سهم جامعه نابینایان در حوزه منزلت شهروندی مشخص شود

دغدغه‌ها و مشکلات جامعه نابینایان امروز (یکشنبه) در شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای اسلامی شهر اصفهان امروز _یکشنبه یکم آبان‌ماه_ در جلسه علنی خود میزبان کارکنان روشن‌دل مدیریت شهری بود و مشکلات این قشر از جامعه در این جلسه بررسی شد.

از توانمندی‌های نابینایان در شهر استفاده شود

امیر هنرکار، عضو جامعه نابینایان و شاغل در شهرداری منطقه دو اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: نگاه جامعه به نابینایان به عنوان یک مددجوی بهزیستی است، اما قبل از آن، روشن‌دلان شهروند هستند، از این‌رو توقع داریم مدیران شهری ما را نیز به این چشم ببینند.

وی با بیان اینکه آموزش یکی از نیازهای نابینایان است، اما هنوز بستری برای آن فراهم نشده است، افزود: بیش از سه هزار نابینا و کم‌بینا در شهر اصفهان ساکن هستند که باید از توانمندی آنها استفاده شود.

این عضو جامعه نابینایان با اشاره به پایین بودن سرانه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی نابینایان، اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم در شهرداری اصفهان واحد امور معلولان ایجاد تا مشکلات این قشر در شهر پیگیری شود.

وی با بیان اینکه جایگاه شغلی نابینایان ناپایدار است، خاطرنشان کرد: مشکل مسکن از دیگر معضلات این قشر است که مدیریت شهر می‌تواند نابینایان را برای رفع آن یاری کند.

کارت تردد ویژه نابینایان برای استفاده آسان از حمل‌ونقل عمومی صادر شود

اسماعیل رفاهی، دیگر نماینده جامعه نابینایان در این جلسه، اظهار کرد: لازم است در کمیته مشترک شورا و سازمان بهزیستی نماینده‌ای از جامعه معلولان حضور داشته باشد تا به نتایج قابل قبولی برسیم.

وی ادامه داد: ممکن است فضاهای نامناسب شهری برای معلولان جسمی_حرکتی تنها نداشتن دسترسی به فضاها و اماکن شهری تلقی شود، در حالی که برای نابینایان به منزله از دست دادن جان آنها است.

نماینده جامعه نابینایان بهره‌مندی این قشر از حمل‌ونقل عمومی را خواستار شد و افزود: پیشنهاد می‌کنم کارت تردد ویژه نابینایان برای بهره‌مندی راحت‌تر از حمل‌ونقل عمومی صادر شود.

دغدغه‌های نابینایان بررسی می‌شود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: بیشتر مشکلات و خواسته‌های مطرح شده از سوی نابینایان به دو کمیسیون عمران و فرهنگی شورای اسلامی شهر مرتبط است که اعضای این کمیسیون‌ها این موارد را مد نظر قرار خواهند داد.

وی ادامه داد: تمام پیشنهادها و درخواست‌های نابینایان که در جلسه امروز مطرح شد در قالب نامه به شهرداری ارسال می‌شود.

سهم جامعه نابینایان در حوزه منزلت شهروندی مشخص شود

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر نیز با بیان اینکه مناسب‌سازی شهری یکی از وظایف مدیریت شهری است، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ کمیته بین بخشی به منظور مناسب‌سازی شهر در معاونت شهرسازی شکل گرفته است، جا داشت نماینده این کمیته در جلسه امروز شورای ششم شهر حضور داشت و گزارشی از روند مناسب‌سازی ارائه می‌کرد.

وی ادامه داد: کمیته عالی منزلت شهروندی یکی دیگر از بسترها است که می‌تواند در راستای حمایت اقشار هدف گام بردارد، اما چند ماه است این کمیته تشکیل نشده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه لازم است گزارشی از اینکه چه میزان از معابر شهری مناسب‌سازی شده است، ارائه شود، تاکید کرد: برنامه‌های آینده در این راستا باید اعلام و مشخص شود تا بدانیم چقدر با هدف فاصله داریم.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه باید سهم جامعه نابینایان در حوزه منزلت شهروندی مشخص شود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف در این بخش باید بدانیم در کجا قرار گرفته‌ایم و چه برنامه‌هایی داریم.

لزوم اجرای طرح تجهیز ناوگان ون برای استفاده معلولان در شهر

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به لزوم اجرای طرح تجهیز ناوگان ون برای استفاده معلولان در شهر، اظهار کرد: لازم است اعتبارات در بودجه ۱۴۰۲ برای تکمیل این طرح با دید بلندتری تأمین شود.

وی تشکیل کمیته مشترک میان شورای اسلامی شهر و بهزیستی برای پیگیری مشکلات معلولان را یک ضرورت دانست و ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل عمومی تعدادی از اتوبوس‌ها مجهز به صندلی ویژه معلولان شده، اما تعداد آنها بسیار کم بوده است و باید افزایش یابد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه چند اتوبوس کوچک در اختیار مجتمع‌های استثنایی قرار گیرد تا رفت‌وآمد برای این قشر از جامعه تسهیل شود، تصریح کرد: برای تردد آسان ناشنوایان نیز باید سیستمی در حمل‌ونقل عمومی طراحی شود تا رانندگان ناوگان از زمان پیاده شدن ناشنوایان مطلع شوند.

کد خبر 614031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.