سناریوی کمبود دارو نباید عادی قلمداد شود/ احتمال استیضاح وزیر بهداشت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همکاری نکردن شرکت‌های تولیدی، اعلام نیاز و بررسی تطبیقی با ذخایر دارویی کشور را دلیل اصلی کمبود دارو در بازار مصرف دانست و گفت: هیچ‌گونه توجیهی برای چالش ایجاد شده برای مردم وجود ندارد آن هم در شرایط خاصی که کشور دچار یک شرایط انتظامی و درگیر برخی مباحث امنیتی است.

حسین رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص کمبود دارو اظهار کرد: مشکلات شرکت‌های داخلی و نبود مدیریت درست معاونت غذا و دارو در وزارت بهداشت سبب ایجاد خلأ مشهود برخی از اقلام دارویی در کشور شد، که نارضایتی‌هایی را به دنبال داشت بنابراین ناچار به تأمین داروی مورد نیاز این فصل از کشورهایی شدیم که از نظر پزشکی سطح پایین‌تری از ما قرار داشتند.

وی با اشاره به بررسی این موضوع در صحن علنی مجلس افزود: کمبود دارو در قالب صحبت‌ها و نطق‌های نمایندگان و تذکر به دستگاه‌های مربوط از جمله وزارت بهداشت مطرح شد، همچنین سوال از وزیر در دستور کار قرار گرفته و در حال گذراندن مراحل نهایی آن است، این احتمال وجود دارد که وزیر بهداشت استیضاح شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی کمبود داروهای مورد نیاز مردم در این فصل را قابل قبول ندانست و گفت: این نیازها اکنون با شیوه‌های مختلف در حال تأمین هستند و کمبود نسبت به قبل کمتر شده است، داروهای مورد نیاز عمدتاً تولید داخل هستند و از نظر مواد اولیه یا فرمولاسیون‌های ویژه پزشکی هیچ گونه وابستگی به واردات نداشتند که بهانه‌ای برای توقف تولید وجود داشته باشد.

وی همکاری نکردن شرکت‌های تولیدی، اعلام نیاز و بررسی تطبیقی با ذخایر دارویی کشور را دلیل اصلی کمبود دارو در بازار مصرف دانست و تصریح کرد: هیچ‌گونه توجیهی برای چالش ایجاد شده برای مردم وجود ندارد آن هم در شرایط خاصی که کشور دچار یک شرایط انتظامی و درگیر برخی مباحث امنیتی است.

رجایی با تاکید بر اینکه نباید به سادگی از این موضوع گذشت، گفت: این اتفاقات نباید یک مسئله عادی قلمداد شود بلکه به طور قطع یک سناریو از پیش طراحی شده بوده است بنابراین این کوتاهی‌ها موضوعی نیست که به سادگی از آن بگذریم.

وی با اشاره به ورود به موقع رئیس جمهوری به موضوع و دستور عزل مسئولان مربوط اظهار کرد: با وجود این افرادی که پست‌های معاونت غذا و دارو به آنها واگذار شده است، مسئول وضع کنونی هستند و باید پاسخگوی اتفاقات اخیر کمبود دارو باشند، به نظر می‌رسد با وجود اقدام مناسب دولت در تغییر مدیران خاطی اما انتخابی که پس از آن صورت گرفته است یعنی واگذاری مسئولیت به افراد مؤثر در اتفاقات ماه اخیر خوشایند نیست.

رفع کمبود دارو تا هفته آینده

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: افرادی که مقصر کمبود دارو هستند باید کنار گذاشته و با فرد دیگری جایگزین شوند، زیرا اینکه مسئول تأمین نیازهای دارویی کشور از این جریانات بی اطلاع بوده یا عمدی در کار بوده است دلایل قابل قبولی نیستند.

وی کمبود دارو را قابل چشم‌پوشی ندانست و تصریح کرد: این موضوع هیچ‌گونه وابستگی خارجی یا علت بیرونی ندارد و تنها به دلیل کوتاهی‌ها و نبود مدیریت درست این نارسایی در جامعه و شرایط خاصی اتفاق افتاده است که در فصل سرماخوردگی‌ها، آلرژی‌ها و برخی معضلات امنیتی با آن رو به رو هستیم و این موضوعی نیست که به راحتی از کنار آن گذشت به همین دلیل مجلس موضوع استیضاح وزیر بهداشت را در دستور کار خود قرار داده است و طراحان استیضاح نیز به شکل جدی پیگیر موضوع هستند.

رجایی با اشاره به پیگیری نمایندگان مجلس برای حل مشکل کمبود دارو گفت: مجلس به موضوع ورود کرده و با رفت و آمدهای نظارتی خود در دو سه هفته اخیر قول‌های لازم را برای بازگشت شرکت‌های دارویی داخلی به چرخه تولید و رفع بهانه‌های برخی کارخانه‌داران از جمله پرداخت نشدن معوقات و همکاری نکردن شرکت‌های بیمه و مباحث دیگر دریافت کرده است.

وی از حل برخی عوامل ایجاد کمبود دارو خبر داد و تصریح کرد: امیدوارم تا هفته آینده مشکلی در زمینه کمبود دارو نداشته باشیم.

کد خبر 618722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.