حرکت‌های امروز بیشتر منشأ هیجانی دارد

یک دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی گفت: جامعه از لحاظ کارکردهای فرهنگی دچار سانتیمانتالیسم شده است. جامعه‌ای که دچار این پدیده می‌شود مرجع فکری آن‌ نیز تغییر می‌کند، این مرجعیت از نخبگان و بزرگان به سمت سلبریتی‌ها، ورزشکاران و فوتبالیست‌ها می‌رود.

پیمان عین‌القضاتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شکاف اطلاعاتی یا شکاف دیجیتالی که در جامعه امروز شاهد آن هستیم به خاطر فاصله‌ای است که با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ایجاد شده است.

به گفته وی، شبکه‌های اجتماعی رقیب رسانه ملی و رسانه‌های رسمی شده‌اند و در فرهنگ‌سازی جلوتر از آن‌ها عمل می‌کنند و در پاسخ به این پرسش که منشأ این عوامل کجاست؟ باید اظهار کرد که بخشی از آن مربوط به شیوه اعتمادسازی رسانه‌های رسمی یا سنتی است.

تأثیر تکنولوژی‌ها بر حکمرانی

این دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی تصریح کرد: شکاف اطلاعاتی که در دوران حاضر بین والدین و فرزندان شکل گرفته به شکلی است که فرزندان این نسل اطلاعات عمومی و دانش سطحی بالاتری دارند. در واقع تکنولوژی‌های مختلف تأثیر خود را روی حکمرانی‌ها می‌گذارند و در این عرصه تغییراتی ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: باید بررسی شود ما با این تغییرات در مجموعه مدیریت فرهنگی جامعه چگونه برخورد کرده‌ایم که هم حکمران و کارگزار بتواند ارتباطات امروز را اداره کند و هم مخاطب بتواند بهره ببرد.

دچار سانتیمانتالیسم در جامعه شده‌ایم

عین‌القضاتی افزود: شبکه‌های اجتماعی در همه کشورها هستند و فعالیت دارند؛ اما شکاف و تفاوت‌های بین نسلی به‌خوبی مشهود است و در حقیقت امروز دچار سانتیمانتالیسم در جامعه شده‌ایم. جامعه‌ای که دچار این پدیده می‌شود مرجع فکری آن‌هم تغییر می‌کند. این مرجعیت از نخبگان و بزرگان به سمت سلبریتی‌ها، ورزشکاران و فوتبالیست‌ها می‌رود.

وی گفت: وقتی صحبت از روشنفکری می‌کنیم نوعی تلاش تخصصی در راستانی تولید فکر است؛ بنابراین حتی همین هنرمندان و ورزشکاران هم نسبت به اهل فکر و علم پیرو هستند، نه پیشرو.

چرا جامعه دچار سانتیمانتالیسم شده است

این دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی با طرح این پرسش که چه اتفاقی افتاده است که دچار سانتیمانتالیسم و هیجانی شدن جامعه شده‌ایم ادامه داد: امروز هیجانات بر امور غالب شده و منطقی در کار نیست.

وی اظهار کرد: اگر سبک زندگی عرفی و معمول را در نظر بگیریم باید آن را بسازیم نه اینکه از ابتدا همه‌چیز را به ما هدیه بدهند، پس این‌ها نیز باهم همخوانی ندارد. ما جامعه‌ای ناآرام داریم بخشی به خاطر دسترسی به وسایل ارتباط‌جمعی و بخشی هم به دلیل بی‌پرده و رها بودن است؛ منشأ حرکت‌های امروز هم کنشگری نیست و بیشتر هیجانی است.

عین‌القضاتی افزود: هم آموزش‌وپرورش و هم والدین نتوانسته‌اند در موضوع تربیت خوب کار کنند. اجتماع نیز نتوانسته است نیازهای اجتماعی آن‌ها را رفع کند؛ در همین موضوع کرونا دیدیم که خانه‌نشینی‌ها و محدودیت‌ها باعث سکون شده بود و تأثیر آن بر رفتارهای امروز به‌خوبی مشهود است. همچنین عوامل ضد فرهنگ از طریق امواج ماهواره‌ای و مهندسی براندازی به این آتش می‌دمند و هدفمند کارشان را پیش می‌برند.

لزوم تقویت هویت فردی نوجوانان

وی ادامه داد: نسل جدید باید خود را با این موضوع تطبیق دهد اما می‌بینیم با آن سرشاخ شده است و می‌گوید خودم برای خودم می‌خواهم هویت تعریف کنم.

این دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی اظهار کرد: این از ویژگی‌های دوران مدرنیته است. ما در سنت هویت را می‌پذیریم اما در دوران مدرنیته آن را انتخاب می‌کنیم، همچنین اینکه چرا این افراد دچار تعارض می‌شوند و مثل گذشتگان دست به انتخاب هویت درست نمی‌زنند را هم باید در جای خود بررسی کرد.

وی افزود: در همه این سال‌ها دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی باید کمک می‌کردند تا این مفهوم ارزشی هویت که فرهنگ را می‌سازد، به ذهن و باور نسل جدید منتقل می‌کردند، اما امروز شاهد هستیم در این قصه ناتوان بوده‌ایم و هرچند الگوهایی معرفی کردیم و تلاش‌هایی داشتیم اما ناکافی بوده است.

کد خبر 610829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.