استراتژی‌هایی برای ایجاد شهرهایی با بازارهای پررونق

بسیاری از مردم جهان در گفت‌وگوهای خود پیرامون بازار، ذهن خود را بر فروشگاه‌های مواد غذایی متمرکز می‌کنند، حال آن‌که یک بازار شهری موفق، مراکزی با انواع فروشگاه‌ها و حتی دست‌فروش‌ها را در بر می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وجود تنوع در بازارها نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاران و خریداران ایفا می‌کند و می‌تواند در رونق اقتصادی شهرها بسیار مؤثر باشد. از سوی دیگر، در شهرهایی با بازارهای موفق، نرخ کارآفرینی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد، ضمن این‌که ساکنان چنین مناطقی حس رفاه، امنیت غذایی و حمایت فرهنگی بالاتری را تجربه می‌کنند زیرا همکاری میان بازارهای متنوع می‌تواند استفاده کارآمدتر از منابع را توسط شهروندان به ارمغان بیاورد. امروزه در بسیاری از شهرهای جهان نقش دست‌فروش‌های خیابانی، بازارهای فروش وسایل دست دوم و بازارهای عمده‌فروشی نادیده گرفته شده است، حال آن‌که وجود این بازارها در کنار سایر فروشگاه‌ها می‌تواند مزایا و رونق بیشتری را برای شهرها و شهروندان به ارمغان بیاورد. در ادامه به شرح نقش هر یک از این بازارها در ایجاد شهرهای بازاری پررونق پرداخته می‌شود.

استراتژی‌هایی برای ایجاد شهرهایی با بازارهای پررونق

دست‌فروش‌های خیابانی

دست‌فروشی خیابانی یکی از شغل‌ها با موانع حداقل است که می‌تواند از جنبه‌های مختلف برای شهرها مؤثر باشد. در واقع، دست‌فروشی خیابانی نه‌تنها به ایجاد فرصت‌های اقتصادی در شهرها منجر می‌شود، بلکه منبع مهمی از تأمین مواد خوراکی و اقلام ضروری در بسیاری از نقاط دنیا به‌شمار می‌رود. در شهرهایی از جهان که نقش دست‌فروش‌های محلی نادیده گرفته می‌شود، این بازارها در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد که این رویداد به سهم خود می‌تواند اقتصاد افراد فعال در این پیشه را با خطر جدی مواجه کند، ضمن این‌که نقش مهمی در ایجاد نزاع در بهره‌گیری از فضاهای عمومی ایفا خواهد کرد.

امروزه بیش از ۳۰۰ هزار دست‌فروش خیابانی در داکا، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر بنگلادش مشغول به کار هستند و این در حالی است که همه روزه بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود. با وجود این عدد و رقم و تعداد خانواده‌هایی که اقتصاد آن‌ها تنها متکی بر همین خرید و فروش‌های آزاد خیابانی است، هنوز هیچ طرح قانونی برای فعالیت دست‌فروشان خیابانی وضع نشده است و همین امر، اقتصاد آن‌ها را همواره با خطر مواجه می‌کند.

نکته جالب توجه در مورد دست‌فروش‌های اهل داکا این است که این افراد به خاطر نداشتن حق قانونی فعالیت در خیابان‌های سراسر شهر، سالانه بین ۱۴۵ تا ۱۲۶۰ دلار رشوه به کارکنان شهرداری و حتی نیروهای امنیتی می‌دهند تا اقلام آن‌ها را از خیابان‌ها جمع‌آوری نکنند.

استراتژی‌هایی برای ایجاد شهرهایی با بازارهای پررونق

علاوه بر این، هیچ مدیریتی بر عملکرد دست‌فروش‌های خیابانی در پایتخت بنگلادش وجود ندارد و به همین دلیل، این افراد بساط خود را در هر قسمتی از شهر پهن می‌کنند که این امر می‌تواند چالش‌های زیادی را برای جامعه به وجود بیاورد.

چنانچه مدیران دست‌فروشی را به عنوان یک بازار عمومی در برنامه‌ریزی‌های شهرها مورد توجه قرار دهند، آن‌گاه خواهند توانست نرخ فساد مالی را در شهرها را به حداقل برسانند، به ذخیره منابع مالی افراد دست‌فروش کمک کنند و با صدور مجوز برای این افراد، زمینه برقراری ارتباط آن‌ها با نهادها و مسئولان شهری را فراهم بیاورند که این امر به سهم خود می‌تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی شهرها ایفا کند. از همه مهم‌تر این‌که وجود دست‌فروش‌ها در کنار سایر انواع فروشگاه‌ها می‌تواند به نوآوری‌های بسیاری در بازارهای شهری منجر شود و رونق آن‌ها را چند برابر کند.

