وقتی نا امید می شویم چه کار کنیم؟

مغز ما به راحتی ناامید می شود و این یک اصل طبیعی است.

اعتقاد بر این است که انسان بر اساس اصل لذت عمل کرده و رضایت فوری را دنبال می کند : رضایت فوری میل به تجربه لذت یا تحقق بدون تاخیر یا تعویق است.

ما متولد شده ایم که به دنبال رضایت فوری باشیم زیرا در زمان های قدیم دریافت مزایای فوری برای بقا ضروری بود. انسان وقتی بلافاصله آنچه را که می خواهند به دست نمی آورند، مضطرب شده و می خواهند تسلیم شوند.

موفقیت سریع یک رویاست. بسیاری از افراد موفق صدها بار شکست خورده اند، اگر آنها به جای اینکه سخت تر تلاش کنند تا به اهداف خود برسند، ناامید می شدند هرگز موفق نمی شدند به این مرحله برسند.

به یاد داشته باشید که چرا شروع کردید و چقدر واقعا آن را می خواستید

تا به حال دقت کرده اید که فال حافظ با تفسیر دقیق و تعبیرهای آن اکثرا سرشار از امید هستن؟ به لحظه ای فکر کنید که این پروژه، هدف یا مفهوم برای شما به وجود آمد.

شادی و هیجان ماجراجویی را به خاطر دارید؟ در آغاز، شما یک هدف در ذهن داشتید. یک تصویر زیبا از هدف تان وقتی که به پایان رسیده است داشتید. شروع ساده بود؛ ادامه دادن دشوار است. بازگشت به آغاز هدف تلاش شما را معطوف می کند.

وقتی دوباره شروع به تامل در مورد دلیل شروع کار می کنید، انگیزه ی شما دوباره تحریک می شود. نفس عمیق بکشید و هدف خود را به یاد بیاورید.

دلایل تسلیم شدن تان را بررسی کنید

دلایل تسلیم شدن می تواند بسیار زیاد باشد؛

آیا از نظر جسمی خسته هستید؟ آیا شما چیزهایی مصرف کرده اید و در این روند از خود مراقبت نمی کنید؟ احساس پشتیبانی نمی کنید؟ آیا فاقد توانایی لازم هستید؟ آیا با مشکلاتی مواجه شده اید که برای آن آماده نیستید؟ آیا لازم است قبل از ادامه کار قدمی عقب بردارید؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید کنار بگذارید. تلاش کنید تا بفهمید چه موضوعاتی عامل تسلیم شدن شما هستند و با آن ها مقابله کنید.

تصویری که در ذهن دارید نتیجه نهایی هدف شماست

تصویر نتیجه نهایی را در ذهن خود داشته باشید. تجسم آنچه می خواهید انجام دهید، شما را به سمت جلو سوق می دهد.

این شعار را بخاطر بسپارید : هیجان پیروزی یا عذاب شکست! هر وقت می خواهید تسلیم شوید از خود بپرسید آیا هیجان پیروزی را می خواهید؟ یا عذاب شکست را ترجیح می دهید؟ محکم باشید ؛ شما می توانید این کار را انجام دهید.

برنامه داشته باشید

قبل از انجام هر کاری، همیشه یک برنامه عملی مشخص داشته باشید. روش های مختلفی وجود دارد که می توان انجام داد. می توانید لیستی بنویسید، یک نمودار بکشید یا یک لیست چک برای کارهای انجام شده در طول مسیر درست کنید.

با داشتن یک برنامه مشخص وقتی احساس تسلیم شدن می کنید می توانید به برنامه نگاه کنید و روی مراحل مورد نیاز برای رسیدن به هدف تمرکز کنید. همچنین قبل از شروع یک برنامه ی جایگزین در ذهن داشته باشید به این ترتیب وقتی ناامید می شوید و می خواهید تسلیم شوید یک برنامه جایگزین برای عملی کردن خواهید داشت.

پشتیبان داشته باشید

خود را منزوی نکنید و احساس ناامیدی خود را پنهان نکنید و از درخواست کمک دیگران نترسید. به خانواده، دوستان، همکاران یا حتی انجمن های آنلاین ملحق شوید تا کسی را پیدا کنید که بتوانید با او صحبت کنید و خود را از آنچه که شما را تسلیم می کند خلاص کنید.

من قول می دهم تعداد زیادی از افراد دیگر هم وجود دارند که دقیقا مثل شما با احساس شک و تردید، ترس و ناامیدی دست و پنجه نرم می کنند. پیدا کردن شخص دیگری که بحران مشابهی را پشت سر گذاشته است، عزم شما را تقویت می کند و به شما کمک می کند تا به مسیر خود برگردید.

در هنگام تلاش از کار های خوب خود قدردانی کنید

  • بله، ممکن است احساس تسلیم شدن کنید.
  • بله، شما در حال تلاش هستید.
  • بله، شما در حال حاضر دست و پنجه با مشکلات هستید.

می دانم ممکن است این حرف عجیبی به نظر برسد اما یادتان باشد که سپاسگزار باشید. این در یک طرز فکر انعطاف پذیر ضروری است. هر وقت احساس کردید که تسلیم شده اید، لیستی از مواردی را که به خاطر آن ها در زندگی خود سپاسگزار هستید تهیه کنید. شما در زندگی خود آنقدر نکات مثبت دارید که از آن ها سپاسگزار باشید.

وقتی تمرکز خود را تغییر می دهید تا از همه چیز سپاسگزار شوید کارهایی که به نظر می رسد مشکل هستند نور جدیدی به خود می گیرند. نحوه نگاه کردن به موقعیت های اطراف شما به نگرشی که با آنها مشاهده می کنید بستگی دارد. قدردانی کنید و از تفاوتی که ایجاد می شود متحیر شوید.

پیروزی های خود را جشن بگیرید

مهم نیست که آنها به نظر کوچک هستند شما سزاوار این هستید که تمام پیروزی هایی که در طول مسیر به دست آورده اید را باور کنید. لیستی از دستاورد های خود را که قبلا انجام داده اید بنویسید، مهم نیست که چقدر کوچک به نظر برسد. با تجلیل از پیشرفت خود انرژی تان را برای تکمیل کارهایی که انجام می دهید تجدید می کنید.

وقتی تمام کارهایی را که انجام داده اید می بینید باعث هیجان شما می شود تا اقدامات بعدی را انجام دهید.

در همه جا یادآوری انگیزشی داشته باشید

آن ها را به عنوان تصویر زمینه قرار دهید یا فقط نقل قول ها را روی میز خود بگذارید! فقط تسلیم نشو! هرگز تسلیم نشو!

منبع : lifehac

کد خبر 615874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.