به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه حملونقل یکی از ضروریات کنونی شهرهای کشور است؛ از اینرو مدیریت شهری هر استان در راستای توسعه، بازسازی و خریداری ناوگان حملونقل عمومی ردیف بودجهای را برای این حوزه تعیین کرده است تا بتواند مشکلات موجود را رفع کند و به نوسازی ناوگان حملونقل شهری بپردازد.
در این دوره از مدیریت شهری توجه ویژهای به توسعه حملونقل عمومی، ایجاد زیرساختها، نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی و اضافه کردن خطوط به حملونقل شهری شده است تا رضایت خاطر شهروندان فراهم شود، علاوهبر این نوسازی و بهسازی ناوگان حملونقل شهری به کاهش آلودگی هوا در شهر و کنترل ترافیک نیز کمک خواهد کرد، البته که مهم است مدیریت شهری به تمام مناطق شهر به یک اندازه و بر اساس عدالت محوری توجه کند تا معضلات حملونقل در تمام شهر رفع شود و در این صورت است که میتوان شاهد نتایج کارآمد تغییرات ایجاد شده در شهر باشیم.
مشهد به دلیل اینکه کلانشهری گردشگر و مهاجرپذیر است و مردم بسیاری از سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر به این استان سفر میکنند، نیاز به توسعه حملونقل همگانی و پاک دارد تا بهتر و بیشتر به شهروندان و گردشگران خدماترسانی کند، در این زمینه و برای بررسی وضعیت ناوگان حملونقل عمومی مشهد با ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد به گفتوگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
تا چه اندازه ضرورت توسعه حملونقل ریلی در مشهد احساس میشود؟
امروزه حملونقل یکی از نیازهای ضروری به ویژه در کلانشهرها است، از اینرو نیاز به ظرفیتسازی برای توسعه حملونقل به ویژه حملونقل همگانی وجود دارد، در شهرهای بزرگ مانند مشهد سیستم ریلی میتواند پاسخگوی نیاز شهروندان برای حملونقل باشد و به طور قطع کمک شایانی به تقویت حملونقل شهری میکند، لذا مدیریت شهری به صورت ویژه از سالها قبل برنامهریزیهایی در راستای توسعه حملونقل ریلی داشته است و تلاش کرده است نیاز شهروندان را با تأمین زیرساختها فراهم کند.
در حال حاضر خط یک قطار شهری مشهد فعال و حدود دو ایستگاه برای تکمیل خط دو باقی مانده است. همچنین بخش زیادی از خط سه حفاری شده و جبهه جنوب شرقی در حال اتمام است، حفاری جبهه شمال غربی نیز طی سالهای آینده به اتمام میرسد، همچنین حفاری خط چهار قطار شهری طی یک سال گذشته آغاز و تاکنون حدود یک کیلومتر از این خط حفاری شده است و برنامه داریم در این دوره مدیریت شهری علاوهبر تکمیل خط دو و رفع کمبودهای ناوگان خط یک بتوانیم فاز اول خط سه (۶ کیلومتر میانی) را به بهرهبرداری برسانیم.
در یک سال اخیر چه تعداد واگن به خط قطار شهری مشهد اضافه شده است؟
در یک سال اخیر برای خطوط قطار شهری ۳۰ واگن تأمین کردیم که اکنون در شهر مشهد است و به زودی رونمایی و وارد خط خواهد شد.
چه کمبودهایی در راستای قطار شهری مشهد وجود دارد؟
برای خط یک قطار شهری ۱۲۰ دستگاه واگن طراحی شده است، در حالی که اکنون ۶۰ دستگاه واگن در این خط وجود دارد و ۶۰ دستگاه کمبود داریم و بر اساس برنامهریزیها به مرور کمبود این تعداد واگن را تأمین خواهیم کرد. در خط دو قطار شهری نیز با کمبود واگن مواجه هستیم، در حال حاضر حدود ۶۰ دستگاه واگن در این خط فعال است، اما کمبودهایی وجود دارد و برنامه مدیریت شهری در جهت توسعه ناوگان حملونقل شهری است و امیدواریم با ۳۰ دستگاه واگنی که تأمین شده است و به زودی وارد خط میشود، بخشی از کمبودها جبران شود. در حال حاضر به فکر تأمین واگن خط سه قطار شهری که هنوز راهاندازی نشده است، هستیم تا به محض تکمیل این خط بتوانیم واگنها را مورد بهرهبرداری قرار دهیم.
وضعیت نوسازی اتوبوسرانی و تاکسیرانی در مشهد به چه صورت است؟
اکنون متوسط سن ناوگان اتوبوسرانی مشهد به بالای ۱۰ سال رسیده است، اما از همه کلانشهرهای دیگر وضعیت بهتری داریم، زیرا تمهیدات مختلفی طی سالهای گذشته اندیشیده شده است و با اضافه شدن اتوبوسها و مینیبوسها به شبکه حملونقل توانستیم وضعیت را در حد مطلوب حفظ کنیم، اما وضعیت مطلوب نیست و بر اساس برنامهریزیها طی سه سال آینده تحول جدی در این حوزه ایجاد خواهیم کرد.
