پله‌پله تا فرهنگ‌سازی مؤثر

بیست‌ودوم اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی آگاهی از لکنت زبان معرفی شده و بهانه‌ای است برای این‌که مردم افراد دارای این اختلال را بیشتر درک کنند و از مسخره کردن آن‌ها بپرهیزند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از مردم در سراسر جهان اغلب برای همه چیز و همه شرایطی به اصطلاح جوک می‌سازند تا با مسخره کردن دیگران اوقات خوشی را برای خود به وجود بیاورند. آن‌ها مردان، زنان، کودکان، نوجوانان را از طریق لطیفه‌های خود مورد آزار قرار می‌دهند و حتی در مورد فرهنگ‌ها، تاریخ، مذاهب، شرایط مختلف انسانی یا وضعیت ذهنی افراد به گفتن طنز می‌پردازند. در این میان، ساختن لطیفه برای افرادی با ناتوانی جسمی و ذهنی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی وضعیت آن‌ها را بدتر کند.

افراد مبتلا به لکنت زبان از جمله کسانی هستند که به خاطر وجود مشکل در صحبت کردن، حتی توسط افراد خانواده و دوستان خود مسخره می‌شوند. شاید به همین دلیل است که روزهای جهانی بسیاری به مناسبت آگاهی از بیماری‌های مختلف در تقویم وجود دارد به این امید که مردم از وضعیت افراد دارای مشکلات جسمی و روانی مختلف بیشتر باخبر شوند و توجه خود را به آن‌ها افزایش دهند.

تاریخچه روز جهانی آگاهی از لکنت زبان

دموستنس یکی از دولتمردانان و سخنرانان یونان باستان در قرن چهارم قبل از میلاد بود که از لکنت زبان رنج می‌برد و توسط دوستان و مخاطبان خود مورد تمسخر قرار می‌گرفت. یکی از بهترین شیوه‌هایی که وی برای کم‌اثر کردن لکنت خود هنگام سخنرانی مورد استفاده قرار داد، قرار دادن دانه‌های شنی در دهان بود که به تدریج او را موفق به غالب شدن بر لکنت زبان خود کرد. از آن زمان به بعد، متخصصان به طور ویژه‌ای توجه خود را بر موضوع لکنت زبان متمرکز کرده‌اند و کوشیده‌اند برای درمان این اختلال روش‌های مختلفی را مورد آزمایش قرار دهند. جالب است بدانید که افراد مشهور دیگر تاریخ نظیر تیبریوس کلودیوس سزار آگوستوس ژرمانیکوس ‏ چهارمین امپراتور روم، سر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل نخست‌وزیر بریتانیایی، مرلین مونرو بازیگر آمریکایی و جیمز ارل جوز، دوبلور، بازیگر تئاتر و تلویزیون آمریکا که با صداپیشگی "دارت وید" در "جنگ ستارگان" شناخته شد نیز به لکنت زبان مبتلا بوده‌اند.

مردم دوران باستان و قرون وسطی از نسخه‌هایی گیاهی برای درمان لکنت زبان بهره می‌گرفتند که از میان آن‌ها، نوشیدن آب صدف حلزون و روش‌های سنتی مانند قلقلک دادن زیاد نوزادان یا نگاه کردن فرد دارای لکنت زبان در آئینه بیشتر از سایر شیوه‌های درمانی رایج بود. در قرن‌های هجدهم و نوزدهم، راه‌حل‌های جدیدی برای درمان لکنت زبان شکل گرفت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد برش‌های کوچک روی زبان و لب‌ها برای از بین بردن گرفتگی‌های زبان اشاره کرد که البته چند دهه بعد مشخص شد که هیچ یکی از آن‌ها اثربخش نبوده است. امروزه متخصصان به افراد دارای لکنت زبان یاد می‌دهند چگونه حرکات لب و زبان خود را کنترل کنند و از این طریق، نحوه صحبت کردن خود را بهبود ببخشند. البته در بعضی از موارد نیز از داروهای درمانی برای رفع لکنت بهره گرفته می‌شود که با وجود عوارض جانبی خود، کمترین اثربخشی را دارد.

چگونه می‌توان روز جهانی لکنت زبان را جشن گرفت؟

یکی از بهترین روش‌ها برای بزرگداشت روز جهانی آگاهی از لکنت زبان این است که به مطالعه در مورد افراد مشهور و موفقی از تاریخ بپردازیم که به لکنت زبان مبتلا بوده‌اند تا متوجه شویم که این ناتوانی جزئی، مانع از موفقیت انسان‌ها نشده است. از سوی دیگر، تحقیق در مورد روش‌هایی که افراد مبتلا به لکنت زبان به کار گرفته‌اند و توانسته‌اند بر مشکل خود غالب شوند نیز از دیگر کارهایی است که افراد می‌توانند در روز جهانی آگاهی از لکنت زبان استفاده کنند.

"سخنرانی پادشاه" یکی از نمایشنامه‌های معروف جهان به‌شمار می‌رود که توانسته است جایزه اسکار را نیز از آن خود کند. شخصیت اصلی این نمایش را کالین فرث به عنوان پادشاه آینده، جرج ششم تشکیل می‌دهد که برای رفع لکنت زبان خود به ملاقات لیونل لوگ، گفتاردرمانگر استرالیایی می‌رود و تلاش شبانه‌روزی این دو، درمان نهایی پادشاه بریتانیایی را به دنبال دارد. خواندن این نمایشنامه یکی از بهترین روش‌ها برای بزرگداشت روز جهانی آگاهی از لکنت به شمار می‌رود که می‌تواند والدین دارای فرزندان مبتلا به این اختلال را از اثربخشی تمرین و تداوم صحبت با کودکان برای بهبود وضعیت آن‌ها باخبر کند. علاوه بر این، والدین می‌توانند در مورد افراد موفق دارای لکنت زبان با فرزندان مبتلای خود صحبت کنند تا آن‌ها را به تلاش برای بهبود وضعیت خود و کسب درجات بالاتر در زندگی سوق دهند. کمک مالی به نهادهای مرتبط با درمان لکنت زبان از دیگر اقداماتی است که مردم می‌توانند در روز جهانی آگاهی از لکنت زبان انجام دهند تا از این طریق، افرادی را که با کمبود منابع مالی برای درمان خود مواجه هستند، تحت حمایت قرار دهند.

https://www.daysoftheyear.com/days/international-stuttering-awareness-day/

کد خبر 613783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.