لزوم توجه به آمایش سرزمین برای گردشگرپذیرتر شدن شهرها

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر لزوم توجه به آمایش سرزمین برای گردشگرپذیرتر شدن شهرها، گفت: گردشگری، آمایش سرزمین و امنیت مفاهیم درهم تنیده‌ای است که در برنامه‌های توسعه گردشگری استان‌های کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توسعه گردشگری، اثرات مثبت اقتصادی بر اقتصاد محلی و اثرات آشکاری بر رشد تولید ناخالص داخلی ملی دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری از ابعاد چندبعدی توسعه فضایی یک منطقه است، لذا در آمایش سرزمین، یکی از قابلیت‌های فضایی مورد بررسی، گردشگری هر منطقه است تا با شناسایی آن و در چارچوب پایداری، بستری برای توسعه فضایی فراهم شود، ادامه داد: کلید توسعه رضایت‌بخش و مطلوب گردشگری مبتنی بر اصول پایه‌ای شامل صلح، امنیت و ایمنی است.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: میان گردشگری، ثبات، توسعه و امنیت رابطه تعریف شده‌ای وجود دارد، زیرا توسعه زیرساخت‌های گردشگری تا حد زیادی به سایر فعالیت‌های جاری و عمرانی یک منطقه، عوامل حمایت‌کننده، قوانین و مقررات، اطلاع‌رسانی، هماهنگی سازمان‌های مرتبط و گسترش حمل‌ونقل در امور جهانگردی وابسته است و هرگونه بروز ناامنی و به‌کارگیری خشونت در سطوح مختلف زیان‌های جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه امنیت یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که صنعت گردشگری را راهبری می‌کند، ادامه داد: شهروندان با مسئله امنیت نه‌تنها در زندگی روزمره خود مواجه می‌شوند، بلکه در محیط‌های اجتماعی، عمومی و خصوصی خود همچنین هنگام تعطیلات با آن مواجه هستند.

پرهیز با بیان اینکه بسیاری از گردشگرانی که در هتل‌های یک مقصد اقامت می‌کنند ممکن است در معرض سرقت مسلحانه، حمله، تجاوز، دستبرد و آتش‌سوزی در داخل ساختمان قرار گیرند، تصریح کرد: در سطح جهانی، بلایای دیگر در یک مقصد ممکن است شامل گردباد، طوفان‌های موسمی، زمین‌لرزه‌ها، سیل‌ها، قطع پایدار برق، مواد منفجره شیمیایی و آدم‌ربایی مسلحانه باشد، بنابراین به‌دلیل لزوم توجه به آمایش سرزمین برای گردشگرپذیرتر شدن شهرها، گردشگری، آمایش سرزمین و امنیت مفاهیم درهم تنیده‌ای است که در برنامه‌های توسعه گردشگری استان‌های کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 613850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.