مالیات حقوق‌بگیران کمتر می‌شود؟

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با استمرار برخورد قاطع با فرارهای مالیاتی و ریشه‌کنی این پدیده، عملاً زمینه افزایش معافیت مالیات بر حقوق‌بگیران میسر می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان مالیاتی، داوود منظور با بیان اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی عمدتاً با تکیه بر کوشش مالیاتی و تداوم مبارزه با فرار مالیاتی محقق خواهد شد، اظهار کرد: نباید به پرداخت‌کنندگان منظم مالیات در اقتصاد از جمله بخش حقوق‌بگیران و مشاغل و اقشار ضعیف‌تر، فشار مالیاتی وارد شود.

وی با تأکید بر ضرورت اشراف کامل سازمان مالیاتی بر تمام فعالیت‌های اقتصادی گفت: بدیهی است اشراف اطلاعاتی نظام مالیاتی بر فعالیت‌های اقتصادی از مرحله تولید تا مرحله مصرف‌کننده نهایی است که می‌تواند مانعی در برابر مودی برای کتمان درآمد و اقدام به فرار مالیاتی به وجود بیاورد.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: افرادی که با روش‌ها و ترفندهایی مانند کارت به کارت کردن، دریافت سکه و دلار در تلاش برای کتمان درآمد و نپرداختن مالیات هستند، در حقیقت حقوق عامه را نادیده می‌گیرند. چرا باید صاحبان برخی مشاغل از پرداختن مالیات ممانعت کنند و کارمندان و حقوق‌بگیران با درآمد ثابت به‌صورت منظم مالیات بپردازند؟ باید عدالت مالیاتی برقرار شود.

منظور به تصویب دستورالعمل اجرایی تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری در شورای پول و اعتبار و اعلام آن توسط بانک مرکزی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: بر اساس این دستورالعمل، حساب‌هایی که توسط فعال اقتصادی به‌عنوان حساب تجاری اعلام می‌شود، مبنای محاسبه مالیات قرار می‌گیرد چراکه تراکنش‌ها و هرگونه واریزی به این حساب‌ها به‌عنوان درآمد و فروش مؤدی تلقی می‌شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی افزود: تمام فعالان اقتصادی باید حساب‌های تجاری و شخصی خود را تعیین‌تکلیف کنند و اگر فردی از حساب شخصی برای کار تجاری استفاده کند، شناسایی شده و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که این امر نیز به نوبه خود در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و عدم کتمان درآمد و اقدام به فرار مالیاتی، نقش بسزایی خواهد داشت.

کد خبر 606608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.