انگلیس_ایران/مچ‌اندازی یوزها و سه‌شیرها در ورای تاریخ و سیاست!

تیم ملی عصر امروز در نخستین دیدار خود در جام جهانی ۲۰۲۲، باید با انگلیس گرت ساوت‌گیت روبه‌رو شود؛ دیداری تاریخی و احتمالا به یادماندنی!

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی فوتبال کشورمان امروز دوشنبه _سی‌ام آبان‌ماه_ از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در نخستین گام خود در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف انگلیس و ستارگانش خواهد رفت، دیداری که علاوه بر جذابیت‌هایش در مستطیل سبز با توجه به اختلافات سیاسی دیرینه دو کشور حساسیت خاصی پیدا کرده و اتفاقات تاریخی، آن را به نبردی ویژه در قطر تبدیل کرده است.

شاگردان کارلوس کی‌روش که زمان بسیار اندکی برای هماهنگی با او به عنوان سرمربی در اختیار داشته‌اند، رویاهای بزرگی برای سومین حضور متوالی‌شان در جام جهانی در سر دارند و بعید است این بار تنها به انجام سه دیدار و بازگشت به تهران راضی شوند. آن سوی میدان اما ساوت گیت و شاگردان برای پایان به طلسم ۵۶ ساله انگلیس پا به قطر گذاشته‌اند و می‌خواهند راه ناتمام خود در یورو را با فتح جام در قطر تکمیل کنند.

سومین شانس کی‌روش برای طلسم‌شکنی با ایران

تیم ملی فردا در شرایطی ششمین حضور خود در تاریخ جام جهانی را تجربه می‌کند که این سومین باری است که کی‌روش را به عنوان سرمربی روی نیمکت دارد؛ به عبارت دیگر کی‌روش با احتساب جام جهانی قطر، به اندازه تمام مربیان تیم ملی از بدو تأسیس تاکنون این شانس را در اختیار داشته تا رؤیای صعود را محقق کند. این سرمربی پرتغالی اگر چه در دو جام قبلی توانست نمایشی بی‌نظیر از یوزه‌ای ایرانی در صحنه جهانی را کارگردانی کند با این حال، نتوانسته به این مهم جامه عمل بپوشاند.

انگلیس _ ایران/ مچ‌اندازی یوزها و سه‌شیرها در ورای تاریخ و سیاست

حالا در شرایطی که او یک رفت و بازگشت به تیم ملی ایران را تجربه کرده، بسیاری از جمله خود او و بازیکنانش به صعود از گروه امیدوارند. ایران باثبات‌ترین تیم نسبت به جام جهانی قبلی در میان تمام ۳۲ کشور حاضر در جام بیست‌ودوم است که علی‌رغم دارا بودن بالاترین میانگین سنی، شاید یکی از هماهنگ‌ترین‌ها در قطر باشد. این امتیاز مثبتی است که احتمالاً کی‌روش بر تکیه به آن، می‌کوشد مسیر اولین صعود احتمالی به مرحله حذفی را هموار کند.

بازی با انگلیس در گام نخست، تیغی دو لبه برای تیم ملی

روبه‌رو شدن در گام نخست با جدی‌ترین رقیب حاضر در گروه، احتمالاً یکی از بدشانسی‌های کی‌روش و شاگردان باشد. شکست در این مسابقه، می‌تواند کار تیم ملی در بازی دوم برابر ولز را دشوار و فشار و استرس ملی‌پوشان را دو چندان کند چراکه باخت به انگلیس و ولز به معنا حذف ایران از جام خواهد بود.

انگلیس _ ایران/ مچ‌اندازی یوزها و سه‌شیرها در ورای تاریخ و سیاست

البته اگر دیدار امروز با دست‌کم تساوی تیم ملی همراه شود ماجرا حسابی فرق خواهد کرد و سکه شانس به سمت ایران بازمی‌گردد. با کسب یک امتیاز از سرگروه، شاگردان کی‌روش از لحاظ روحی و جدولی وضعیت به مراتب بهتری پیدا خواهند کرد و شانسشان برای صعود افزایش خواهد یافت، در نتیجه این دیدار تأثیر بسزایی در سرنوشت ملی‌پوشان در این گروه دشوار خواهد داشت.

آمار جالب و مثبت کی‌روش در بازی‌های اول جام جهانی

کی‌روش ۶۹ ساله که چهارمین حضورش در قامت سرمربی در معتبرترین تورنمنت فوتبالی را تجربه خواهد کرد، تاکنون هیچ گاه تیم‌های تحت هدایتش جام جهانی را با شکست آغاز نکرده‌اند. از آن جالب‌تر که پرتغال در سال ۲۰۱۰، و ایران در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ هرگز در مسابقه‌های نخست خود گلی را دریافت نکرده‌اند و معمولاً این بازی‌ها بسیار هم کم گل دنبال شده و در واقع تنها گل در سه تجربه قبلی را «عزیز بوهدوز» به اشتباه وارد دروازه خودی کرد.

