مستندی از زندگی حبیب‌الله چاپچیان در رادیو فرهنگ‌

مستند فرهنگ امروز به روایت بخش‌هایی از زندگی حبیب‌الله چاپچیان (حسان)، شاعر و مرثیه‌سرای اهل بیت(ع) اختصاص یافته است.

به گزارش ایمنا، برنامه «مستند فرهنگ» شنبه _هفتم آبان‌ماه_ روایتی از زندگی حبیب‌الله چاپچیان، شاعر و مرثیه‌سرای اهل بیت (ع) است که ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه رادیویی فرهنگ پخش می‌شود.

این مستند رادیویی به معرفی و گرامیداشت مفاخر فرهنگی و هنری کشور اختصاص دارد در مستند فرهنگ امروز که به همت گروه تولید تأمین رادیو فرهنگ تولید پخش می‌شود به بخش‌هایی از زندگی شاعر اشعار «امشب شهادت‌نامه عشاق امضا می‌شود» و «آمدم ای شاه پناهم بده» اشاره می‌شود.

حبیب‌الله چایچیان فرزند محمدحسین، در سال ۱۳۰۲ در تبریز زاده شد. شش ساله بود که همراه خانواده‌اش به تهران مهاجرت کرد. چایچیان تحصیلات خود را در تهران در مدرسه ایران و آلمان به پایان رساند، سپس به استخدام بانک ملی ایران درآمد. نخستین شعری که سرود در ۱۵ سالگی و در رثای پدرش بود سپس با تشویق مادرش، به سرودن اشعار در مدح و مرثیه ائمه (ع) پرداخت.

وی پس از سفر به کربلا فقط به سرودن مدح‌های آل علی (ع) پرداخت. گل‌های پرپر، خزان گلریز، باغستان عشق، سایه‌های غم، ای اشک‌ها بریزید (جلد اول دیوان اشعار)، خلوتگاه راز (جلد دوم دیوان اشعار)، چهل حدیث جالب از علی بن ابی‌طالب (ع) و جلد سوم دیوان اشعار از جمله آثار او است.

علامه امینی از کسانی است که چایچیان را مورد تحسین و تشویق قرار داد. وسیله آشنایی وی با علامه امینی، شعری بود که از زبان عباس بن علی (ع) در شب عاشورا خطاب به امام حسین (ع) سروده است.

چایچیان بارها در حضور رهبر انقلاب شعر خوانده و مورد تشویق ایشان نیز قرار گرفته است.

حسان بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف سرودن اشعاری در وصف اهل بیت (ع) کرد که تاکنون از وی سه دیوان شعر با نام‌های «ای اشک‌ها بریزید»، «خلوتگاه راز» و «زمزمه‌های قلب من» روانه بازار کتاب شده است. وی در آذرماه سال ۱۳۹۶ دار فانی را وداع گفت.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

کد خبر 615401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.