سقوط غرب با «سقف قیمت»!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، هفدهم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشمک یونسکو به ژئوپارک ارس و قشم» نوشت: این روزها نشست شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در حالی برپا شده که اعضای این شورا جهانی شدن ژئوپارک ارس را تأیید کرده و بنابراین ارس چند قدم دیگر به پله ثبت جهانی نزدیک شد.

چهاردهم شهریورماه جلسه شورای عالی شبکه جهانی یونسکو که در کشور تایلند برگزار شده بود به پایان رسید. در این جلسه ضمن ارائه کارت سبز به ژئوپارک قشم، ژئوپارک ارس نیز رأی اکثریت اعضای شورا را به‌عنوان ژئوپارک جدید جهانی ایران گرفت.

در واقع می‌توان گفت که این تأیید مهم‌ترین مرحله پذیرش ژئوپارک بوده اما هنوز نهایی نشده است. به همین دلیل باید شورای اجرایی یونسکو در زمستان نیز برپا شده و اعضای آن هم جهانی شدن ژئوپارک ارس را تأیید کنند.

پس از آن، ژئوپارک ارس در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ رسماً جهانی خواهد شد و حکم رسمی آن ابلاغ و اعلام می‌شود. با تأیید نهایی جهانی شدن ژئوپارک ارس، ایران دومین ژئوپارک خاورمیانه را از آن خود خواهد کرد.

ارس ۳۱ سایت متنوع زمین‌شناسی و تاریخی دارد که مجموع آنها ژئوپارک ارس را تشکیل می‌دهند. این ژئوپارک در محدوده شهرستان جلفا قرار گرفته است و منطقه آزاد ارس نیز متولی دولتی آن محسوب می‌شود.

سقوط غرب با «سقف قیمت»!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سقوط غرب با «سقف قیمت»!» نوشت: تمام آنچه غرب به آن می‌بالد و نظام اقتصادی و سیاسی خود را بر پایه آن بنا کرده است، اصالت «بازار آزاد» است، حالا، اما غرب که آینده خود را در خطر کمبود و گرانی انرژی می‌بیند، می‌خواهد با پا گذاشتن روی اصلی‌ترین مبانی خود، برای انرژی صادراتی روس‌ها سقف قیمت بگذارد تا با سقوط «لیبرالیسم اقتصادی» غرب، در تدارک صعود سود بیشتر در بازار ملتهب انرژی جهان باشد و نشان دهد مبانی اصلی و پنهان در نظام فکری غرب، «آزادی» سرمایه و اندیشه نیست، بلکه «فایده و سود بیشتر» است.

این انحصارگرایی و فایده‌طلبی آمریکا و اروپا البته با هشدار شدید پوتین مواجه شد: «اگر سقف قیمت برای صادرات نفت و گاز روسیه تعیین شود، مسکو عرضه انرژی را قطع خواهد کرد.» پوتین همچنین هشدار دیگری داد که به‌خوبی می‌داند برای غرب از هشدار قطع انرژی سنگین‌تر و دردآورتر است: «تحریم‌های غرب روسیه را به ایران نزدیک‌تر می‌کند.»

سقوط غرب با «سقف قیمت»!

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فیبر نوری، اسیر انحصار مخابرات» نوشت: دولت برای توسعه شبکه فیبر نوری در سراسر کشور باقدرت پای کار آمده است و در هفته دولت هم در نقاط مختلف کشور طرح‌هایی را اجرایی کرد؛ اما به نظر می‌رسد انحصاری که طی سال‌های اخیر روی لوله‌ها و کانال‌های مخابراتی ایجاد شده است، حتی دولت را هم دچار چالش خواهد کرد. اشتباه نیست اگر بگوییم طی یک سال اخیر، یکی از موضوعات پرحاشیه در وزارت ارتباطات دولت سیزدهم، بالا و پایین شدن‌های سرعت اینترنت و گلایه‌های متعدد کاربران بوده است؛ موضوعی که وزیر فعلی و همکارانش، علت اصلی آن را توسعه نیافتن کافی زیرساخت طی سال‌های گذشته اعلام کرده‌اند و برنامه خود برای حل این مشکل کاربران هم، توسعه شبکه فیبر نوری و اتصال ۲۰ میلیون پورت برای خانه‌ها و مشاغل، تا پایان دولت سیزدهم است.

اینک وعده امیدبخش است، اما سنگ بزرگی به نام «انحصار مخابرات بر زیرساخت‌ها» در مسیر رسیدن به آن وجود دارد.

کارشناسان یکی از دلایل مهم سرعت پایین توسعه شبکه فیبر نوری طی سال‌های اخیر را خصوصی سازی مخابرات و انحصار این شرکت روی کانال‌ها و لوله‌های مخابرات سطح شهرها می‌دانند و به همین دلیل بارها این سوال مطرح شده است که چرا باید زیرساخت‌های اساسی یک کشور و موردنیاز عموم مردم، در اختیار بخش خصوصی باشد؟

سقوط غرب با «سقف قیمت»!

کد خبر 603421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.