در حال حاضر با شرکتهای مختلفی صحبت کردیم و به زودی تفاهمنامه و قرارداد برای تأمین اتوبوس و مینیبوس منعقد میکنیم و مذاکرات مختلفی را در این حوزه شروع کردیم که از منابع مختلف داخلی و تولیدکنندههای اتوبوس و مینیبوس در داخل کشور بتوانیم نیاز شهر را رفع کنیم. در حوزه تاکسیرانی نیز از سالهای قبل اقدامات مؤثری انجام شده و شهرداری در این زمینه حمایتهایی داشته، علاوهبر حمایتهای دولتی که در حد توان انجام شده، شهرداری نیز توان مضاعفی به کار برده است و توانسته هر سال بیش از ۴۰۰ دستگاه تاکسی را نوسازی کند.
با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تسهیلاتی برای بازسازی و تعمیرات اساسی تاکسیها در نظر گرفتیم و جهت نوسازی و تعمیرات اساسی هر تاکسی حدود ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ارزانقیمت در نظر گرفته شده است که در مجموع این اقدامات کمک میکند که حملونقل شایسته و در حد توان در اختیار زائران و مجاوران حضرت علی بن موسیالرضا (ع) قرار دهیم.
سن ناوگان اتوبوسرانی شهر مشهد باید به چند سال کاهش یابد؟
اکنون سن فرسودگی ناوگان نداریم، اما از حدود ۱۰ سالگی ناوگان حملونقل همگانی وارد چرخه فرسودگی میشود. حدود پنج یا شش سالگی متوسط سن مطلوبی بوده که برای ناوگان حملونقل همگانی و اتوبوسرانی یک شهر در نظر گرفته میشود و به تناسب این ایدهآل شرایط خوبی نداریم و در وضعیت نگرانکنندهای به سر میبریم، اما به نسبت بسیاری از شهرهای کشور که میانگین سن ناوگان آنها بین ۱۳ تا ۱۵ سال است، وضعیت بهتری داریم.
طی یک سال اخیر چه تعداد میدلباس و اتوبوس برای مشهد خریداری شده است؟
طی یک سال اخیر ۸۳ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان کردیم و ۳۰ دستگاه میدلباس خریداری شده است که به زودی وارد ناوگان حملونقل میشود. تعداد ۳۷ دستگاه اتوبوس نوسازی شده و برای خرید حدود ۱۴۰ دستگاه قرارداد جدید منعقد شده است و برنامه داریم قراردادها و تفاهمنامههای جدیدی برای تأمین کمبودها منعقد کنیم.
چه کمبودهایی در حوزه اتوبوسرانی وجود دارد؟
در زمینه تعداد اتوبوسها با کمبود مواجه هستیم؛ اگر چه در این حوزه نیز از سایر کلانشهرها جلوتر هستیم و وضعیت بهتری داریم. حدود ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس فعال در ناوگان حملونقل مشهد وجود دارد و به صورت نسبی حدود یک هزار دستگاه بیش از این تعداد اتوبوس نیاز داریم. اگر بخواهیم حملونقل مشهد را با تهران مقایسه کنیم، باید گفت اکنون تهران نیز همین تعداد اتوبوس فعال را دارد، اما با توجه به جمعیت سه برابری تهران نسبت به مشهد وضعیت بهتری را شاهد هستیم، البته میدانیم با نیاز واقعی مردم شهر مشهد فاصله داریم.
رویکردها و اولویتهای شورای اسلامی شهر مشهد در حوزه حملونقل شهری چیست؟
برنامه قطعی مدیریت شهری توسعه حملونقل همگانی و پاک است و تلاش میکنیم خطوط ریلی و نیز ناوگان حملونقل همگانی اتوبوس، میدلباس و مینیبوس را گسترش دهیم و در ناوگان تاکسیرانی نوسازیهایی ایجاد کنیم، از طرف دیگر برنامههایی داریم که شهروندان بتوانند به جای خودروهای شخصی از خودروهای همگانی استفاده کنند.
برنامه توسعه حملونقل پاک را به صورت جدی در دستور کار داریم. بحث موتورسیکلتهای برقی را پیگیری میکنیم و به زودی در این حوزه اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود که به اطلاع شهروندان خواهد رسید. همچنین پیگیری تاکسیهای برقی و هیبریدی در دست اقدام است تا بتوانیم تعدادی تاکسی برقی به این ناوگان وارد کنیم. در مشهد برای اولین بار در کشور اتوبوس برقی توسط یکی از تولیدکنندگان داخلی وارد شده و اکنون در مراحل پایانی دریافت استانداردها است و به زودی خط تولید آن آغاز به کار خواهد کرد.
بحث توسعه دوچرخهسواری و پیادهروی را به صورت جدی پیگیری میکنیم، به دنبال این هستیم که سفرهای شهری را با کمترین آسیب ممکن به محیط زیست و به شهروندان از نظر اتلاف وقت، تصادفات، هزینه و آلودگی هوا انجام دهیم. همچنین در حال تأمین زیرساختها هستیم تا در یک برنامه جامع که یک سال از آن گذشته و سه سال از آن باقی مانده است به نقطه قابل قبول و قابل دفاعی برسیم.
شاخصترین پروژه حملونقل در مشهد کدام است؟
به صورت قطعی خط سه قطار شهری پروژه شاخص مدیریت شهری مشهد در حوزه حملونقل است.
نظر شما