«توسعه ورزش قهرمانی» حلقه گمشده در اصفهان؟

رویکرد مدیریت ورزشی اصفهان بیشتر به جای پرداختن به اصل و ذات متولی بودن ورزش که بخش مهم آن توسعه ورزش قهرمانی است، به‌سمت حواشی رفته و همین موضوع می‌تواند آسیب‌هایی به وجه بزرگ ورزش، یعنی «قهرمانی بودن» آن وارد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه بخش مهمی از تعلیم و تربیت افراد را تربیت‌بدنی و علوم ورزشی شامل می‌شود و از طریق فعالیت‌های ورزشی می‌توان آمادگی جسمانی را بهبود بخشید و استاندارد زندگی افراد را ارتقا داد.

فرآیند کشف ورزشکاران مستعد برای شرکت در برنامه تمرینی سازماندهی شده، از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروزه در ورزش مطرح است، لذا کشف و گزینش بااستعدادترین افراد و نظارت بر آن‌ها و کمک به ایشان برای دستیابی به بالاترین سطح از مهارت، بحث بسیار مهمی در ورزش است.

ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد توجه و بسیار پرمخاطب است که آرزوی اکثریت مشارکت‌کنندگان در آن به خصوص در مبحث حرفه‌ای، کسب موفقیت در کوتاه‌مدت است؛ بر همین اساس ورزش قهرمانی یکی از ارکان مهم توسعه ورزش در کشور محسوب می‌شود. از همین رو توسعه ورزش قهرمانی در هر شهر و استانی پیش زمینه کسب موفقیت در رقابت‌های قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی و در نهایت مسابقات آسیایی جهانی و المپیک است.

حضور افراد جامعه در پدیده اجتماعی ورزش با رویکرد قهرمانی در دامنه محدودی از سن افراد امکان‌پذیر است، به عبارت دیگر زندگی قهرمانی عمر کوتاهی دارد و به همین سبب در رشته‌های مختلف ورزشی سنین خاصی برای شروع فعالیت توصیه می‌شود و توانایی تشخیص استعدادها و مدیریت آن‌ها در زمان مناسب می‌تواند سبب تداوم و طولانی شدن عمر قهرمانی و ورزشکار شود.

حیطه استعدادیابی ورزشی به عنوان موضوعی جالب به ویژه برای کسانی که با ورزشکاران جوان کار کرده و جهت رسیدن به سطوح رقابتی تلاش می‌کنند، به سرعت وارد دنیای ورزش شده است. در سال‌های نه چندان دور شناسایی و گزینش ورزشکاران بر مبنای انتخاب طبیعی بوده است و نونهالان و کودکان اغلب بر اساس بینش مربی و عملکرد ورزشی آن در مقایسه با همسالان خود انتخاب شده‌اند، هرچند این روش نمی‌تواند آثار بلوغ بر عملکرد را در نظر بگیرد و برآورد موفقیت در سایر رشته‌ها را ممکن سازد، لذا از آن به عنوان روش منسوخ شده یاد می‌شود.

آنچه از برآیند این روزهای ورزش استان استعدادخیز اصفهان می‌توان نتیجه گرفت، آن است که به دلیل پهناوری این استان و وجود چهارفصل آب و هوایی باید عملکرد بسیار مطلوب‌تری از وضع موجود مشاهده کرد.

طی یک دهه اخیر در ورزش این استان هیچ برنامه‌ای برای توسعه ورزش قهرمانی توسط متولی اصلی ورزش تدارک دیده نشده است، به همین دلیل برنامه مدون و فعالیت‌های بنیادی نیز برای استعدادیابی صورت نگرفته است.

به طور کلی پیشرفت از پله‌های مقدماتی تا رسیدن به سطوح نخبگی در حوزه ورزش، یک فرآیند پر فراز و نشیب است؛ به منظور کسب افتخار و رسیدن به موفقیت، شناسایی و گزینش کودکان و نوجوانان بااستعدادی که دارای فاکتورهای جسمانی مهارتی و رفتاری قابل قبول برای پیشرفت در رشته‌های ورزشی باشند، ضروری است.

آنچه در سطرهای بالا خواندید به هیچ عنوان در ورزش اصفهان تا به حال مشاهده نشده و رویکرد مدیریت ورزشی اصفهان بیشتر به جای پرداختن به اصل و ذات متولی بودن ورزش _که بخش مهم آن توسعه ورزش قهرمانی است_ به سمت حواشی رفته است و همین امر می‌تواند باعث آسیب‌هایی به وجه بزرگ ورزش یعنی قهرمانی بودن آن باشد.

پر واضح است آینده روشن برای ورزش این خطه زرخیز میسر نیست، مگر آنکه با رسیدن به ششمین ماه مدیریت جدید در ورزش اصفهان برنامه جامع و کاملی برای توسعه ورزش قهرمانی و استعدادیابی رونمایی و عملیاتی شود.

کد خبر 609623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.