نیازسنجی صحیح لازمه تجاری‌سازی علم است

معاون پژوهشی پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان گفت: لازمه تجاری سازی علم نیازسنجی صحیح و ایجاد ارتباط مناسب میان دانشگاه و حوزه تولید است.

نوشین محمدی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به اینکه دانشگاه‌های ایران در حال حاضر از دانشگاه‌های نسل دوم به دانشگاه‌های نسل سوم در حال تغییر وضعیت هستند، اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل سوم مراکزی هستند که کارآفرینی یکی از ارکان فعالیت آن‌ها است؛ انجام پژوهش نیز باید در راستای کارآفرینی صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور اینکه بتوانیم دانشگاهی کارآفرین داشته باشیم و به تجاری سازی علم نزدیک‌تر شویم، نیاز است که قسمت‌های مختلف جامعه از جمله صنعت با دانشگاه‌ها ارتباط مناسبی داشته باشند. برای مرتفع کردن چالش‌های حوزه صنعت لازم است تا صاحبان صنایع نیاز خود را به دانشگاه اعلام کنند تا متخصصان دانشگاه‌ها در جهت رفع آن نیاز طرحی ارائه کنند.

این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: اگر کشورهای توسعه‌یافته در مرحله تجاری‌سازی علم قرار دارند این مهم ناشی از آن است که بخش‌های مختلف جامعه با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند. در کشورهای توسعه‌یافته نیاز صنعت به خوبی در دانشگاه منعکس می‌شود و مراکز علمی نیز به بهترین نحو درصدد رفع آن بر می‌آیند.

وی در ادامه افزود: در ایران پیوند صنعت و دانشگاه به وسیله پارک‌های علم و فناوری محقق می‌شود. هنگامی که در جامعه نیاز سنجی به‌طور صحیح انجام شود یقیناً جوانان طرح پژوهشی برای رفع آن نیاز تدوین خواهند کرد و به صورت یک هسته فناور این محصول را ارائه می‌کنند، بعد از تائید، این هسته فناور وارد مرحله تجاری سازی خواهد شد.

محمدی‌فرد در ادامه گفت: اگر هسته فناور وارد مرحله تجاری سازی شود، می‌تواند برای پژوهشگر درآمدزایی داشته باشد و از طرف دیگر نیاز صنعت را مرتفع کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورتی که متخصصان فنی و صنعتی به همراه متخصصین بالینی و حوزه علوم پزشکی موفق به تولید دستگاهی شوند که پیش‌تر واردات آن باعث خروج ارز از کشور می‌شود، حتی می‌توان، انتظار داشت روند خروج ارز معکوس شده و صادرات این محصول ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد.

معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان در پایان گفت: لازمه تجاری سازی علم نیازسنجی صحیح و ایجاد ارتباط مناسب میان دانشگاه و حوزه تولید است.

کد خبر 623296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.