث الحاقات و ساخت‌وسازها با شوراهای اسلامی و دهیاران بیش از پیش همکاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه قوت غالب روستاییان نان است، می‌افزاید: به دلیل اینکه سهمیه آرد بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ توزیع می‌شود، سهمیه تخصیصی به روستاییان بسیار پایین است و در این زمینه نارضایتی وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ با اشاره به اینکه بودجه‌ای برای روستاهایی که دهیاری ندارد، پیش‌بینی نشده است و طرح‌های هادی در این روستاها اجرا نمی‌شود، تاکید می‌کند: می‌طلبد نسبت به اجرای این طرح‌ها با مقامات ذی‌صلاح جهت تأمین اعتبار و اجرای طرح هماهنگی شود.

تأمین آب آشامیدنی روستاهای بخش بازفت نیازمند اقدام جهادی و عملیاتی

محمد کاظمی، عضو شورای اسلامی روستای طارم شهرستان کوهرنگ می‌گوید: تکمیل و بهره‌برداری از تونل‌های گردنه‌های چری و تاراز و جاده‌های اطراف آن روند توسعه بازفت را تسریع می‌کند و با توجه به پراکندگی جغرافیایی روستاهای بخش بازفت، باید جاده‌های ارتباطی بین‌روستایی این بخش عملیاتی شود تا هزینه‌های رفت‌آمد مردم کاهش یابد.

وی با بیان اینکه اتصال بعضی روستاهای بخش بازفت به مناطق اطراف نیازمند احداث پل است، می‌افزاید: باید تسریع در روند اختصاص پنل‌های خورشیدی به عشایر و ارتقای ایل‌راه‌های عشایری در بخش بازفت مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی روستای طارم شهرستان کوهرنگ توسعه زیرساخت‌های گردشگری بخش بازفت را ضروری می‌داند و تصریح می‌کند: تسریع در روند مرمت قلعه دهناش بخش بازفت که در زمین‌لرزه سال گذشته آسیب دید، ضروری است، همچنین تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستاهای بخش بازفت به یک اقدام جهادی و عملیاتی نیاز دارد.

وی تاکید می‌کند: افزایش اعتبار دهیاری‌ها و کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تکمیل خیابان‌های روستاها و گازرسانی به تمام روستاها با هدف حفظ جنگل‌های بلوط زاگرس در بخش بازفت ضروری است.

ماجرای تسهیلات نصف و نیمه زلزله

جعفر عسگری‌حسنوند، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان کوهرنگ در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری اظهار می‌کند: با توجه به موقعیت شهرستان کوهرنگ در بخش بازفت، طرح هادی روستایی اجرا نمی‌شود، در حالی که مردم نیاز به ساخت‌وساز دارند، حتی مجوزی برای این اقدام ندارند و باید در این خصوص حامی مردم بود.

وی خاطرنشان می‌کند: سال گذشته شهرستان کوهرنگ دچار زلزله شد که تسهیلاتی به مردم تعلق گرفت. قرار بود بعضی تسهیلات بلاعوض داده شود، اما برای تعدادی واریز شد و مابقی مغفول ماند که باید تکلیف این تسهیلات مشخص شود.

کد خبر 623948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.