پیش از حضور کی‌روش در ایران، تیم ملی هر سه دیدار ابتدایی خود در جام‌های جهانی ۷۸،۹۸ و ۲۰۰۶ را با شکست آغاز کرده بود اما با کسب یک مساوی از نیجریه، مرد پرتغالی به این طلسم بدیمن پایان داد. حالا باید دید آیا کی‌روش همچنان قادر است روند خوب خود در دیدارهای آغازین را حفظ کند یا این بار زور انگلیس و ستارگانش بیشتر خواهد بود.

وضعیت مبهم آزمون

سردار آزمون، فوروارد بایر لورکوزن و ستاره تیم ملی از چندی قبل با مصدومیت روبه‌رو شده و اگر چه این روزها با طی کردن مسیر درمانی خود، همراه سایر ملی‌پوشان تمرین کرده ولی حضورش در دیدار مقابل انگلیس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بودن یا نبودن سردار در ترکیب ابتدایی کاملاً به سیستم چینش کی‌روش بستگی دارد اما با توجه به دیدارهای تدارکاتی این احتمال وجود دارد که برخلاف گذشته شاهد حضور همزمان زوج طارمی-آزمون در زمین نباشیم و یکی از این دو نفر (احتمالاً آزمون) با توجه به شرایط مسابقه به ترکیب اضافه شده یا در نقش مهاجم سایه باشد.

انگلیس _ ایران/ مچ‌اندازی یوزها و سه‌شیرها در ورای تاریخ و سیاست

انگلیس با آماده‌ترین فرم به دنبال ستاره دوم

انگلیس اگرچه همواره یکی از قدرت‌ها در عرصه فوتبال بوده و با لیگ سراسر جذابیت و میلیون‌ها بیننده، نقش مهمی در معادلات جهانی فوتبال بازی کرده اما سال‌ها است در فوتبال ملی توفیق چندانی نداشته است. آن‌ها پس از قهرمانی در جام جهانی ۱۹۶۶ که میزبانی آن را برعهده داشتند، هرگز حتی طعم حضور در فینال را نچشیده‌اند.

انگلیس _ ایران/ مچ‌اندازی یوزها و سه‌شیرها در ورای تاریخ و سیاست

با این وجود نباید تیم ملی کنونی انگلیسی‌ها، یکی از آماده‌ترین فرم‌های آن‌ها در تمامی ادوار جام جهانی است. سه‌شیرها در جام جهانی روسیه پس از سال‌ها به نیمه نهایی رسیدند و در یورو ۲۰۲۰، جام قهرمانی را در ضربات پنالتی تقدیم ایتالیا کردند. همه این دستاورهای مهم با هدایت گرت ساوت‌گیت ۵۲ ساله رقم خورده است. البته ساوت گیت به خوبی می‌داند که طرفداران جاه‌طلب انگلیسی حتی با وجود سال‌ها ناکامی، به کمتر از قهرمانی در قطر راضی نخواهند شد و بار سنگینی روی دوش او و شاگردانش قرار دارد.

غیبت دو ستاره انگلیس مقابل ایران

تیم ملی انگیس هر چند فردا با دو جین ستاره دست پری مقابل ایران خواهد داشت اما با اعلام ساوت گیت در نشست خبری قبل از بازی جیمز مدیسون، هافبک لسترسیتی و کایل واکر، مدافع و ستاره سمت راست منچسترسیتی را در اختیار نخواهد داشت. البته در خصوص واکر عدم حضورش کاملاً قطعی نیست ولی به نظر می‌رسد او تیم ملی کشورش را در گام‌های بعدی مقابل آمریکا و ولز همراهی کند. رو در رو شدن واکر و جهانبخش با توجه به درگیری این دو بازیکن در دیدار برایتون و سیتی دو فصل قبل، می‌توانست به جذابیت‌های این دیدار بیافزاید.

انگلیس _ ایران/ مچ‌اندازی یوزها و سه‌شیرها در ورای تاریخ و سیاست

خاطره تلخ ساوت‌گیت از تنها تقابل با کی‌روش

کی‌روش به واسطه سال‌های حضور در لیگ جزیره و دستیاری الکس فرگوسن، شناخت بسیار خوبی از فوتبال انگلیس، مربیان و بازیکنانش دارد. نکته جالب اینکه او به همراه یونایتد در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷ به مصاف گرت ساوت‌گیت که در آن زمان سرمربی میدلزبرو بود، رفت و به همراه شیاطین سرخ موفق به پیروزی دو بر یک شد. البته در بازی برگشت، دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند. قطعاً عکاس تصویر زیر، هرگز فکر نمی‌کرد که کارلوس و گرت شانزده سال بعد و کیلومترها آن طرف‌تر، روزی دوباره در چنین تقابل حساسی بهم برسند.

انگلیس _ ایران/ مچ‌اندازی یوزها و سه‌شیرها در ورای تاریخ و سیاست

مصاف با کشوری که فوتبال را به ایران آورد!

