اجرای طرح تست معاینه فنی برتر در شهر اراک

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری اراک از اجرای طرح تست معاینه فنی برتر در این کلان‌شهر خبر داد و گفت: با صدور گواهی معاینه فنی برتر، رانندگان می‌توانند از مزایای این طرح در شهرهای بزرگ دارای طرح ترافیک بهره‌مند شوند.

حجت‌الله مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در کنار طرح‌های مختلفی همچون اجرای پروژه‌های انسان‌محور در شهر و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، انجام معاینه فنی و صدور برگه معاینه فنی خودروها نیز از دیگر اقداماتی است که با هدف کمک به کاهش میزان آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، وظیفه تشکیل ستاد معاینه فنی خودرو در شهرها به عنوان تشکل‌هایی متمرکز برای برنامه‌ریزی، هدایت، نظارت و کنترل فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و مراکز معاینه فنی مجاز بر عهده شهرداری‌ها است.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری اراک تصریح کرد: سالانه ۶۰ هزار خودرو سبک به مراکز معاینه فنی خودرو زیر نظر شهرداری اراک مراجعه می‌کند که علاوه بر صدور گواهی معاینه فنی به شکل معمول، طرح تست معاینه فنی برتر نیز در این مراکز انجام می‌شود و در شهرهای بزرگی که طرح ترافیک در معابر آن تعریف شده است، خودروهای دارای معاینه فنی برتر می‌توانند با تخفیف وارد محدوده کم‌فشار شوند.

وی تصریح کرد: در شهر اراک پنج مرکز معاینه فنی وجود دارد که تمام این مراکز قابلیت تست معاینه فنی برتر و صدور گواهی آن را دارد، البته این تست الزامات سختگیرانه‌تری دارد و هر خودرویی که دارای این گواهی باشد، آلایندگی کمتری دارد، از این‌رو می‌توان از مزایای این طرح بهره‌مند شود.

مرادی ادامه داد: هر چند طرح‌های ترافیکی در حال حاضر در اراک اجرا نمی‌شود، اما با صدور گواهی معاینه فنی برتر، رانندگان می‌توانند از مزایای این طرح در شهرهای بزرگ دارای طرح ترافیک بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه رانندگان در صورت تخلف در زمینه دریافت گواهی معاینه فنی خودروها، طبق قانون جریمه خواهند شد، افزود: اراک از نظر نداشتن تخلف در زمینه معاینه فنی رتبه چهارم کشور را دارد، همچنین حدود چهار ماه است که تست صدا هم در مراکز معاینه فنی انجام می‌شود تا از این طریق در راستای کاهش آلودگی صوتی نیز بررسی‌ها و معاینات لازم انجام شود.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری اراک گفت: به‌رغم افزایش حقوق کارگر و تورم نرخ معاینه فنی در دو سال اخیر هیچ تغییری نداشته است، از این‌رو صاحبان مراکز معاینه فنی با افزایش هزینه‌ها و ثابت ماندن نرخ‌ها همچون گذشته صرفه اقتصادی نمی‌برند و اگرچه این مسئله برای صاحبان مراکز خوشایند نیست، اما باعث تداوم استقبال مردم از دریافت برگه معاینه فنی برای خودروهای خود شده است.

کد خبر 614776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.