«شب و پنجره» پژمان طاهری منتشر شد/۱۲ قطعه برای سنتور

کتاب «شب و پنجره: ۱۲ تصنیف برای سنتور» اثر پژمان طاهری توسط انتشارات ماهور روانه بازار موسیقی شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انتشارات ماهور، کتاب «شب و پنجره: ۱۲ تصنیف برای سنتور» اثر پژمان طاهری را در ۷۲ صفحه و بهای ۹۰ هزار تومان منتشر کرده است.

پژمان طاهری درباره این کتاب نوشته است: «دوازده تصنیف کتاب پیشِ رو در حد فاصل سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۳ ساخته شده است. آوانگاری کتاب حاضر بر مبنای اجرای تصانیف با ساز سنتور صورت گرفته و برای اجرا با سازهای دیگر یا اجرای گروهی، تغییرات متناسب با امکانات اجرایی سایر سازها اجتناب‌ناپذیر است. نمونه‌های صوتی و تصویری از اجراهای صحنه‌ای تصنیف‌ها بهترین مرجع برای اجرای صحیح آنهاست.»

طاهری از هفت سالگی نوازندگی سنتور را نزد جواد داوری آغاز کرده است. این هنرمند از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۷ نزد مجید کیانی به فراگیری ردیف میرزا عبدالله پرداخت. طاهری پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به فعالیت حرفه‌ای در عرصه آهنگسازی و گروه‌نوازی روی آورد و گروه ایرانی را که در همان سال‌های دانشجویی به همراه برادر خود، اردوان طاهری بنیان نهاده بود تا به امروز، هدایت کرده است.

وی تحصیلات خود را در سال ۲۰۰۳ در شهر وین در رشته آهنگسازی الکتروآکوستیک ادامه داد و پس از آن از سال ۲۰۰۴ در مقطع دکتری اتنوموزیکولوژی، تحت نظر پروفسور گرلینده هاید و رودیگر لولکر به نگارش رساله دکتری خود پرداخت. در سال ۱۳۷۵ پژمان طاهری به عضویت گروه شیدا درآمد و حاصل آن کنسرت‌های متعدد به همراه مرحوم محمدرضا لطفی در شهرهای پاریس، لندن، زوریخ، مونیخ، ونیز و فلورانس بود.

از پژمان طاهری آلبوم‌های «ریشه در خاک»، «اشعار مولانا»، «سوگواران خموش» با صدای علیرضا قربانی و «امیرکبیر» به خوانندگی شهرام ناظری تاکنون به بازار آمده است. «یک الف ناقابل» نیز یکی از فیلم‌هایی است که با آهنگ‌سازی پژمان طاهری در سال‌های دور برنده موسیقی جشنواره سینمای مستند شده بود.

آوانگاری آثار حبیب سماعی با همراهی اردوان طاهری، تنظیم و آوانگاری هشت تصنیف قدیمی در دستگاه شور به روایت محمدرضا شجریان، آوانگاری آثار سیدحسین طاهرزاده و به چهارده روایت، از جمله کتاب‌های منتشر شده پژمان است. او همچنین در ژانر موسیقی الکترو اکوستیک دست به تجربه نوینی در سال ۱۳۸۱ زد که با نام «طرحی نو» با تکنوازی جمشید عندلیبی و شادی فتحی به مدت چهار شب در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت.

کد خبر 611212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.