آیا جدول عناصر شیمیایی تغییر می‌کند؟

یک دکترای شیمی آلی گفت: هنگامی که تنها یک عنصر به عناصر کنونی اضافه شود، به دلیل اینکه جدول مندلیف گنجایش عنصر دیگری را ندارد، بدون استفاده شده و جدول جدیدی با سیستم حلزونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تغییرات جدول تناوبی در آینده و افزایش تعداد عناصر این جدول، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسائل علم شیمی، جدول تناوبی است که توسط مندلیف طراحی شده است.

وی افزود: جدول تناوبی توسط مندلیف برای قرارگیری ۱۱۸ عنصر در کنار هم طراحی شد؛ البته در سال‌های ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۰ میلادی نیز چند عنصر کشف شد، اما اکنون جدول تناوبی دیگر فضایی برای قرارگیری عناصر جدید ندارد.

این دکترای شیمی آلی تاکید کرد: با توجه به این مسئله باید توجه داشت که اگر تنها یک عنصر دیگر توسط دانشمندان کشف شود، جدول تناوبی تغییر خواهد کرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: عناصر جدید قطعاً در آینده کشف و معرفی خواهند شد. درحال‌حاضر نیز چند عنصر جدید در حال طی کردن مراحل راستی‌آزمایی است.

یوسفی در رابطه با جدول تناوبی آینده گفت: هنگامی که تنها یک عنصر به جمع عناصر کنونی اضافه شود به دلیل اینکه جدول مندلیف گنجایش عنصر دیگری را ندارد، بلااستفاده شده و جدول جدیدی با سیستم حلزونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: جدول جدید با سیستم حلزونی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، آماده دریافت عناصر جدید است؛ درواقع این جدول منتظر است که عنصری جدید کشف شود تا جدول تناوبی کنونی کنار گذاشته شود.

این دکترای شیمی آلی افزود: جدول جدید با سیستم حلزونی می‌تواند ۳۰۰ الی ۴۰۰ عنصر را در خود جای دهد؛ بنابراین باید مطمئن بود که در آینده جدول عناصر با تغییرات مهمی مواجه می‌شود و عناصر نیز در سیستمی جدید تحت عنوان جدول حلزونی قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با قواعد و صحت جدول حلزونی گفت: یکی از سوالاتی که ممکن است برای برخی از افراد مطرح شود، این است که آیا جدول حلزونی می‌تواند جایگزین جدول مندلیف که حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و از قواعد پیروی خاصی پیروی می‌کند، شود؟

یوسفی ادامه داد: در پاسخ به این پرسش باید گفت: بله؛ درواقع این سیستم نیز مانند جدول مندلیف شامل گروه و دوره است و از قواعد مخصوص خود پیروی می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که جدول عناصر آینده پیش‌بینی شده و باید مطمئن باشیم که در آینده شاهد جدول عناصر جدیدی خواهیم بود.

کد خبر 611636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.