ژاله آموزگار عضو شورای تولیت بنیاد موقوفات افشار شد

ژاله آموزگار _زبان‌شناس و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی_ به‌ عنوان عضو شورای تولیت بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار انتخاب شد.

به گزارش ایمنا، صفحه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ژاله آموزگار پیش از این نیز عضو هیئت گزینش کتاب و جایزه بنیاد موقوفات افشار بوده است.

آموزگار، در دوازدهم آذر ۱۳۱۸ در خوی زاده شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود و تبریز به پایان رساند و در سال ۱۳۳۵ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز رفت.

وی پس از فارغ‌التحصیلی با کسب رتبه اول از آن دانشگاه، راهی فرانسه شد و در دانشگاه سوربن به تحصیل در رشته زبان‌های ایرانی و ادبیات پرداخت. آموزگار در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و مدتی در بنیاد فرهنگ ایران مشغول به کار و پژوهش شد.

این زبان شناس از سال ۱۳۴۹ تدریس در گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۵ با درجه استادی از آن دانشگاه بازنشسته شد. از جمله آثار او می‌توان به «تاریخ اساطیری ایران»، ترجمه «ایران باستان از ماریان موله»، ترجمه «ارداویراف‌نامه (ارداویرازنامه)» از فیلیپ ژینیو اشاره کرد.

وی به پاس خدمات علمی ارزنده‌اش جوایزی نیز دریافت کرده است که جایزه «لژیون دونور» از وزارت فرهنگ فرانسه و «سرو ایرانی» از جمله آن‌هاست.

کد خبر 604327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.