تلاش محققان برای تشخیص سرطان با استفاده از آزمایش خون

محققان پزشکی با استفاده از یک نوع آزمایش خون به دنبال تحول در رصد و غربالگری سرطان با تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بیماری هستند.

به گزارش ایمنا، تشخیص زودهنگام سرطان پیش از انتشار در کل بدن می‌تواند موجب نجات جان بیمار شود و به همین علت پزشکان توصیه به غربالگری منظم برای چند نوع متداول سرطان می‌کنند. برای انجام این کار از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، برای مثال کولونوسکوپی کار غربالگری برای سرطان روده (کولون) را انجام می‌دهد و ماموگرافی نیز برای تشخیص سرطان سینه استفاده می شود.

انجام همه این تست ها هر چند مهم است، اما می‌تواند چالش‌برانگیز و پرهزینه باشد و برخی اوقات برای بیماران ناخوشایند است، اما چگونه می توان با یک آزمایش خون همه این انواع سرطان‌ها را رصد کرد؟

این وعده‌ای است که با تست‌های شناسایی زودهنگام سرطان‌های مختلف (MCED) مطرح شده است و دولت آمریکا یک برنامه ۱.۸ میلیارد دلاری برای این منظور با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان اعلام کرده است.

نحوه کار تست‌های MCED

همه سلول‌ها در بدن از سلول‌های تومور زمانی که می‌میرند دی‌ان‌ای را وارد جریان خون می‌کنند. تست‌های ام سی ای دی MCED به دنبال ردی از دی ان ای تومورها در جریان خون می‌گردند. این دی ان ای «عاری از سلول» حاوی اطلاعاتی درباره نوع بافت متبوع خود و همچنین طبیعی یا سرطانی بودن آن است.

آزمایش گرفتن برای جست و جوی دی ان ای سرگردان تومور در خون کار جدیدی نیست. این «بیوپسی مایع» در حال حاضر به طور گسترده برای بیماران با سرطان در مراحل پیشرفته به کار می رود. پزشکان از این آزمایش های خون برای جستجوی جهش‌هایی در دی ان ای تومور استفاده می‌کنند که به راهنمایی برای درمان کمک می کند.

تست‌های ام سی ای دی از بیوپسی‌های مایع کنونی متفاوت هستند زیرا برای شناسایی سرطان در مراحل اولیه تلاش می‌کنند یعنی زمانی که هنوز سلول‌های تومور زیادی وجود ندارد.

تست‌های جدید قادر هستند از طریق تمرکز بر نوعی «بارکد مولکولی» در داخل دی ان ای سرطان از تداخل سلول‌های خونی جلوگیری کنند. به عنوان مثال یک بافت ریه متیلاسیون (methylation ) دی ان ای متفاوتی از بافت پستان دارد.

محققان در حال بررسی این مساله هستند که چنین تست‌هایی درباره چه کسانی با چه شرایطی و در چه سنی انجام شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که این تست ها ممکن است به تشخیص بیش از حد درباره سرطان‌های کم خطر بدون علامت منجر شود. با وجود نگرانی‌ها مطالعات بالینی اولیه امیدوارکننده بوده است.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ میلادی در بین بیش از ۱۰ هزار نفر مشخص کرد که ۲۶ نفر از ۱۳۴ زنی که تست MSED آنها مثبت بوده است، مبتلا به سرطان هستند.

این تست ها ممکن است به زودی تحول بزرگی در نحوه رصد یا غربالگری سرطان ایجاد کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 616851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.