بازارهای عمده‌فروشی خوراک

بازارهای عمده‌فروشی خوراک نقش مهمی در تسهیل تبادل مؤثر خوراک و اقلام ضروری ایفا می‌کند، با این حال اهمیت چنین بازارهایی از دید بسیاری از مدیران شهری و حتی مردم پنهان می‌ماند و به همین دلیل، فروشندگان این مواد ضروری اغلب به فروش محصولات خود در حومه‌ها یا نقاط دورافتاده از سکونتگاه‌ها می‌پردازند. حتی در بسیاری از شهرهای دنیا، ورود به این بازارها نیازمند گرفتن مجوز است و همین امر، رونق آن‌ها را با سرعت پایینی پیش می‌برد.

استراتژی‌هایی برای ایجاد شهرهایی با بازارهای پررونق

بدیهی است که عمده‌فروشی‌های مواد غذایی در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یکی از منابع مهم درآمد عمل می‌کند، با این حال فروشندگان این مواد اغلب به عنوان واسطه به فروش محصولات می‌پردازند و همین امر از یک‌سو باعث کاهش درآمد تولیدکنندگان و از سوی دیگر، افزایش هزینه تهیه اقلام توسط شهرنشینان می‌شود.

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد استدلال کرده است که بازارهای عمده‌فروشی خوراک مانند پلی میان تولید و مصرف عمل می‌کند که می‌تواند در بهبود ارائه خدمات نقش مهمی ایفا کند و به تأمین مقرون‌به‌صرفه و تضمین مواد غذایی سالم منجر شود.

علاوه بر این، تحقیقات حاکی از آن است که بازارهای عمده‌فروشی محصولات غذایی، زیرساخت‌هایی مهم طی پاندمی کرونا به حساب آمده است چراکه دسترسی مردم را به مواد غذایی سالم و تازه محلی با قیمت منصفانه فراهم آورد و مانع از کمبود غذا طی محدودیت‌های تردد شد. طی دوران شیوع کرونا، کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا به توسعه شبکه زیرساخت‌های بازارهای عمده‌فروشی مواد غذایی پرداختند و از این طریق توانستند مردم را از تأمین مواد غذایی تازه در نزدیکی محل سکونت خود مطمئن کنند، ضمن این‌که در حمایت از تولیدکنندگان محلی نیز بسیار موفق عمل کردند.

استراتژی‌هایی برای ایجاد شهرهایی با بازارهای پررونق

بازارهای کثیف یا بازارهای فروش اقلام دست دوم

بازار دست‌فروشی سن‌خوزه در ایالت کالیفرنیای آمریکا مکانی بسیار مهم در شهر به‌شمار می‌رود که در تبادل فرهنگی شهر بسیار حائز اهمیت است. در این بازار اقلام دست دوم مختلفی مانند صنایع دستی و قالیچه‌ها و همچنین ادویه‌جات از سراسر دنیا به فروش می‌رود، ضمن این‌که مردم می‌توانند میوه‌ها یا محصولات غذایی نادر در آمریکا را از سراسر دنیا در این بازار بیابند.

از آن‌جا که در این بازار اقلام دست دوم و محصولاتی از سراسر دنیا به فروش می‌رود، گردشگران و مهاجران ساکن در سن‌خوزه بر این باورند که با ورود به این بازار حس غربت آن‌ها به حداقل می‌رسد و می‌توانند محصولات محلی خود را تهیه کنند.

بدیهی است که بازارهای دست‌فروشی نقش مهمی در توسعه فرصت‌های اقتصادی در یک شهر و افزایش درآمد شهروندان آن ایفا می‌کند. به عنوان مثال، در سن‌خوزه که هزینه تأمین وسایل نو بسیار بالا است، خرید از بازارهای دست دوم می‌تواند مخارج خانواده‌ها را به طور قابل توجهی کاهش دهند، ضمن این‌که در تضمین درآمد افراد فروشنده این اقلام نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

استراتژی‌هایی برای ایجاد شهرهایی با بازارهای پررونق

کد خبر 618784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.