انگلستان، مبدا فوتبال به شکل امروزی در جهان است و انگلیسی‌ها، کشورشان را «خانه» این رشته پرطرفدار و خاص می‌دانند. نگاه به تاریخ این رشته ورزشی نشان می‌دهد که «فوتبال» سوغات انگلیسی‌ها به ایران در حدود ۱۵۰ سال پیش بوده است. درست حوالی سال ۱۲۸۷ و اواخر سلطنت قاجاریه که شرکت‌های نفتی و کشتیرانی انگلیسی به همراه نیروهایشان در جنوب ایران حضور فعالی داشتند، فوتبال میان تفریحات کارگران این شرکت‌ها به مردم ایران منتقل شد. حالا سه‌شیرها باید مقابل تیمی صف‌آرایی کنند که ۱۵۰ سال قبل، خودشان بذرهای فوتبال را در آن کاشته‌اند.

انگلیس _ ایران/ مچ‌اندازی یوزها و سه‌شیرها در ورای تاریخ و سیاست

ایران و انگلیس، فراتر از یک مسابقه معمولی

با برگزاری قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ در هشتم فروردین ماه سال جاری و از زمان مشخص شدن رقبا تیم ملی، واضح بود که دیدار با انگلیس تنها یک مسابقه معمولی در مستطیل سبز نخواهد بود. تاریخ ایران و گره‌خوردگی عمیق آن به ویژه پس از مشروطه با بریتانیا و سیاست استعمارگری آن و اختلافات و نوسان‌ها در ارتباط سیاسی میان دو کشور تا به امروز باعث شده تا دیدار ایران و انگلیس به مصافی خارج از گود ورزش و نبردی سیاسی بدل شود.

از اشغال جنوب ایران در قالب نیروهای متفقین و ایستادگی دکتر مصدق برای احقاق‌حق ملی نفت برابر انگلیسی‌ها گرفته تا حمله به سفارت ایران در لندن، اشغال سفارت انگلستان در تهران در سال ۹۲، مذاکرات هسته‌ای و احضار چند روز قبل سفیر این کشور به وزارت خارجه بابت موضع‌گیری در قبال اتفاقات اخیر ایران نشان از رابطه پرپیچ خم دو کشور در ۲۰۰ سال گذشته دارد.

انگلیس _ ایران/ مچ‌اندازی یوزها و سه‌شیرها در ورای تاریخ و سیاست

حتی این اختلافات و تنش‌های رسانه‌ای و سیاسی دو کشور را می‌شد به وضوح در میان سوالات سیاسی خبرنگاران انگلیسی و حتی ایرانی در کنفرانس‌های بازیکنان دو تیم و کی‌روش و ساوت گیت مشاهده کرد. برخلاف شعار و توصیه فیفا، به نظر نمی‌رسد این مسابقه تنها دیداری در مستطیل سبز باشد و حواشی آنکه پیش از شروع استارت خورده، بعید است در طول ۹۰ دقیقه بازی و پس از آن، ادامه نیابد.

روزی که انگلیسی‌ها در جام جهانی به کمک ایران آمدند!

ایران در گام دوم باید به مصاف اسکاتلند می‌رفت. اسکاتلند تنها تیم امپراطوری بریتانیا بود که جواز حضور در جام جهانی را پیدا کرده بود و با داشتن ستاره‌ای هم چون «آرچی گمیل» از شانس‌های قهرمانی به حساب می‌رفت. ایران عملاً شانسی برای نتیجه‌گیری مقابل اسکاتلند قدرتمند آن روز نداشت، اما یک اتفاق تاریخی ورق را بر گرداند؛ اتفاقی که هیچ گاه دقیقاً مشخص نشد افسانه بوده یا واقعیت.

درست شب قبل از مسابقه با اسکاتلند، در حالی که اعضای تیم ایران مشغول شام خوردن در هتل‌شان در کوردوبا بودند به کادر فنی خبر می‌دهند که دو مرد می‌خواهند شما را ببینند. بالاخره کادر فنی قبول می‌کنند تا با آن‌ها دیدار کنند. وقتی کادر فنی ایران به لابی می‌رود از دیدن آن دو مرد جا می‌خورند! آن‌ها چیزی را که می‌دیدند باور نمی‌کردند.«گرین وود» سرمربی تیم ملی انگلیس و دستیارش در حالی که تیمشان نتوانسته بود جواز صعود به جام جهانی را کسب کند به هتل محل اقامت تیم ملی ایران آمده بودند. آن هم شب قبل از مسابقه با اسکاتلند؛ همسایه شمالی انگلیس!

انگلیس _ ایران/ مچ‌اندازی یوزها و سه‌شیرها در ورای تاریخ و سیاست

گرین وود به حشمت مهاجرانی می‌گوید که با فوتبال اسکاتلند آشنایی دارد و می‌تواند به او در چیدن ارنج نهایی کمک کند. او حتی به مهاجرانی پیشنهاد بازی دوستانه انگلیس با تیم ملی ایران در ورزشگاه ومبلی لندن را نیز می‌دهد؛ وعده‌ای که پس از انقلاب ۵۷ و شلوغی سیاسی ایران هرگز به وقوع نپیوست.

کد خبر 620922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.