برگزاری مجمع جهانی زنان پس از سه سال وقفه

ژاپن پس از سه سال وقفه در سوم دسامبر سال جاری مجمع جهانی زنان را برگزار می‌کند و در آن به موضوع توانمندسازی زنان در مواجهه با همه‌گیری کووید -۱۹ و سایر اختلالات به وجود آمده در ثبات جهانی می‌پردازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مجمع جهانی زنان WAW برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ و به پیشنهاد نخست‌وزیر وقت ژاپن برگزار شد. از آن زمان کنفرانس‌های این مجمع با هدف ایجاد بستری ژاپنی برای تبادل نظر در مورد چگونگی دستیابی جامعه بین‌المللی به برابری جنسیتی انجام گرفت و در حال حاضر، پس از وقفه‌ای سه ساله بار دیگر از سر گرفته شد.

مجمع جهانی زنان WAW2022 در سوم دسامبر سال جاری توسط دولت ژاپن در شهر توکیو برگزار می‌شود و در آن به چگونگی تغییر مشارکت زنان در جامعه از زمان ظهور همه‌گیری کووید -۱۹، بروز اختلالات اقتصادی جهانی و شرایط اوکراین پرداخته می‌شود.

زنانی که تفاوت ایجاد می‌کنند

برگزاری یک کنفرانس به‌خودی‌خود تفاوتی ایجاد نمی‌کند و این زنان و مردان شرکت‌کننده در آن هستند که منجر به ایجاد تفاوت‌ها می‌شوند. این امر در مورد WAW نیز صدق می‌کند. بخشی از ایده گسترده‌تر ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان از طریق «مشارکت زنان در جامعه» برای نخستین بار در WAW2014 برگزار شد.

این مجمع طی سال‌های متمادی پذیرای چهره‌های سرشناس و محبوبی از میان زنان سراسر دنیا هر مقام و منصبی بوده است که راه را برای بررسی چالش‌های مطروحه در مجمع جهانی زنان هموار کردند. بسیاری از این زنان به‌رغم مواجهه با تهدیدهایی که به‌واسطه متولد شدن و زندگی در کشوری با سنت‌های خاص برای آن‌ها وجود دارد هرگز از هدف و حمایت از پیام‌های قدرتمند خود دست نکشیده و سعی کردند جهان را متحول کنند.

تعدادی از زنان مشارکت‌کننده در WAW2014 تأکید کردند که «فرصت‌های برابر و توانمندسازی زنان» برای پیشبرد قوی‌تر بهبود جهانی و احیای ژاپن بسیار مهم است و هرچه پیشرفت زنان در جامعه بیشتر شود، نرخ رشد نیز افزایش می‌یابد. عده‌ای نیز به ایجاد مسیرهایی برای زنان در رهبری تجاری جهان اشاره کردند و آن را در سال‌های پس از آن ادامه دادند.

ایده‌های منتهی به عمل

WAW تنها حرف زدن نیست و شامل عمل کردن بر مبنای بحث‌های مطرح شده می‌شود. آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جایکا) و سایر سازمان‌ها در این کنفرانس گرد هم می‌آیند و بودجه طرح‌های بررسی‌شده را برای آموزش و توانمندسازی اقتصادی دختران و زنان در سراسر جهان تأمین می‌کنند. پروژه‌های جایکا، به عنوان مثال، به چهار میلیون دختر و زن کمک کرده است تا طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ از فرصت آموزش با کیفیت بالا و توسعه منابع انسانی برخوردار شوند. ژاپن همچنین در طول برگزاری این مجمع، با بهره‌گیری از کمک‌های آژانس‌های بین‌المللی از زنان در موقعیت‌های آسیب‌پذیر مانند قربانیان خشونت مبتنی بر جنسیت حمایت کرده است.

مجمع جهانی زنان در سال ۲۰۱۹ با مشارکت افسر عالی‌رتبه حقوق بشر سازمان‌ملل‌متحد بعضی از موضوعات مورد بحث شامل توسعه منابع انسانی در جامعه‌ای در حال تغییر با تحول فناوری، ایجاد شغل و نقش‌های رهبری برای زنان در سطح محلی و ابتکارات در رسانه‌ها و مدارس برای کمک به دختران در راستای برخورداری از آزادی عمل انتخاب‌های خود را پیاده‌سازی کرد.

دستورکار مجمع جهانی زنان ۲۰۲۲

مجمع جهانی زنان در سال جاری برای ادغام جنسیت با شکل جدیدی از سرمایه‌داری، در قالبی ترکیبی برگزار و در روز کنفرانس به‌صورت آنلاین در وب‌سایت وزارت امور خارجه ژاپن منتشر می‌شود. موضوع اصلی این کنفرانس از سیاست اقتصادی شاخص نخست‌وزیر وقت ژاپن الهام گرفته شده است و به ایجاد یک چرخه شرافتمندانه از رشد اقتصادی اختصاص دارد.

WAW2022 بستری را برای رهبران و کارشناسان جهان ایجاد می‌کند تا درباره چگونگی ایجاد جامعه‌ای بهتر و تحقق برابری جنسیتی بحث کنند. موضوعات مختلفی در دستور کار این مجمع قرار دارد که سرچشمه آن موضوعاتی خواهد بود که وقوع همه‌گیری کووید -۱۹ و سایر اختلالات در ثبات جهانی به آشکارتر شدن آن‌ها کمک کرده است. با توجه به موانعی که زنان در این دوره با آن روبه‌رو بوده‌اند و با در نظر گرفتن امکانات زنان در سراسر جهان، این موضوعات شامل تحولات دیجیتال، استارت‌آپ‌ها، ایجاد جامعه‌ای بدون کربن، مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌ها و نقش زنان در فرآیندهای صلح و امنیت می‌شود.

مشارکت‌کنندگان در مجمع جهانی زنان ۲۰۲۲ همچنین می‌توانند نظرات خود را در زمینه‌های رفع شکاف دستمزد زنان و مردان، راه‌های پیشگیری و حذف خشونت مبتنی بر جنسیت، افزایش آگاهی و مشارکت در بین مردان و پرداختن به نیازهای زنان در زمینه مقابله با بلایای طبیعی ارائه دهند. این موضوعات بر اساس موضوعاتی هم‌چون «رویکرد جنسیت‌محوری در امدادرسانی طی بلایای طبیعی» تعیین شده است در مجامع پیشین مطرح شده بود.

انتظار می‌رود WAW2022 با اتخاذ نگاهی رو به آینده، مکانی را برای مشارکت اساسی در زمینه توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی زنان و دختران فراهم کند.

کد خبر 623522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.